Neste generasjon Sorento har ikke bare utseendet med seg, den kommer som ladbar hybrid og kan bli en ny norsk favoritt.
Av David K Andersen
Saken er oppdatert 17.02. etter Kia har sluppet de offisielle bildene av nye Sorento. Se dem i galleriet nederst!
Kia slo seg i sin tid opp på Sportage i Norge. En passe stor, stilig SUV som ga mye for pengene enten du målte i plass, utstyr eller garantier.
I mangel på elektrifisering, har det dessverre gått nedover på registreringsstatistikken for kompakt-SUVen de siste årene. Selv om du for tiden får diesel, automat og firehjulsdrift, inkludert masse utstyr, til halvmillionen.
Storebror Sorento på sin side, som ikke bare er et solid hakk større enn Sportage, men også lenger enn Toyota RAV4 og Honda CR-V, har rett og slett vært i dyreste laget. Selv om den har tre seterader og masse plass.
HER KAN DU LESE TEST AV UTGÅENDE GENERASJON KIA SORENTO SOM VAREBIL!
Med dette som bakgrunn, er det med ekstra spenning vi tar en første titt på helt nye Sorento, som skal vises for første gang på Genéve-utstillingen i begynnelsen av mars.
I og med introduksjonen av store Telluride i USA, altså en SUV som er enda større enn dagens Sorento, har Kia ifølge ryktene valgt å dempe størrelsen på sistnevnte noe. Ifølge Autoblog.com, vil den bare få to seterader.
Altså snakker vi samme størrelse som Toyota RAV4 og Mitsubishi Outlander. Når vi forstår det sånn at nye Sorento i tillegg både kommer som fullhybrid og ladbar hybrid, skjønner du hvor vi vil: Hvis Kia klarer å gi denne nye bilen en pris som tilsvarer de to nevnte japanerne her i Norge, kan de virkelig lukte på en storselger i lineupen sin.
Spesielt med denne designen. Vi viser riktignok bare skisser her, men har du sett storebror Telluride (over)? Det har vi, og den ser fantastisk ut også i virkeligheten. Med disse skissene som bakgrunn, og noen spionbilder vi ikke har rettigheter til å publisere i bakhodet, lover dette svært godt.
Stilen er noe helt nytt sammenlignet med tidligere Kia-SUVer: Langt skarpere, tydeligere og mer moderne enn før. Vi skal rapportere direkte fra Genéve så fort vi får se produksjonsbilen om noen uker.
Også innsiden ser spennende og moderne ut, med høy tach-faktor og ny design. Se under.