Synes du Fords egne F-150 Raptor er litt for snill? Mil-Spec har løsningen.

Av David K Andersen

Vi digger Ford Raptor, konseptet er genialt. Istedet for å skape en heftig versjon ved å senke pickupen og forsøke å gjøre den om til en kapabel gateracer, heves den og påmonteres påkostet fjæring med lang vandring. Vipps har du grusveiens venn og en seriøst morsom sak å leke med offroad. En slags M, AMG eller RS for løst og ujevnt underlag, om du vil.

I Norge selges fra nylig av Ranger Raptor. Den er basert på Fords minste pickup, som er den som selges her i Europa.

HER KAN DU LESE VÅR TEST AV FORD RANGER RAPTOR!

Men det var F-150 det startet med, en langt større pickup. Først lansert i forrige generasjon tilbake i 2010, og nå med 2017-karosseriet. For tiden motorisert av en 3,5-liters Ecoboost V6 turbo på 450 hestekrefter.

Skulle du imidlertid føle på at en original Raptor mangler det lille siste, har amerikanske Mil-Spec løsningen.

Produsenten er mest kjent for å resto-modde Hummer H1, men utvider nå virksomheten med en egen Ford F-150-utgave.

Den tar ikke utgangspunkt i Raptor, men en helt vanlig FX4-utgave av F-150 SuperCrew.

Originalt har bilen en 5-liters suge-åtter og ikke turbo-sekseren. Blant annet ved hjelp av ny ECU, annet innsug og egne gasspjeld, øker effekten fra 395 til 500 hestekrefter.

Vi antar gassresponsen er vanvittig, og lyden ikke mindre imponerende: Eksosen løper ut på siden, gjennom eget effektanlegg. Girkassen er den samme 10-trinns automaten vi kjenner fra standard F-150.

Støtfangerne foran og bak er erstattet av egne design i sort stål. Vi liker også de beskjedne men kraftige stigtrinnene langs siden. Fullt LED-lys i alle innsatser og markeringslys er på plass, og LED-bar er integrert i frontfangeren.

De 20 tommer store Rhino Arsenal alu-felgene er noe av det tøffere vi har sett på en stund. Dekkene er 37-tommers Nitto Ridge Grappler.

Du kan velge mellom hvit, sort eller to grånyanser for lakk, og sort matt eller semi-matt på fangerne og andre detaljer. På innsiden får du girhendler bak rattet, håndsydd skinn på flere overflater, noen vrihjul i aluminium og plaketter med Mil-Spec på.

Sporvidden øker med svimlende 33 cm, og hjulene huses av ekstreme skjermbreddere. For bedre offroadegenskaper og mer kontroll på forhjulene over større ujevnheter, er stabstaget foran fjernet og erstattet av egne kontroll-sarmer som tillater større vandring.

Eget hjuloppheng er montert, med fjæringsvei på 25,4 cm foran og 28 bak. Bakkeklaringen er på hele 33 cm.

Er ikke dette nok, kan du kjøpe til en Baja-pakke, som gir andre støtdemperfester, justerbare Fox coilovere med Eibach-fjærer foran og Fox-dempere med eksterne reservoarer bak. Pakken inkluderer også et tak-rack med 50-tommers LED-bar og plan-racket med reservehjulsholder du ser på bildene.

Mens Ford F-150 Raptor koster rundt 75 000 dollar i USA, er prisen på denne 85 000. Ønsker du en Baja-utstyrt bil, må du legge på ytterligere 14 600 dollar.

Galleri: