Jeep skal de kommende årene elektrifisere bredt, bilene får tilnavnet 4xe. Først ut er Renegade og Compass.

Av David K Andersen

Jeep-sjef Christian Meunier sa til brtiske Autocar i vår at merket skal bli det grønneste, mest bærekraftige blant SUV-produsentene.

Også Wrangler, som du kan lese full test av i denne linken, sies å være på gang i ladbar versjon senere i år, men nå først er det altså Renegade og Compass det er snakk om. Bilene er nå offisielt presentert i 4xe-versjoner.

Begge disse modellene har vært med en stund, vi kjørte faceliften av tøffe Renegade i 2018, og vi testet den større og mer design-konvensjonelle Compass samme år.

Begge bilene er «moderne» teknisk sett, altså med selvbærende karosseri og tverrstilt motor foran. I motsetning til Wrangler som har ramme og stive akslinger.

Men, og dette er jo til tross for at bilene også selges i forhjulsdrevne utgaver, både Renegade og Compass er kjent for å ta firehjulsdrift og fremkommelighet mer seriøst enn de fleste konkurrentene.

At det fortsetter med disse ladbare hybridene er det liten tvil om, en oppdatert versjon av Selec-Terrain er på plass. Her kan du velge 4WD Low, 4WD Lock og Hill Decsent Control, og den kan vris på for å velge underlag/type kjøring.

Firehjulsdriften i disse nye ladbare versjonene kommer imidlertid uten mellomaksling. En elmotor sitter bak, som på en BMW 2-serie Active Tourer eller Mini Countryman plug-in. Men så sitter det også en mellom bensinmotoren og 6-trinns automaten foran.

Den nye 1,3-liters bensinturbo motoren vi kjøre for første gang i oppdaterte Jeep Renegade, er på plass i begge bilene, og leverer enten 130 eller 180 hestekrefter.

Bak sitter så en elmotor på 60 hestekrefter og 250 Nm, og det samme foran. Det gir systemeffekt for Limited-utgaver på 190 hester, mens Trailhawk og S får 240.

Endelige akselerasjonstall er foreløpig ikke oppgitt for de ulike versjonene og bilene, men det er snakk om rundt 7,5 sekunder. Du skal kunne kjøre helelektrisk i opp til 130 km/t, mens topphastigheten er 200 med alle motorene i drift.

Batteripakken sitter under baksetet og har kapasitet på 11,4 kWt. Det skal gi rekkevidde rundt 50 km.

Jeep fremhever at lademodulen som er plassert under bagasjerommet, over elmotoren for bakakslingen, er kompakt konstruert sånn at bagasjeplassen ikke påvirkes mer enn nødvendig.

Renegade går fra 351 til 330 liter, mens Compass fra 438 til 420. Det er ekstremt imponerende og må være minst tapt bagasjeplass noen gang i overgang til ladbar hybrid.

Som på elbiler, kan du påvirke regenereringen når du slipper gassen ved å bruke e-Coasting-knappen, og du kan som på alle ladbare hybrider velge hybrid eller el-modus for kjøringen.

Bilene kommer med app-styring sånn at du kan kontrollere lading, låsing, forvarming og kjøling av kupéen og en rekke andre funksjoner. Jeep har også lagt stor vekt på opplæring og forståelse av det ladbare hybridsystemet og hvordan det brukes for å kjøre mest mulig elektrisk. Egne funksjoner, instruksjoner og ruteplanleggingverktøy rettet mot dette finnes i appen.

Også infotainmentsystemet med 8,4-tommers skjerm er oppgradert for hjelpe og informere deg om den elektrifiserte delen av kjøringen.

Norske priser for Renegade 4xe og Compass 4xe burde være rett rundt hjørnet.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Forrige artikkelTest: Mini John Cooper Works
Neste artikkelMustang Mach-E med 1419 hestekrefter