Nye S-klasse er den mest avanserte Mercedesen noen sinne, og kommer med alt fra ladbar drivlinje til V12. Dette er W223.

Av David K Andersen

Introduksjonen av en helt ny generasjon Mercedes S-klasse er ikke bare en spesiell begivenhet fordi det dreier seg om det dyreste og flotteste merket har å by på, modellen setter også standarden for hva vi kan vente oss fra design og teknologi i rimeligere modeller de kommende årene.

Vi har allerede skrevet om nye S-klasse i to omganger. Først om det nye informasjons- og styringssystemet MBUX, og deretter om sikkerhetssystemer og komfortløsninger. Du kan lese artiklene ved å trykke på linkene.

Men dette er første gangen vi får se selve bilen, og har alle detaljene.

Og tar vi utseendet først, er det ikke der de aller største nyhetene er å finne. Ikke sånn at det er vanskelig å se forskjell mot utgående generasjon, men revolusjonerende, er dette ikke.

Det betyr at vi også gjennom en generasjon til, kommer til å oppleve denne formen for designspråk fra Mercedes. Linjene er myke og runde.

Proporsjonene er imidlertid litt annerledes, og gir et endret inntrykk om du ser den fra siden av. Mer CLS.

I tillegg er den mer horisontalt fokusert: Baklyktene er bredere, og frontlyktene smalere enn tidligere. Som hos de fleste andre i bilindustrien ligger sannsynligvis et ønske om å få bilen til å fremstå som bredere og lavere enn den egentlig er, bak.

Grillen har selvfølgelig blitt enda større – også det i tiden. Her har imidlertid Mercedes en fordel mot konkurrentene: Vi er vant til store griller fra dette merket, det passer på mange måter bedre med en enorm grill på en Mercedes enn på en BMW 7-serie eller Audi A8.

Du kan se bilen i ulike farger og spesifikasjoner, både ut- og innvendig, i det store galleriet nederst i artikkelen.

S-klasse har vokst litt i alle retninger, mest på lengden, som øker med 6,9 cm for de korte utgavene og 4,9 for den lange, som ender på hele 5,32 meter. Også akselavstanden vokser litt, og bagasjerommet får 20 liter ekstra, og ender på 550.

For å håndtere den betydelige størrelsen, kan du velge mellom to ulike systemer for firehjulsstyring. Bakhjulene kan på det meste svinge inn til 10 grader. Det er svært mye for slike systemer, og gjør at den store bilen får mindre vendesirkel enn en A-klasse.

S-klasse kommer for første gang med automatiske utfellbare dørhåndtak, men det er ekstrautstyr. Videre hva det ytre gjelder, kan den utstyres med en ny generasjon lykter, Digital Light. Lyset fra tre hoved-LED-elementer deles inn i 1,3 millioner pixeler i hver frontlykt. Ved siden av å skjerme ut andre ferdende som ikke skal blendes svært presist, har de evne til å spesifikt varsle enkeltstående elementer utenfor bilen ved fare.

En av de største nyhetene på W223 er at den har selvkjørende egenskaper på nivå 3 i inn til 60 km/t. Dette vil ikke være på plass fra starten av, og vil ikke kunne tilbys i alle markeder på grunn av lovgivning, men her kjører altså bilen helt automatisk under gitte omstendigheter. Lidar er en av teknologiene som benyttes for å få dette til.

I motsetning til utsiden, er endringene store innvendig. Plassmessig er det ganske likt, men den lange utgaven har 2,4 cm mer benplass bak.

Dashborddesignen oppleves basert på bildene som noe strammere og mer lineær enn tidligere. Overflatematerialene er mange og ulike, og det finnes en rekke valgmuligheter som påvirker det totale inntrykket betydelig.

Skjermene og den digitale biten har vi skrevet om allerede, men hovedtrekkene er at den digitale instrumenteringen med skjerm på 12,3 tommer leverer 3D-opplevelse – uten å måtte bruke 3D-briller.

Hovedskjermen i midten er i portrettformat og måler 11,9 tommer. Sammenlignet med tidligere, er det 27 færre fysiske knapper å trykke på, du styrer i stedet med med touch, sveiping, gestikulering og stemmen.

Det mest imponerende er imidlertid det nye head-up displayet som bruker hele 77 tommer av frontruten og kan plassere elementer fra det utvidede virkelighets-systemet i realtime foran deg – i det du faktisk ser.

Liker du musikk, har du sannsynligvis kommet veldig riktig. Det største Burmester-anlegget har 30 høyttalere, 1 750 Watt og 4D-lyd. Blant annet inkluderer det subwoofere i forsete-ryggene.

Bak er skjermene på 11,9 tommer, og koblet samme med resten av MBUX-systemet i bilen. De kan tas med ut og brukes utenfor bilen også. Airbager i retning forover, er som vi skrev om før i sommer en annen nyhet for baksetepassasjerene.

Under panseret er det fra starten av snakk om rekkeseksere. Alle unntatt den minste dieselen kommer med firehjulsdrift som standard, og automatkassen har 9 gir.

S 450 4Matic er den minste bensinmotoren, og yter 367 hestekrefter og 500 Nm. Den er imidlertid lett elektrifisert med mildt 48V hybridsystem, som kan gi 22 hestekrefter og 250 Nm i boost i korte perioder. Dermed klarer selv denne 0-100 km/t på bare 5,1 sekunder. Forbruket skal være mellom 0,78 og 0,95 liter per mil.

S 500 4Matic har samme motor, men 435 hestekrefter og 520 Nm. Med samme boost, klarer den sprinten til 100 på 4,9 sekunder.

På dieselsiden starter det med S 350d med 286 hestekrefter og 600 Nm. Den er på 6,4 sekunder til 100, men har forbruk mellom 0,62 og 0,67 liter per mil. Så har du S 350d 4Matic, og S 400d med 400 hester og 700 Nm. Den klarer 0-100 på 5,3 sekunder.

Litt senere kommer S580 med mildt hybrid-system. Den får V8er. Og mest interessant for Norge: S580e, en ladbar hybrid med enormt batteri på 28 kWt.

Ser vi videre fremover, vil det komme både AMG S 63e og AMG S 73e. Sistnevnte vil erstatte forrige S 65 som hadde V12. Begge de nye har nemlig 4-liters åtteren.

Disse blir hybrider, og S 63e ventes å få mer enn 700 hestekrefter, hvorav 136 er elektriske. S 73e på sin side skal ifølge våre opplysninger ha mer enn 800 hestekrefter i systemeffekt, hvor over 200 er elektriske.

Flaggskipet beholder til tross for all nedskalering V12eren. Den kommer til å hete Maybach S 650, og er planlagt vist på Guangzhou-utstillingen i Kina i november. Effekten sies å ligge rundt 630 hestekrefter.

Til å holde kontroll på både krefter, komfort og kjøreegenskaper, kommer nye S-klasse med luftfjæring og adaptive dempere som standard. Dette brukes også i passiv sikkerhet, hvor bilen blant annet hever seg på siden dersom du er i ferd med å bli påkjørt.

Det vil snart være mulig å bestille nye S-klasse, og leveringene skal starte mot slutten av året.

Galleri: