Den nye store SUVen Kia viste tidligere i år bekreftes nå som ladbar hybrid med 7 seter. Her detaljene om Sorento Plug-in Hybrid.
Av David K Andersen
Til tross for at utvalget av ladbare familie-SUVer stadig øker, er det én ting det fortsatt skorter på: Biler med tre seterader.
Så langt, har det gjerne vært slik at store SUVer som til vanlig har 7 seter, bare får 5 når de blir ladbare. Som en følge av utfordringer knyttet til plasseringen av batteriet.
Nå slutter altså Kia Sorento seg til nye Ford Explorer, og vil neste år være på plass med tre seterader og 7 seter neste år.
For ordens skyld, gjelder den sammenligningen bare antallet sitteplasser: Explorer er en en større bil enn nye Sorento – målt i lengde.
Grunnen til at Kia får til dette, er at de har plassert batteriet i gulvet mellom for- og bakaksling, fremfor under bagasjerommet som i de fleste andre ladbare hybrider. Dermed frigjøres plass nede, langt bak i bilen, som er nødvendig for å frigjøre plass til fotbrønnene til tredje seterad.
Ikke alle data er sluppet foreløpig, Sorento Plug-in Hybrid er foreløpig ikke typegodkjent i Europa, og derfor har vi heller ikke rekkevidde å vise til.
Men batterikapasiteten er på 13,2 kWt. Det tilsvarer hva du finner i de mindre SUVene Peugeot 3008 og Opel Grandland X. De har rekkevidde på over 6 mil, så vi venter at Sorentoen klarer å passere 5.
Den mangler imidlertid litt på Toyota RAV4 Plug-in Hybrid som vi kjørte for første gang denne uken – med hele 18,1 kWt batteri. På den annen side er ingen flinkere enn Kia til å utnytte elektrisk energi. Det bekreftes om du leser våre ferske tester av Kia Ceed SW Plug-in Hybrid eller Kia e-Niro.
Et nytt kjølesystem for batteripakken, som er væskebasert og dedikert den, skal bidra til høy effektivitet.
Sorento Plug-in Hybrid får bensinkreftene fra en oppdatert Smartstream 1,6-liters turbo bensinfirer med variable ventiltider som yter 180 hestekrefter og 265 Newtonmeter. I tillegg får den en elektrisk motor på 66,9 KW. Det gir systemeffekt på 265 hestekrefter og 350 Nm.
Bilen har mekanisk firehjulsdrift fremfor ekstra elektrisk motor på bakakslingen, og 6-trinns automatisk girkasse.
Plassforholdene virker, takket være den nye plattformen og alternative batteriplasseringen, til å være svært gode. Bak andre seterad, er det plass til hele 809 liter, mens du får 175 om du benytter bakerste rad. Kjøper du bilen uten tre seterader, tar den enda mer: 898 liter. Dette er altså i klassen over eksempelvis Toyota RAV4.
Kia Sorento er selvfølgelig utrustet med alt det siste både på komfort- og sikkerhetssiden. Den har UVO Connect så bilen er på nett hele tiden og du har app-kontroll på telefonen, Bose surround lydanlegg med 12 høyttalere, 64 fargevalg på stemningsbelysningen og masse annet.
På sikkerhetssiden får den i tillegg til eksisterende systemer for autobrems som både leser biler og myke trafikanter, et nytt system som følger med rundt hele bilen, og kan varsle deg som du for eksempel forsøker å gjøre en U-sving og det kommer andre biler.
Den får også Safe Exit Assist, som varsler og hindrer at fører eller passasjerer åpner dørene dersom det kommer biler eller syklister bak. Sorento blir videre den første Kiaen med Multi-Collision Brake. Det betyr at den automatisk legger på bremsene etter at airbaggene er utløst, slik at ferden stanser så rask som mulig og ikke endre i ytterligere sammenstøt etter det første.
Nye Sorento kommer også som fullybrid og med dieselmotor. Denne ladbare hybriden lander litt etter dem, salget starte tidlig neste år.