Europas mest solgte SUV og Volkswagens for tiden mest populære bilmodell Tiguan, får en stor midtlivsoppdatering som også gir ladbar hybrid og heftig R-versjon.

Av David K Andersen

Vi tipset dere i starten av april om at dette kom til å skje, og nå er Volkswagen klare med bilder og informasjon om oppdaterte Tiguan, som kan bestilles i Norge fra slutten av august.

eHybrid

Den ladbare versjonen er enkel og grei, i det den låner kjent drivlinje fra eksisterende modeller. Her blir det med andre ord ikke firehjulsdrift, men 1,4 turbo bensin, elmotor og 6-trinns DSG på forakselen.

I nye Golf (les første prøvekjøring her), kan du velge mellom to effektuttak i den ladbare hybriden – 204 eller 245 hestekrefter (sistnevnte heter GTE). I Tiguan eHybrid, er det den største versjonen som blir tilgjengelig, men du må velge GTE-mode for å hente ut alle kreftene.

Batteripakken er den samme vi kjenner fra blant annet oppdaterte Passat GTE, og har 13 kWt kapasitet. Tiguan eHybrid er foreløpig ikke typegodkjent, så eksakt WLTP-rekkevidde er ikke satt, men Volkswagen regner med rundt 50 km.

LES TEST AV OPPDATERTE VOLKSWAGEN PASSAT GTE HER!

R

Den andre helt nye versjonen, er R med 320 hestekrefter. Akkurat som med T-Roc, satses det også for Tiguan på kjøreglede – selv om det er en SUV.

2-liters fireren er den samme vi kjenner fra andre R-modeller, her i evo 4-versjon med økt effekt og bedre energiutnyttelse.

Det er ikke bare hestekreftene som gjør Tiguan R til noe utenom det vanlige, den får også en ny versjon av 4-Motion firehjulsdrift-systemet.

Ny styrings-teknologi gjør det mulig å fordele kreftene både sideveis på samme aksling, og forover eller bakover, med større frihet og presisjon. R-Performance Torque Vectoring kommer først på Tiguan R og vil i større grad en tidligere gjøre firehjulsdriftsystemet til en aktiv del av kjøreopplevelsen.

Ulike kjøremodus kommer selvfølgelig også, du kan velge mellom Comfort, Sport, Race, Individual, Snow og Offroad. Spennvidden er stor i en sportslig SUV – den skal klare alt fra høy hastighet i asfaltsvinger til kjøring i terrenget.

En annen nyhet er en egen R-knapp i rattet, litt ala BMWs M1 og M2-knapper. Den er et hurtigvalg som umiddelbart tar deg til sportslig modus uten at du trenger å trykke på andre knapper eller velge kjøreprogram på skjermen.

Nyheter ute og inne

Den knappen befinner seg for øvrig i et nytt ratt, som inspirert av ID.3 har berøringsfølsomme knapper istedet for vanlige trykknapper. Klimaanlegget får samme behandling, sånn at du nå både kan trykke på overflatene og sveipe for å endre innstillinger.

MIB3, som er den siste versjonen av infotainmentsystemet, sørger blant annet for at bilen alltid er på nett. Det åpner for en rekke online-baserte tjenester og funksjoner.

Et nytt lydanlegg fra Harman/Kardon med 480 Watt, står på listen over tilleggsutstyr.

På utsiden er fronten, og flere andre detaljer, tydelig utformet for å la Tiguan ligne mer på storebror Touareg. Panseret er høyere og grillen bredere. Den huser den nye VW-logoen, og er ikke minst flankert av IQ.LIGHT LED Matrix-lys. Her blir det altså fullautomatiske lys som følger trafikken og lar deg beholde fjernlyset på selv om du møter eller kjører bak andre biler.

Oppdaterte Tiguan kommer med siste versjon av Volkswagens aktive sikkerhets-systemer, som betyr at den får IQ DRIVE Travel Assist. Det bistår med gass, brems og styring. Systemet er funksjonelt i hastigheter mellom 0 og 210 km/t.

For deg som fortsatt går for diesel i Tiguan, som ikke er noen dum løsning for en SUV som dette, blir motorene renere enn tidligere med en nytt, dobbelt rensesystem.

Her er tre gallerier; R-Line, R og eHybrid: