Med ramme, stive akslinger og offroad-egenskaper mer eller mindre samtlige andre biler bare kan drømme om, er ikke Wrangler en opplagt kandidat for elektrifisering. Jeep gjør det likevel.

Av David K Andersen

Også Jeep elektrifiserer for harde livet om dagen, både Compass og Renegade kommer straks i ladbare utgaver. Du kan lese mer om dem i denne linken.

At Wrangler på sin side, blir ladbar hybrid, har vi vært klar over en god stund, så noen overraskelse kommer den ikke som – nå som Jeep viser den ferdige bilen for første gang.

Men en sannsynlig kandidat for elektrifisering er den jo ikke. For når noe skal gå på strøm, er det om å gjøre å få ned forbruket. For det, ligger fint lite til retter i Wrangler.

Dette er og blir en ekstrem offroader, og med den klassiske innpakningen, er det ikke bare rammekonstruksjonen, de stive akslingene, store hjul og den slags som taler imot utpreget energi-effektivitet. Også den firkantede formen bidrar i negativ retning sånn sett.

Desto større er gleden over at Jeep lager ladbar hybrid-utgave av den likevel. For vi elsker virkelig Wrangler, bare les konklusjonen etter at vi testet denne helt nye generasjonen i vinter: -Alt det historiske, og det som gjør den så ekstrem i terrenget, er til stede med full kraft, samtidig som bilen er spekket med moderne teknologi og utstyr som i en hvilken som helst annen ny og påkostet bil. Og kanskje mest av alt: Den er enda morsommere, annerledes og avhengighetsskapende å kjøre, enn den er å se på.

Jeep gjør det dessuten skikkelig. Kort fortalt er batterikapasiteten stor, og hverken plassforhold eller terrengegenskaper svekkes.

En motor/generator er koblet til veivakslingen og brukes både til å lade batteriet og starte bensinmotoren raskt og sømløst når den skifter mellom elektrisk og fossil fremdrift.

Videre er en kraftig elektrisk motor montert mellom bensinmotoren og 8-trinns automaten. Converteren erstattes av to elektriske clutcher som kobler det hele helt eller delvis fra og til hverandre.

Resten er stort sett urørt, eksisterende konstruksjon beholdes.

Resultatet er den sterkeste Wrangleren så langt, her bys det på 375 hestekrefter i systemeffekt.

Batteriet er plassert under baksetet sånn at det hverken påvirker plassen innvendig eller hemmer terrengegenskapene under. Kapasiteten er på 17 kWt, som er bedre enn snittet for ladbare hybrider.

Rekkevidden er ikke like imponerende, den er i henhold til amerikansk målemetode, som er nokså streng og realistisk, rundt 40 km. Der får du altså litt igjen for det vi snakket om over.

Det blir imidlertid spennende å se hva Wrangler 4xe havner på i pris i Norge. Med betydelig redusert engangsavgift, er det håp om at den kan bli såpass rimelig at den vil kunne være et alternativ – ikke bare som varebil.

I dag starter personbilen på over en million kroner, mens varebilene begynner under 700 000. Kan den ladbare hybriden, registrert for 5, koste noenlunde det samme, kan vi komme til å se langt flere Wranglere på norske veier i fremtiden.

Jeep Wrangler 4xe lanseres globalt i starten av 2021.