I jakten på lavere utslipp, kommer nå også Ford Focus i hybridutgave.

Av David K Andersen

Lavere utslipp og forbruk er nødvendig for alle modeller på alle plan, og nå har tiden kommet for å innføre hybrid-løsning også på Ford Focus.

Den eksisterende 1,5-liters bensinmotoren erstattes av en 1-liters Ecoboost med støtte fra elektrisitet. Det gir effekt på 155 hestekrefter.

Bilen leveres bare med manuelt gir, i alle fall foreløpig, og reduksjonen i drivstoff-forbruk skal være på inn til 17 prosent sammenlignet med 1,5-literen på 150 hestekrefter.

Forbruket for Focus hybrid oppgis til 0,53 liter per mil, mens utslippet skal være på 117 g/km CO2. Tallene er WLTP.

I hvilken grad vi kan kalle bilen en fullhybrid, er imidlertid en annen sak. Den kan ikke, som for eksempel en Toyota-hybrid, kjøre på strøm. Men motoren kan om du trår inn clutchen slås av automatisk når du triller.

Poenget er imidlertid et annet. Her oppnås besparelsene ved bistand til bensinmotoren under akselerasjon. Inn til 24 Nm kan leveres elektrisk.

Dette er altså en noe kraftigere hybrid enn de mildeste 48V-utgavene fra andre merker.

Med det sagt, fungerer dette for meste på samme måte. Dynamoen er skiftet ut med en beltedreven generator, som også brukes som startmotor. Denne lader et batteri plassert under forsetene. Plassforholdene i baksete og bagasjerom påvirkes ikke.

I tillegg til å bidra med krefter under akselerasjon, driftes alle bilens eksterne systemer av batteriet. Med det spares det noe på den fossile energibruken også der.

Den tryslindrede Ecoboost-motoren vi nå kjenner gjennom mange år er dessuten oppgradert på flere områder, og har eksempelvis sylinder-deaktivering. Når den ikke trenger så mye krefter, går den på 2 istedet for 3 sylindre. Det tar 14 millisekunder å omstille.

Med på kjøpet kommer ny digital instrumentering med skjerm på 12,3 tommer. «True Color»-displayet bruker farger aktivt for å bedre lesbarhet og oversikt.

HER KAN DU LESE TEST AV FORD FOCUS 1.0!

FordPass Connect er en annen nyhet på Focus. Systemet sørger for at bilen hele tiden er på nett, som forsåvidt ikke er noe uvanlig i dag. Forskjellen er at aktuelle data fra veien sendes en sky, hvor også andre biler med samme system er påkoblet. Dette gjør at du kan motta forvarsler om farer langs veien, ala mennesker eller dyr i veibanen, vanskelige kjøreforhold eller ulykker.

Ford fremhever at systemet er unikt i at det ikke gjør seg avhengig av en tredjepart. Det skal gi raskere og mer presise varslinger.

FordPass Connect gir deg også en app hvor du for eksempel kan finne igjen bilen på parkeringen, låse opp og igjen eller følge med på vedlikeholdsbehov.

Samtidig med denne mini-faceliften, blir utstyrsutgavene ST-Line og Active, som er de som kommer som hybrid, oppgradert til å levere mer utstyr som standard. Ting som nøkkelløs tilgang og start, automatisk 2-sone klimaanlegg, regnsensor og autodimming av midtspeilet er standard.

De aktive sikkerhetssystemene blir også mer omfattende. Autobrems-systemet forbedres, den får kø-assistent (selvkjørende i kø) og unnamanøver-assistent.