I den andre delen av oppladingen til premieren for nye Mercedes S-klasse i september, ser vi på innovasjoner på sikkerhet og komfort.

Av David K Andersen

I denne artikkelen gikk vi gjennom den omfattende informasjonsteknologien S-klasse vil være utstyrt med.

At vi deler inn presentasjonen av nye S-klasse i flere deler har selvfølgelig litt å gjøre med at Mercedes slipper informasjon i puljer nå i forkant av at bilen skal avdukes, men i og med at det er en svært avansert bil med en rekke nyheter på flere områder, er det også fornuftig å ta litt av gangen. Så blir det ikke så mye på en gang.

Her skal vi blant annet se på sikkerhet, et helt sentralt tema for bilen som i sin tid både var først ute med airbag og antisladdsystemet ESP.

Nyhetene varierer fra mindre detaljer som at spennene på sikkerhetsbeltene har ny design som gjør det mer intuitivt å sette de på, til større innovasjoner.

Front-airbag bak

Airbag i baksetet er blant de sistnevnte, og da mener vi selvfølgelig ikke side-beskyttelse som mange har hatt lenge, men forover.

Dette er utfordrende både fordi barn ofte sitter i baksetet, i ulike typer barnestoler, og siden både for- og bakseter i en slik bil er justerbare.

Mercedes mener imidlertid å ha løst de utfordringene, og kan her for første gang introdusere airbager for baksetet med beskyttelse forover. De tar hensyn til barneseter, blant annet via kamera-systemet for innsiden av bilen vi snakket om i forrige artikkel, som sjekker at du monterer barnesetene riktig.

Airbagen blåses opp nedenfra, i ryggstødet på setet foran. Det reduserer faren fra nakkeskader da hodet vil møte puten før det kastes for langt forover. Samtidig har selve setebeltet luftputer som blåses opp ved en kollisjon, for å fordele kreftene som møter kroppen bedre.

Nytt på airbagfronten, er også en egen en mellom forsetene, som hindrer store sidebevegelser og kontakt med medpassasjeren ved en kollisjon fra siden.

Sidekollisjonsbeskyttelse

Som introdusert med nye Audi A8 for tre år siden, vil nye S-klasse, dersom sensorene oppfatter at du er i ferd med å bli påkjørt fra siden, heise bilen 80 mm på luftfjæringen på den siden som blir truffet. Det øker sjansene for at kreftene i kollisjonen treffer nedre struktur (kanalene), som både absorberer dem bedre, og gir sterkere beskyttelse enn dører kan.

I tillegg brukes de justerbare sidestøttene i setene til å vinkle passasjerene bort fra den siden som er i ferd med å treffes.

Nye S-klasse bruker fem multicore-prosessorer, stereokamerasystem og over 20 sensorer til å følge med på hva som skjer rundt bilen til enhver tid. Systemene vurderer forholdene kontinuerlig, 1 000 ganger per sekund (!).

Vi noterer i sammenhengen at bruken av stereokamera, som Subaru har vært en forkjemper for i flere år, brer seg. Poenget er at når to kameraer filmer det samme, samkjøres dataene fra begge, og på den måten blir blant annet avstandsmålinger langt mer nøyaktige.

Bedre kjørekomfort

Informasjonen brukes også til å bedre kjørekomforten. For eksempel ved at veidekket og kommende ujevnheter leses, og så tilpasser luftfjæringen seg slik at den eksempelvis mer eller mindre kan fjerne ubehaget ved å passere en fartsdemper.

Spesielt, om ikke unikt, er det at luftfjæringssystemet jobber helt individuelt i alle fire hjørner, sammen med adaptive dempere. Det skaper både mer komfort og muligheter til å kontrollere karosseriet på nye måter. Bilen vil, og i dette tilfellet gjøres det først og fremst for å bedre komforten og ikke kjøreegenskapene, lene seg inn i svingene. Da reduseres g-kreftene sideveis, og passasjerene vil oppleve en mer behagelig reise på svingete veier.

Den store bilen skal i tillegg være så lettkjørt som mulig. Derfor har den en ny firhjuls-styring som tillater større bevegelser for bakhjulene enn normalt.

I lavere hastigheter svinger de motsatt vei av forhjulene, og reduserer svingradiusen med 2 meter. Den vil med det ha svingradius på 11 meter.

Det vil være mulig å velge mellom to varianter bakhjuls-styring. Den ene svinger hjulene inn til 4,5 grader, mens den andre tillater 10.

Samtidig har den vanlige styringen foran fått kortere giring sånn at du ikke behøver å veive like mye med rattet for å oppnå maks sving.

Når du passerer 60 km/t, skifter for øvrig bakhjulene fra å styre mot forhjulene til å styre svakt med. Det skaper bedre retningsstabilitet i høye hastigheter.

3D ryggekamera

Mange nye biler i dag har, i alle fall som opsjon, såkalt 360-graders kamera. Altså at feeden fra alle kameraene rundt bilen settes sammen og skaper fugleperpektivet du ser bilen i på skjermen, når du rygger eller manøvrerer i lave hastigheter.

Også her tar nye S-klasse teknologien et steg videre. Prosessorene gjenskaper objekter rundt tredimensjonalt, så du kan faktisk se bilen på skrå utenfra og ikke bare i rent fugleperspektiv. Ved å sveipe med fingrene på skjermen, kan du rotere bildet, og zoome inn.

Er du redd for felger og fortauskanter, blir dette systemet en god venn.

Helautomatisk parkeringshjelp er selvfølgelig også på plass, i ny og mer avansert form enn tidligere. Du aktiverer og velger ønsket luke enkelt via skjermen inne i bilen.