Hjem Nyheter Skoda Enyaq klar – med norske priser

Skoda Enyaq klar – med norske priser

Skoda Enyaq er endelig offisiell, slik ser den ut, og dette koster den.

Av David K Andersen

Skodas elektriske SUV er etterlengtet her i Norge, og ses på av mange som den første fullgode folke-familie-elbilen.

4 648 mm lang, er den midt i blinken for aktive norske familier – det er snakk om en håndfull cm mer enn en Toyota RAV4. Skoda sier dessuten at MEB-plattformen, som også de nye ID-bilene fra VW er basert på (Enyaq sitter på det midterste av tre mulige lengder), gjør at den elektriske arkitekturens fordeler gir bedre plass enn de ytre målene tilsier. Bagasjen tar 585 liter.

Dermed er altså Enyaq større enn Kia e-Niro, som til tross for glimrende plassutnyttelse, kanskje er akkurat litt for liten for mange.

Og så er det jo en SUV, og det vil vi såklart ha. Ikke bare det, den kommer både med firehjulsdrift og tilhengervekt på inn til 1 200 kg.

Her ligger alt til rette for norsk storeslem. Salget åpnes i dag, og de første bilene leveres til våren.

Men la oss ta en kikk på bilen først. For selv om vi faktisk har kjørt den tidligere, har vi aldri sett den (les prøvekjøringen her, så skjønner du).

Skal jeg få komme med en personlig betraktning, sitter designen nærmest overraskende godt. Den har tydelig SUV-form, men er samtidig kompakt og for biltypen nokså lav. Hjulene (18-21 tommer) ser dessuten ut til å fylle hjulbuene svært godt, så her ble jeg rett og slett imponert i positiv retning. Bra stance, som noen kanskje sier.

Den henter dessuten tydelig inspirasjon fra tyske premium-SUVer i stilen, og så er den samtidig helt typisk Skoda. Du tar ikke feil av bilmerket her.

Designen er også gunstig for luftmotstanden, som har Cd-verdi på 0,27. Det er lavt for biltypen. Frontlysene kommer med LED matrix, og toppmodellene kan ekstrautrustes med Crystal Face grill hvor 130 LED-dioder lyser den opp.

Innsiden skal være inspirert av moderne bomiljø, og bruker alternative materialer for å skape god stemning. Design Selection gjør det mulig å velge ulike stiler for interiøret, hvor farger og utførelse i ting som midtkonsoll, stemningsbelysning og gulvmatter påvirkes. I tillegg til setetrekk, dashbord-farger og så videre.

Lodge og ecoSuit har bærekraft sentralt, for eksempel er 40 prosent av setetrekkene i førstnevnte produsert av ull. Resten er polyester og resirkulerte flasker.

Skinnsetene i ecoSuite, har på sin side lær garvet med ekstrakt fra olivenblader, fremfor kjemikalier.

Informasjonsbiten er også godt ivaretatt, med egenutviklet infotainmentsystem fra Skoda. Dette skal altså ikke være samme system som kommer i VWs ID-biler.

Den 13 tommer store skjermen i midten dominerer interiøret, er berøringsfølsom, har gestikuleringskontroll, og smart stemmestyringssystem via Skodas egen assistent; Laura. Som kan norsk!

Instrumenteringen på sin side, er bevisst begrenset til kjørerelatert informasjon, og måler beskjedne 5,2 tommer. Jeg liker tankegangen: Blås i at alle skjermer skal være så store som mulig, tilpass istedet størrelsen til hvilken funksjon de har.

Enyaq er naturligvis alltid på nett, som både betyr at den kan oppdateres, at du får app-styring for en rekke funksjoner, og at det er Wifi i bilen.

Simply Clever, Skodas smarte løsninger for både det ene og det andre, er naturligvis ikke glemt. Små og enkle oppfinnelser skal også gjøre elbil-livet enklere. For eksempel har ladekabelen eget oppbevaringsbur under gulvet i bagasjerommet, og den kommer med egen kabelrenser.

Inne i kupéen, finner du et kjempestort oppbevaringsrom under midtarmelenet på hele 6,2 liter. Foran det igjen, er det et åpent rom på 11,4. Organiseringssystemer for bagasjerommet er også på plass. Som også en rekke småting vi kjenner fra før er: Isskrape med dekkmønster-måler i bagasjeluken, paraplyoppbevaring i fordørene, smarttelefonlommer på baksiden av forsetene, plass til 1,5-liters flasker i bakdørene og mye mer.

Her er de ulike versjonene du kan velge mellom, med priser:

iV 50:

  • 55 kWt batterikapasitet
  • 340 km rekkevidde
  • Bakhjulsdrift
  • 148 hestekrefter
  • 100 kW hurtiglading
  • Fra 348 520 kroner
  • Ventet levering andre halvår 2021

iV 60:

  • 62 kWt batterikapasitet
  • 390 km rekkevidde
  • Bakhjulsdrift
  • 180 hestekrefter
  • 100 kW hurtiglading
  • Fra 408 520 kroner
  • Ventet levering første halvår 2021

iV 80:

  • 82 kWt batterikapasitet
  • 510 km rekkevidde
  • Bakhjulsdrift
  • 204 hestekrefter
  • 125 kW hurtiglading
  • Fra 449 520 kroner
  • Ventet levering første halvår 2021

iV 80X

  • 82 kWt batterikapasitet
  • 460 km rekkevidde
  • Firehjulsdrift
  • 265 hestekrefter
  • 125 kW hurtiglading
  • Fra 478 520 kroner
  • Ventet levering andre halvår 2021

I tillegg skal det komme en Enyaq iV vRS med den store batteripakken, firehjulsdrift og 306 hestekrefter.

Det kommer også en Coupé-versjon av Enyaq, noe ala Audi e-tron Sportback (les test her). Skoda sier at de med kønummer kan vente på den om de vil, og beholde sin plass i køen.

Varmepumpe er standard på 60 og 80-modellene.

En nyhet Skoda foreløpig er alene om blant «folkemerkene», er head-up display med utvidet virkelighet (augmented reality). Over den tradisjonelle informasjonen fra HUD, vil det i frontruten kunne projiseres eksempelvis piler og gatenavn i de faktiske gatene du passerer og eventuelt skal ta av inn i.

Et overblikk over de tilgjengelige aktive sikkerhetssystemene, viser at rubbel og bit av hva som er tilgjengelig, er mulig å få på bilen. Altså har den ikke bare ting som autobrems som leser både biler og myke trafikanter dag og natt, adaptiv cruise, filholder og alt det der, men også systemer som hindrer deg i å ta av til venstre dersom det kommer biler i mot, eller varsler om passasjerene forsøker å åpne bildørene når det kommer noen bakfra.

Assistentsystemene for parkering er også svært avanserte. Enyaq kan ikke bare parkere seg selv for deg, mens du sitter inne i bilen, du kan kjøre den inn og ut av trange luker via appen på telefonen mens du selv står utenfor bilen.

Mens du venter. Enten på bilen du nå bestiller, eller på en nærmere kikk hos en forhandler i tiden fremover, kommer Enyaq også til å dukke opp som ledebil under Tour de France, så kanskje ser du den også på TV.

Galleri: