Ikke la deg lure av den forsiktige design-utviklingen: Denne Foresteren er helt ny fra grunnen av. Det merker du så snart den tas i bruk.

Tekst og foto: David K Andersen

Subaru Forester var sammen med erkerivalene Honda CR-V og Toyota RAV4, pionerene i den kompakte SUV-klassen. Første generasjon dukket allerede opp i 1997, og ble snart svært populær i Norge.

Det var ikke så rart, for mot de to konkurrentene fra hjemlandet, kunne Subaruen skilte med et firehjulsdrift-system av en helt annen karakter. Permanent, symmetrisk, og i starten til og med levert med lavgir, kom den seg fram lenge etter at de forhjulsdrift-baserte bilene fra Honda og Toyota sto fast på grunn av treg innkobling av firehjulsdriften.

Også kjøreegenskapene fulgte på – de to første generasjonene Forester kom på den tiden Subaru satset knallhardt på WRC, og det merket du ikke bare på muligheten til heftige turbomotorer under panseret, men også suverent stabile, og dessuten temmelig underholdende kjøreegenskaper.

Den siste biten roet seg litt med introduksjonen av tredje generasjon, som var mer høyreist som de andre i klassen. Den traff imidlertid godt med dieselbølgen i Norge – Subaru introduserte nemlig sine dieselmotorer akkurat på det rette tidspunktet.

Bilen du ser på bildene her, som vi tester denne gangen, er femte generasjon. Den ligner ganske mye på forgjengeren, men ikke la deg lure av utseendet. Alt er nytt.

Ny teknologi

Som med sine to mindre søsken Impreza og XV, sitter også nye Forester på den såkalte Subaru Global Platform. Denne basen har vi kikket nærmere på tidligere, du kan lese mer om den i denne linken. Vi snakker som vi alltid gjør med moderne plattformer, om fleksibilitet til å bygge ulike modeller på samme arkitektur, stivere og sikrere karosseri, bedre plassutnyttelse og mulighet for ulike typer drivlinjer.

Som du ser av navnet, får da også Forester nå for første gang hybrid. Systemet er av den mildere sorten – her snakker vi en begrenset batteripakke som lades under bremsing og rulling, og som forer en liten elmotor på 16,7 hestekrefter med strøm i ny og ned.

I praksis opplever vi dette hybridsystemet som en mellomting mellom det vi kjenner fra Toyota, og de langt mildere 48 Volt-systemene mange bilmerker innfører nå for tiden. Toyotas system gir totalt sett nokså mye tid med bensinmotoren helt avslått, mens de milde hybridene fra de andre merkene, har mer av et utvidet stopp/start-system.

Foresteren går det aller meste av tiden på bensinmotoren, en 2-liters boxer-firer uten turbo på 150 hestekrefter, men den slår av motoren oftere enn de milde hybridene. Den kan dessuten driftes på bare strøm i lave hastigheter og ikke minst gir den elektrisk tilskudd under maksimal akselerasjon.

Kreftene mates til hjulene via en trinnløs automatkasse, og så er selvfølgelig firehjulsdriften permanent. Her er det altså ikke snakk om en forhjulsdreven bil med elektrisk motor på bakakslingen sånn at den får firehjulsdrift, men mekanisk drift av begge akslingene via felles transmisjon.

X-Mode, en programvelger for offroadkjøring, hadde tidligere bare ett valg i tillegg til normal. Nå har den fått ett til, så du kan velge mellom Snow/Dirt og Deep snow/Mud. I sistnevnte, sendes maksimalt moment til hjulene, samtidig som VDC (antispinn/antisladd) skrus av.

Sammen med hele 22 cm bakkeklaring, skal dette gi Forester svært kompetente offroad-egenskaper.

Ekte firehjulstrekker

Vi testet ikke kjøring i terrenget via tur i skog og mark, men enkle øvelser på glatt underlag i mye snø og under vanskelige forhold, gir oss ingen grunn til å tvile på Foresterens fortreffelige fremkommelighet.

Kreftene går alltid dit det er nødvendig for å ta seg opp, så med den enorme bakkeklaringen og det nye programmet i X-Mode, har vi all grunn til å klassifisere dette som en offroader på et ganske annet nivå enn konkurrentene.

Videre gir selvfølgelig firehjulsdriftssystemet, og det stivere karosseriet, suveren stabilitet under kjøring på glatt føre. Dette er nok minst like viktig i hverdagen – at du kan slappe av når du kjører på vinterføre.

Tar du i litt ekstra, som tradisjonelt har vært en heller festlig øvelse i Forester, er vi ikke fullt så imponert – mest fordi styringen ikke er så direkte som vi ønsker. Og litt fordi bilen føles nokså tung i bevegelsene og ikke innbyr spesielt til aktiv kjøring. Nye Impreza, leverer etter vår mening langt bedre på dette området.

LES TEST AV SUBARU IMPREZA HER!

Drivlinjen fungerer sømløst på alle vis, og er svært raffinert. Inn og utkobling av bensin og elmotor merkes ikke. Delvis fordi støy fra bensinmotoren uansett sjelden høres, og delvis fordi alt skjer på en myk måte.

0-100 km/t går på bedagelige 11,8 sekunder, så der henger Foresteren etter de fleste, men du merker faktisk hjelpen fra elmotoren tydelig hvis du trykker gasspedalen i gulvet for å kjøre forbi. I de tilfellene, opplever jeg Foresteren som kvikk nok.

Forbruket er oppgitt til 0,81 liter pr mil ved blandet kjøring (WLTP). Det virker til å stemme brukbart med virkeligheten, vi lå i testperioden rundt 0,9 liter pr mil i snitt, men det inkluderte en del småkjøring, bykjøring og relativt hard gasspedal. Ved pen landveiskjøring, var vi nede på litt under 0,7 liter pr mil.

Både akselerasjon og forbruk, ligger bak den standarden Toyota RAV4 satte med den nye modellen i fjor. Heldigvis, tar Foresteren igjen på andre områder.

Blitt voksen

For mens alle tidligere generasjoner, om enn i stadig mindre grad for hver gang, har hatt en viss kompaktbil-aktig følelse ved seg, har Forester nå blitt voksen.

Det har med flere ting å gjøre, blant annet at den har blitt litt lenger (1,9 cm), har lenger akselavstand (2,9 cm) og ikke minst er bredere (2,1 cm).

Men mer tilskrives selve kjøreopplevelsen. Den oppfører seg nemlig fullt og helt som en større bil enn før langs veien. Komforten er svært høy, enten du måler på evnen til å fjerne ujevnheter før de når kupéen, eller støynivået, som på piggfrie vinterdekk oppleves som svært lavt.

Ikke noe ved kjøreopplevelsen føles billig eller enkelt – bilen beveger seg raffinert og svært tilfredsstillende langs veien.

Det hele forsterkes av interiøret. Det er i likhet med utvendig design, heller ikke revolusjonerende om du ser på bildene. Og på sett og vis er det litt typisk japansk – slik japanerne alltid har vært, men kanskje generelt er på vei litt bort fra – ved at det er mange knapper å trykke på for ulike funksjoner.

Opplevelsen i virkeligheten, er imidlertid ganske annerledes. Her er det ikke spart på materialene og sammensetnings-kvaliteten. Du har påkostede og fine overflater i nesten alle paneler, og detalj-finishen er meget bra.

Dermed føler du at du sitter i en mer påkostet bil – som selvfølgelig er svært positivt.

Setene er dessuten komfortable, og du har rikelige justeringsmuligheter sånn at du enkelt finner riktig kjørestilling.

Som du ser på bildene, er det mye som skjer i dashbordet, så du trenger litt tid for å venne deg til alt og forstå alle funksjonene.

Instrumenteringen er analog, men med en informasjonsskjerm i midten (4,2 tommer), og så har du et øvre informasjonsdisplay i midten (6,3 tommer), samt infotainmentsystemet under der igjen.

Strengt tatt mer enn nødvendig, men det midtre informasjonsdisplayet er nyttig om du kjører offroad – som du med denne bilen problemfritt kan – og ellers fint å følge med på for oversikt over energiflyten i bilen eller andre ting under vanlig kjøring.

Infotainmentsystemet med 8-tommers skjerm er svært vellykket, det fremstår som høyverdig med klar og tydelig grafikk på glassaktig skjerm, og er superenkelt i bruk. Apple Carplay og Android Auto er på plass.

Testbilen var dessuten topputgaven Sport Premium, og da medfølger et lydanlegg fra Harman/Kardon med 9 høyttalere og god lydkvalitet.

For hele familien

En av fordelene med hybridsystemet, er at det ikke stikker av med plass i kupéen. Når Foresteren ikke bare er større utvendig, men Subaru i tillegg har sørget for bedre plassutnyttelse innvendig, har dette virkelig blitt en fin familiebil.

Mer benplass bak gjør et allerede svært romslig baksete enda bedre, og så gir større bredde innvendig både mer luftig miljø, og bedre komfort de gangene du har tre stykker i baksetet.

Bagasjerommet tar 509 liter, er praktisk i utformingen og utstyrt med elektrisk luke. Baksetet er splittet 60/40, gir flatt gulv og totalt 1 779 liter når det er nedlagt.

Det som for oss vipper Forester over til noe ut over det normale, er imidlertid ikke det store baksetet eller bagasjerommet alene, men at Subaru virker til å ha gjort sitt ytterste for å gjøre bilen enkel å leve med i hverdagen.

Dette dreier seg om detaljer som stor åpningsvinkel på bakdørene og smarte løsninger for handleposer og lastsikring i bagasjen. For ikke å snakke om dørene, som går over kanalene. Det betyr både at veien inn til setet blir kortere, og at du ikke skitner til buksebenene når bilen er møkkete om vinteren.

I tillegg er setehøyden sånn at du hverken setter deg ned eller stiger opp – du bare går rett inn.

En annen detalj, som kanskje ikke gjør designen noen tjenester, men som verdsettes desto mer når bilen brukes, er de store vinduene. Alle mann har glimrende sikt ut, og så blir det selvfølgelig langt lysere og mer trivelig inne i bilen.

Sikker

For å understreke familiebil-verdiene, satser Subaru, som vi vet fra før, knallhardt på både aktiv og passiv sikkerhet.

Plattformen gir svært høy kollisjonssikkerhet, blant annet takket være spesiell utforming av de bærende elementene i gulvet som mer effektivt og målrettet absorberer energien ved sammenstøt.

På den aktive siden, videreutvikles stadig EyeSight-systemet. To fargekameraer i frontruta følger trafikkbildet, og når dataene fra begge samkjøres, gis bilen svært god evne til å lese trafikkbildet.

Velfungerende adaptiv cruisekontroll er ett av resultatene. Ved siden av blindsonevarsler, filskiftvarsler, vinglevarsler og autobrems.

Styringen brukes aktivt for å holde deg i filen, som fungerer bra med unntak av enkelte ganger under testperioden hvor vi kjørte på vintervei og bilen ville ha oss lenger til høyre i kjørebanen enn ønskelig. På enkelte typer veier og med spesielt føre, er det noen ganger mer fornuftig å plassere seg annerledes i veibanen, men det vil sjelden disse systemene være med på.

Driver Monitoring System, følger dessuten nøye med på hva du holder på med. Prøver du å se på mobilen mens du kjører, eller av en eller annen grunn flytter blikket bort fra veien mer enn en kort stund, sier bilen i fra. Vi likte denne sikkerhetsfunksjonen godt.

Også varslingssystemet i frontruta – hvor det kommer opp varsellys midt i siktfeltet når du gjør noe feil, er bra.

Kamerasystemet rundt bilen er for øvrig av samme type som i andre seriøse offroadere, så du kan se sidene av bilen og hvor hjulene befinner seg på skjermen inne. Veldig bra.

Konklusjon

Ikke lenger den gjennomførte kjøremaskinen den var – Forester har blitt stor, voksen og sikker istedet. Begrenset akselerasjon og trinnløst automatgir, understreker følelsen.

Komforten er imidlertid enestående, og den tidligere antydningen til budsjett-følelse er helt borte. De praktiske egenskapene og alle sikkerhetssystemene styrker den positive siden.

Superøkonomisk, er ikke Forester Hybrid, hverken om du ser til innkjøpspris eller forbruk. Den byr imidlertid på voksen og gjennomført følelse. Svært god bakkeklaring og offroad-egenskaper, understreker at dette er bilen for deg som krever mer av enkelte sider enn mengden kan tilby.

Galleri:

Data:

Subaru Forester Hybrid 2.0i S ES Sport Premium
Pris fra 509 800
Pris testbil 569 800
Motortype B4 bensin + el
Motorvolum ccm 1 995
HK o/min bensin 150 5 600 – 6 000
Nm o/min 194 4 000
HK elmotor 16,7
Sek. 0-100 km/t 11,8
Topphastighet km/t 188
Forbruk blandet l/mil 0,81 WLTP
Utslipp CO2 g/km 185 WLTP
Egenvekt kg 1 692
Tilhengervekt kg 1 870
Bagasjerom liter 509 – 1 779
Lengde mm 4 625
Bredde mm 1 815
Høyde mm 1 730
Akselavstand mm 2 670