Opels krysning av SUV og flerbruksbil, Crossland, får facelift. Med det blir den lille crossoveren først ut med Opels nye ansikt.
Av David K Andersen
Den smarte lille Opelen, Crossland X, ble lansert i 2017 og er et undervurdert alternativ blant de minste SUVene.
Ikke bare krysser den plassforhold og fleksibilitet hentet fra flerbruksbiler med SUV-aktig utseende, den er fin å kjøre, og for meg et minst like vellykket resultat av samarbeidet med PSA som storebror Grandland X.
I denne artikkelen kan du lese test av Crossland X fra 2018, og blant annet se nærmere på de smarte innvendige løsningene som det skyvbare baksetet og romslige bagasjerommet, som tar helt opp til 520 liter.
Nå er det imidlertid tid for facelift, og i samme slengen mister den Xen etter Crossland – i likhet med nye elektriske Mokka, som også dropper bokstaven som symboliserer at det er en crossover/SUV.
Den største nyheten er knyttet til fronten, som såvidt slår helt nye Mokka med den samme Opel Vizor-grillen, til markedet. Den nye fronten med integrerte lykter er et vellykket designtrekk fra Rüsselsheim som både gir moderne inntrykk, og fører tankene tilbake til klassiske modeller som Manta A.
Lysene er naturligvis LED, og er adaptive og automatiske.
I bakenden blir lyktene sotede, og selve bakluken er helt ny. Målet er tilføre bilens uttrykk mer bredde, og der er vi enige – Crossland har fremstått som nokså høy og smal.
Den spesielle øvre taklinjen, hvor en krommet list tas ned rett bak C-stolpen, beholdes imidlertid.
På innsiden får Crossland nye AGR-seter for bedre komfort, dette er jo Opel gode på fra før, og nå skal det bli enda bedre i denne bilen. I tillegg blir de aktive sikkerhetssystemene oppdatert med flere funksjoner. Infotainmentsystemet på sin side, har 8-tommers skjerm og naturligvis Apple Carplay og Android Auto.
OpelConnect holder bilen på nett og gir deg live-oppdateringer på ting som bensinpriser og navigasjon. Systemet benyttes også for automatisk tilkalling av assistanse om uhellet skulle være ute.
Crossland kan ikke leveres med firehjulsdrift, men blir med faceliften mulig å få med IntelliGrip. Det innebærer utvidede programmer for antispinnsystemet, som skal hjelpe til med fremkommeligheten. Du kan med et vrihjul velge hva slags underlag du kjører på, og så tilpasser elektronikken seg deretter for å hindre unødig hjulspinn og så videre.
Om drivlinjer sies det ikke noe, som betyr at Crossland nok kommer til å forbli helt fossil, og tilbys med to versjoner av 1,2-liters turbomotoren: En med 110 hester og manuelt gir, og en med 130 hester og automat.
Dagens Crossland X starter på 284 900 for den enkleste utgaven med manuelt gir og Innovation utstyrsnivå. Den ender på 359 900 for Premium Plus med automat og alt utstyr.
For den nye bilen er ikke prisene klare foreløpig, men vi regner med landet er det samme, som det gjerne er for disse små crossoverne – her er vi jo på tilsvarende nivå som blant annet Renaults konkurrent Captur som vi skrev om tidligere i uken.
Nye Opel Crossland ventes til Norge rundt årsskiftet.