Vi har tidligere vist de første bildene av oppdaterte Opel Insignia. I dag har informasjon om de nye motorene kommet – som er gode nyheter for både hverdags-versjoner og toppmodellen GSi.
Av David K Andersen
Ved siden av å vise de første bildene av de vanlige utgavene i starten av desember, kunne Opel melde om nytt LED matrix-system i forbindelse med midtlivsoppdateringen av Insignia.
Antallet LED-dioder i de automatiske adaptive lyktene øker kraftig – fra 32 til 168, og de kalles nå LED Pixel-lys. Det tar millisekunder for systemet å tenne og slukke diodene, tilpasset trafikkbildet. På den måten blir lysbildet mykere å følge med øynene, men også langt mer presist og raskt.
HER ER ARTIKKELEN FRA DESEMBER MED DE FØRSTE BILDENE AV NYE INSIGNIA
Denne uka er det klart for verdenspremiere under bilutstillingen i Brüssel, og i den forbindelse har vi også fått greie på hva som skal skjule seg under panseret på bilen.
Som med oppdateringen av Astra i fjor høst, er alle motorer og de fleste girkasser helt nye. Siden Insignia sitter på en GM-basert plattform, passer ikke noen av drivlinjene fra den nye eieren PSA.
Det betyr at de nye motorene og girkassene i dette tilfellet, er utviklet av Opel selv, og ikke tidligere kjent fra Peugeot eller Citroën.
På grunn-nivå, er det snakk om 3-sylindrede motorer som i Astra. En 1,4-liters turbo bensinmotor på 145 hestekrefter er inngangsbilletten. På dieselsiden dreier det seg om en 122-hester.
Bensinmotoren får som i Astra trinnløs automat – vi lot oss for en gangs skyld imponeres av den i forbindelse med første test av bilen, så det er bedre nyheter enn du tror.
LES FØRSTE PRØVEKJØRING AV OPEL ASTRA FACELIFT MED NYE MOTORER OG GIRKASSER HER!
Den lille dieselmotoren får en ny 9-trinns automat av vanlig type. Når det senere også kommer kraftigere dieselmotorer, vil de få samme girkasse.
Som også GSi vil få. Det beste med den, er imidlertid en ny 2-liters bensinturbo. I forbindelse med gjenopplivingen av GSi-navnet, som skjedde på Insignia i 2018, ble bilen først presentert med en 2-liters bensinmotor på 260 hestekrefter.
Den klarte imidlertid ikke utslippskravene og ble kuttet før GSi kom til Norge. Derfor har bilen så langt bare blitt levert med en 210-hesters dieselmotor. Som er kraftig og fin, men vi har jo ønsket oss en bensinturbo også, i denne modellen.
Den nye 2-literen med sylinderkutt og det hele, gir oss det. Ikke med voldsom effekt, i alle fall ikke foreløpig, men med 230 hestekrefter, 9-trinns automat og Twinster firehjulsdrift, tror vi nye Insignia GSi kan bli riktig så hyggelig.
Utslippene er redusert med 18 prosent mot tidligere, så om ikke oppdaterte Insignia med de største motorene blir spesielt rimelige, håper vi ned mot 100 g/km i utslipp i alle fall ikke skader prisbildet i Norge.
Faceliften skal videre innebære nye og bedre aktive sikkerhetssystemer og en del andre detaljer. Vi kommer tilbake med første prøvekjøring så snart det lar seg gjøre.