Etter solid suksess for Passat GTE i første runde, er den på nytt aktuell. Facelift og større batteri står på menyen. Holder det Volkswagens klassiske mellomklassebil fortsatt attraktiv?

Tekst og foto: David K Andersen

Nesten som en siste overlevende, holder Passat det gående. Mellomklassen, som den hører inn under, er i krise. Folk kjøper SUVer, Crossovere, premiumbiler, elbiler. Ikke sånt som dette.

I alle fall i utgangspunktet. I Norge har nemlig Passat klart seg utmerket godt også nylig. Takk den ladbare GTE-utgaven for det.

Etter et kort fravær, er den nå tilbake. Pausen har gitt den tid mer enn å pudre nesen, men den har gjort det også altså.

Grillen, ja hele fronten, er ny. Like bred, men høyere enn før, dominerer den helhetsinntrykket enda mer, og gjør det både enkelt å identifisere bilen som en Passat, og at dette er en nyere versjon enn de fleste andre ute på veien. I alle fall foreløpig.

Og for å ta det med en gang: Grillen, med sine dominerende horisontale striper, går igjen innvendig. Tvers over dashbordet tas temaet igjen. Ikke noe nytt i forbindelse med faceliften, men momentet er definitivt blant de bedre designelementet ved bilen.

Ved siden av den stramme stilen og de veldig riktige proporsjonene. Volkswagen har fått til et eller annet med denne generasjonen Passat de ikke har maktet tidligere. Den er renere, helt fri for designtriks ment å gjøre den moteriktig. Du skulle tro det gjorde den kjedelig, men så er ikke tilfellet.

Istedet er den en av de mest tidløse bilene vi kan tenke oss. Klassisk stasjonsvogndesign, men helt sikkert moderne i stilen selv om fem eller sju år, likevel. Og med en solid porsjon stance, legger jeg en hundrings på at den etter å ha fungert som en populær ungdomsbil om 15 år, kommer til å bli en populær klassiker om 25-30. Sånn i tillegg til å være en stilig og moderne bil akkurat nå.

Interiør og utstyr

Det kommer litt an på hvordan du måler – hva du synes er kult. For deg som liker utsvevende linjer, nytenkende design og oppmerksomhets-fremkallende detaljer, er ikke Passat-interiøret stort å snakke om.

Er ren og ryddig stil, solid byggekvalitet og ultratysk stramhet punkter som frister til avkryssing i bokser, er du derimot på rett plass. Ved siden av de nevnte rillene som går på tvers av dashbordet og inkluderer luftdysene, er det nemlig ikke mye annet å snakke om designmessig.

Det betyr imidlertid ikke at den oppfattes som gammeldags innvendig. I alle fall ikke så lenge du legger til 9 900 kroner og får digital instrumentering (Digital Cockpit) og den store 9,2-tommers Discover Pro infotainmentskjermen. Eller kanskje helst Exclusive-pakken til 19 900 som inkluderer de to, og i tillegg gir motorisert åpning og lukking av bakluken, nøkkelløs tilgang og start, ladeplate, Nappa skinninteriør og 360-graders kamera.

Testbilen har som du ser på bildene ikke noen av disse opsjonene, så her er det 8-tommers infotainment og analoge klokker som gjelder. Svært velfungerende og lettanvendelig, men med så beskjedent påslag for full digitalisering, ville vi ikke nølt et sekund med å velge det. Mangel på nøkkel-løs tilgang føltes også litt feil i en så fin bil.

Mens vi er på utstyr, burde du også velge transportpakken som testbilen har. Den gir tilhengerfeste (1 600 kg), fjernbetjent parkeringsvarmer, nettingvegg og bagasjeromstrekk.

Annet enn det, kan det være greit å ta en runde på hvor glad du er i å høre på musikk. Standard lydanlegg er helt ok, men Dynaudio-systemet er nok verdt pengene om du ofte bruker bilen som konsertarena.

Plass

Stor bil, Passat er tross alt lenger enn en 7-seters Tiguan Allspace, betyr god plass. Foran er det bredt og luftig, og setene byr på både flott design og utmerket komfort. Ikke minst er justeringsmulighetene for ratt og pedaler tilnærmet uendelige. Alle finner perfekt kjørestilling her.

Baksetet er imidlertid det store høydepunktet. Brede dører gjør tilgangen enkel, komforten er glimrende og plassforholdene kort og godt helt fantastiske. Fire voksne kan reise jorda rundt i topp komfort om de vil.

Bagasjerommet er også bra. Ingen rekordholder målt i liter, men det er mest fordi rommene under gulvet er redusert. Over, er det helt flatt og like anvendelig som i en vanlig fossil-stasjonsvogn. Ingen kanter eller noe som helst. Dessuten er gulvarealet stort. Det betyr at du kan laste desto mer i høyden.

Ikke mange ladbare biler slår Passat GTE som familie-alternativ i denne prisklassen.

Større batteri

Den største nyheten med Passat GTE for 2020, er at Volkswagen har fått inn mer batterikapasitet på samme plass som før. Økningen er på 31 prosent, sånn at nøkkeltallet nå er 13 kWt.

Rekkevidden skal være inn til 55 km målt etter WLTP-metoden. Forrige utgave av Passat GTE var oppgitt til 50 km, men det var etter NEDC-standarden. Tilsvarende tall for denne nye er 70 km.

Like viktig, er imidlertid hvor langt vi kommer i virkeligheten, og ikke minst hvordan forbruket er på langtur og med tomt batteri.

Med kaldstart i rundt 0 grader og tilnærmet normal kjørestil, kommer jeg 43 km på første forsøk, og omtrent det samme gang nummer to og tre. Meget bra, det var ikke enkelt å klare 3 mil med forrige Passat GTE i sommervær.

Nesten enda bedre med denne plug-in hybriden er at den er forsiktig med bensindråpene selv på tomt batteri. En loop på 12 mil endte på 0,56 liter pr mil i forbruk.

Men selvfølgelig – du må jo lade. For da kommer du enda lavere. Selv på lengre strekninger.

Ved å velge hybridmodus fra start av (slå av E-mode og justere batterisparenivået til det nederste), er Passaten ekstremt forsiktig med å bruke opp strømmen på batteriet. Det er nesten så jeg noen ganger lurer på om den ikke burde brukt strøm litt oftere enn den gjør.

Men resultatene blir gode: En tur på 17,5 mil, ga forbruk på 0,42 liter pr mil. Og jeg hadde igjen 6 km rekkevidde på strøm da turen var over.

Jeg testet også hva forbruket havnet på ved langkjøring dersom man bruker opp strømmen ved å kjøre rent elektrisk først, og så gå over til bensinmotoren. De samme 17,5 milene som over, ga da forbruk på 0,49.

Det er med andre ord definitivt smart å velge riktig kjøremodus utfra hvor lang turen du legger ut på er.

KNAKENDE GOD, BILLIG ELBIL: TEST AV VOLKSWAGEN E-UP!

Å kjøre

Passaten er først og fremst en komfortabel bil å kjøre. Spiller ingen rolle om det er kort eller langt, den er lettkjørt i byen og stillegående og fin på langtur. Man kan alltids ta enda lavere støynivå eller en fjæring som spiser ujevnheter ytterligere effektivt, men i realiteten kan vi ikke sette fingeren på spesielle minuspunkter hva komfort gjelder. Dette er topp.

Superunderholdende å kjøre på svingete veier, er den imidlertid ikke. Sånt forventes heller ikke av stasjonsvogner i mellomklassen, men det finnes alternativer, om enn ikke ladbare, som er kulere å kjøre.

Men presis og lettkjørt selv når det går unna, det er den. Styringen er passe vektet og gjør det enkelt å plassere bilen nøyaktig i veien, hjulopphenget sørger for godt grep, og batteriet bak skaper bedre balanse.

Vel og merke når du kjører på svingete vei. For ekstra tyngde bak, er ikke gunstig med tanke på fremkommeligheten på vinterføre. Den er jo forhjulsdreven. Vi har ikke testet det på denne faceliftede GTEen, men antar utfordringen forblir den samme som i forrige utgave.

Du merker det faktisk litt når du gir full gass fra stillestående på bart føre også. Bilen trekker litt i alle retninger og du må holde i rattet.

Det har selvfølgelig også å gjøre med at en anselig mengde krefter befinner seg under panseret. 1,4-liters motoren med turbo er med videre fra forrige utgave, det samme gjelder DSG-girkassen med 6 gir. Systemeffekten er 218 hestekrefter og momentet 400 Nm.

På papiret skal den klare 0-100 km/t på 7,4 sekunder. Det er bra, men for en gangs skyld, må vi faktisk si den virker enda kvikkere enn tallet angir. Nå fossile og elektriske krefter forenes idet du tråkker gassen i bånn for å kjøre forbi i Passat GTE, nærmest flyr du rundt bilen foran.

Vi ser altså ingen grunn til bekymring for den relativt beskjedne 1,4-literen under panseret i en såpass stor bil.

MINDRE, MEN LADBAR MED FIREHJULSDRIFT: TEST AV MINI COUNTRYMAN MED STØRRE BATTERI

Konklusjon

Testbilen var usedvanlig sparsommelig utstyrt, og lander på 511 000 kroner. Den gode nyheten, er at det ikke koster stort å ekstrautruste Passat GTE med det den fortjener, og du trenger. Så gjør det, den føles både betydelig mer moderne, og er mer funksjonell da. Du ender opp med en flott og romslig ladbar familiebil med fin rekkevidde og lavt forbruk. Det mangler riktignok firehjulsdrift, men det burde delvis veies opp for av kjøreegenskaper og komfort ladbare SUVer i samme prisklasse bare kan drømme om.

Galleri:

Data:

Volkswagen Passat GTE facelift
Pris fra 493 800
Pris testbil 511 000
Motortype R4 bensin turbo + el
Motorvolum ccm 1 395
HK 218
Nm 400
Sek. 0-100 km/t 7,4
Topphastighet km/t 225
Forbruk blandet l/mil 0,17
Utslipp CO2 g/km 35
Egenvekt kg 1 660
Tilhengervekt kg 1 600
Bagasjerom liter 483 – 1 613
Lengde mm 4 773
Bredde mm 1 832
Høyde mm 1 477
Akselavstand mm 2 790