Nye Opel Corsa, som også kommer som elbil, er kåret til «Europas beste bilkjøp» av Autobest. Den uavhengige organisasjonen består av motorjournalister fra 31 land, med undertegnede som norsk representant.

Av David K Andersen

Autobest-tittelen henger høyt, og kommer etter flere runder med ulike kandidater, testing av bilene og poengutdeling i en rekke kategorier.

For å holde vinneren relevant for folk flest, er startpris før nasjonale avgifter under 20 000 Euro en forutsetning for deltakelse. Årets finalister var Peugeot 208, Skoda Kamiq, Renault Clio, Nissan Juke og Opel Corsa.

Jeg valgte selv å belønne 208 og Corsa rikelig under poengutdelingen fordi begge, ved siden av å være svært kompetente på alle områder, også kommer som rene elbiler. Det var til slutt Corsaen som dro det lengste strået, den fikk til sammen 17 617 poeng ved opptellingen fra alle jurymedlemmene.

HER KAN DU LESE FØRSTE TEST AV VINNEREN – OPEL CORSA!

Peugeot 208 kom svært tett bak, bare 157 poeng, eller 0,2 prosent, skilte de to. Også i mitt poengskjema var forskjellen ørliten – i Corsaens favør. 208 scorer hos meg bedre på design, mens Corsa er et lite hakk foran på kjøreegenskaper og kjøreglede.

Som elbiler har de alt det viktige for klassen på plass, de deler batteri og drivlinje. 50 kWt batteri gir rekkevidde på 330-340 km og hurtiglading skjer med hastighet 100 kW. Motoreffekten er 136 hestekrefter.

På tredjeplass, igjen både i mitt skjema og totalt fra Autobest, havner Skoda Kamiq. Den nye lille SUVen, eller kanskje vi skal si crossoveren, tar merkets tradisjonelle verdier og kvaliteter med ned til det populære innstegs-segmentet for biltypen.

Det betyr god plass, smarte løsninger og fin økonomi. Hadde Kamiq kommet som elbil, hadde den virkelig truet vinneren.

Nye Renault Clio tar en sterk fjerdeplass. Også dette er en svært bra ny småbil, som blant annet tar interiør og kvalitetsfølelse til et nytt nivå i klassen. Den vil komme som fullhybrid, men siden Renault har Zoe som sin elbil i denne klassen, klarte den ikke å sanke nok poeng totalt til å yppe seg helt i toppen.

Nissan Juke kommer sist, men det er etter å ha slått ut en rekke andre kandidater før den nådde finalist-runden. Bilen skal til tross for at den kommer som ladbar hybrid ikke selges i Norge.

Jeg velger naturlig nok å dele ut mine poeng, sett med norske øyne. At den endelige resultatlisten fra Autobest tilsvarer min egen, betyr at årets vinner også er en svært relevant bil for Norge.

Det er også hyggelig at en internasjonal jury tildeler en elbil tittelen. -Opel Corsa demokratiserer elektrisk mobilitet, og gjør det mulig for Europeere å omfavne fremtiden som normal og oppnåelig, sier leder av Autobest, Dan Vardie.

Autobest deler også ut en rekke andre priser, i tillegg til hovedkåringen. Disse er nå også offentliggjort:

  • Designbest: Luc Donckewolke, sjefdesigner hos Hyundai Motor Group (inkludert Kia og Genesis).
  • Technobest: Mazda Skyactiv X. Bensinmotoren som bruker prinsippene fra dieselmotorer til å senke forbruk og utslipp.
  • Smartbest: Skodas personlige assistent Laura. Den egenutviklede og intelligente stemmestyrings-assistenten tar avansert teknologi inn i rimelige folkebiler.
  • Ecobest: Volkswagen ID.3. Først ut i en enorm satsing på elektrifisering fra merket.
  • Manbest: Michael Lohscheller, toppsjef i Opel, leverer for første gang på en årrekke store overskudd i selskapet.
  • Companybest: Geely, som blant annet eier Volvo, Lynk & Co, Levc, BYD, Lotus og flere, er verdens raskest voksende gruppering i et turbulent marked.
  • Sportbest: Niki Lauda. Formel 1-legenden gikk bort i år, han spilte en viktig rolle i sporten også etter avsluttet karriere som fører (og verdensmester).
  • Safetybest: Jaguar Land Rover ClearSight bruker avansert teknologi til å bedre sikt.