13 år etter at Fiat lanserte 500 i moderne utgave, kommer endelig en helt ny generasjon. Den er bare elektrisk, og setter ny standard for rekkevidde i segmentet.

Av David K Andersen

Legendariske Fiat 500 dukket opp første gang i 1957, og var en folkebil sterkt bidragende til å sette Europa på hjul. Andre generasjon fra 2007 hadde ikke samme livsoppgave, men endte istedet opp med å bli tidenes utvilsomt største retrobil-suksess. Over 160 000 Fiat 500 ble solgt i Europa bare i 2019 – helt utrolig med en i grunnen 13 år gammel bil.

Men nå er endelig tredje generasjon her, og den er like radikalt ulik om ikke i funksjon, som i byggemåte og formål som de to foregående.

For selv om formen minner, selvfølgelig gjør den det, det er jo hele poenget med denne bilen, er ikke bare alt under skallet nytt: Nye Fiat 500 er en ren elbil og vil ikke komme hverken i hybrid eller fossilutgave såvidt vi kjenner til.

Det første du må gjøre, er å glemme den elektriske Fiat 500en det går ganske mange av i Norge. Den bilen er bygget for og i USA, og er så amerikansk at europeiske Fiat-verksteder ikke en gang har diagnose-utstyr til den.

Dessuten er batterikapasiteten på 24 kWt utdatert – den går bare opp mot 15 mil en sommerdag med forsiktig kjørestil.

Nei, nå er det andre boller. Nye Fiat 500 setter faktisk standarden. Mens Honda e byr på 35,5 kWt batteri og 222 km rekkevidde, og nye Mini e kan skilte med 32,6 og 235, drar Fiat 500 på med 42 kWt batteri og rekkevidde på 320 km. Den er nesten like mye som nye Opel Corsa e og Peugeot e-208 i klassen over.

Også hurtigladingsegenskapene er akseptable, den skal kunne ta inn til 85 kW, og lades fra null til 80 prosent på 35 minutter. Den innebygde laderen er på 7,4 kW, som gjør at du lader fra null til full på 6 timer.

Her har Fiat helt klart gjort hjemmelekser og er klare til å entre elbilenes verden.

Motoreffekten er på 118 hestekrefter, som er nok til å gi akselerasjon fra 0-100 km/t på 9 sekunder. Raskere er den lenger den – 0-50 går på 3,1 sekunder. Ingen superracer, men kjapt nok i byen og tross alt raskere enn det meste fossile denne klassen tidligere har tilbudt. Topphastigheten er begrenset til 150 km/t.

Også imponerende for klassen er mengden aktive sikkerhetssystemer om bord. Adaptiv cruisekontroll og aktiv styring gjør bilen selvkjørende på nivå 2. Du har også alt det andre, som skiltleser, trøtthetsvarsler, 360-graders kamera og så videre.

Femte generasjon UConnect infotainmentsystem med skjerm på 10,25 tommer er på plass, og bruker faktisk Android som operativsystem, med alt hva det innebærer av muligheter og oppdateringspotensiale.

Videre er bilen alltid på nett, som betyr at det er wifi i den, automatisk nødhjelp og ikke minst kommer en app til telefonen. Med den kan du sjekke batteriet, planlegge og starte lading, lokalisere bilen, låse dører opp og igjen, kontrollere lysene, og forvarme eller kjøle kupéen.

Du kan også sjekke status med tanke på service, dekktrykk og så videre, eller sende destinasjoner for navigasjon rett fra mobilen og inn i bilens system. Ikke minst varsles du om den bli forsøkt stjålet.

Sammenlignet med utgående utgave vokser 500 6 cm både i bredde og lengde. Det er ganske mye. Men den er fortsatt under 4 meter lang og dermed snerten. Samtidig betyr dette at den får mer muskuløst utseende, og ikke minste bedre komfort.

Den innvendige designen skal minne om originalutgaven, men er samtidig ren i linjene og mer god ergonomi i fokus. De praktiske egenskapene tas hånd om blant annet via en ny modulær oppbevaringsenhet mellom setene – der girspaken var før. Mens kupéen byr på mer plass enn tidligere, beholder bagasjerommet samme volum som forrige versjon.

Fiat 500 har de senere årene blitt kjent for å tilby en rekke ulike spesialutgaver, gjerne i samarbeid med kjente designere og moteskapere.

Det samme skjer med den nye utgaven, som allerede fra starten av vises i tre spesialversjoner. 500 Giorgio Armani, B.500 Mai Troppo i samarbeid med Bvlgari og 500 Kartell.

HER KAN DU LESE TEST AV UTGÅENDE FIAT 500!

Parallelt med introduksjonen av nye elektriske 500, vil en oppdatert utgave av den gamle, med hybrid drivlinje, introduseres og lages i alle fall i et par år fremover etter hva vi forstår. I Norge er ikke elbiler dyrt, men for europeere, som er vant til å betale ned mot 100 000 kroner for en ny Fiat 500, er steget opp til antatt startpris på 250-300 000 kroner for den nye modellen veldig langt.

Når bilen kommer til Norge og hva prisen blir her, er vi foreløpig ikke kjent med, men kommer tilbake så snart vi vet mer.

Galleri:

Spesialutgaver for premieren. Den gråblå bilen er Giorgio Armani, den blå Kartell og den oransje Bvlgari