Etter å ha blitt kjent med design, teknikk og spesifikasjoner, har bare prisen vært jokeren i spørsmålet om hvor attraktiv Peugeot e-208 kommer til å bli. Nå er det avklart.

Du kan lese mer om e-208 i denne artikkelen, men dette er altså Peugeots nye generasjon småbil (tenk Polo eller Fiesta). Den kommer med bensin, diesel og som ren elbil. Sistnevnte er naturlig nok mest spennende for Norge.

I motsetning til en del andre, som enten har blitt utviklet kun som elbil, eller i utgangspunktet som fossilbil med konvertering til elektrisitet senere, er 208 konstruert for begge deler fra starten av.

MER PEUGEOT? LES TEST AV 508 HER!

Med CMP-plattformen til grunn, er PSAs tanke en fleksibel og gylden middelvei, der bredden i modellspekteret er stort slik at det totale volumet er betydelig. I tillegg dras ikke batteristørrelse og motoreffekt helt i taket. Med det skal kostnadene holdes nede, og likeså innkjøpsprisen for kundene. Forhåpentlig også leveringsdyktigheten.

Nå har man ikke begynt å levere noen av disse elbilene (e-208, e-Corsa, DS3 Crossback e-tense) foreløpig, så vi kan jo ikke si noe om taktikken fungerer hverken hva gjelder leveringsdyktighet eller bilenes egenskaper i praksis. Men når prisen på e-208 nå er klar, tyder i alle fall alt ting ligger til rette for suksess.

Startpris er nemlig 249 580 kroner. Da inngår 6,6 kW ombordlader, inn til 100 kW hurtiglading, varmepumpe, app med full styring av blant annet lading og klimaanlegg, i-Cockpit 3D, skinnratt og sikkerhetspakke med aktive systemer.

Hva eventuelt mer påkostede utgaver skal koste sier ikke Peugeot noe om foreløpig, men vi kan jo anta at man selv med fullutstyrt bil burde kunne holde seg under 300 000 kroner.

Da får du altså en fullgod småbil – det er ingen forskjeller i plassforhold eller slike ting mellom fossil-utgaver og elbil. Batterikapasiteten er på 50 kWt, rekkevidden i henhold WLTP 340 km, motoreffekten 136 hestekrefter.

Peugeot-direktør i Norge, Rune Hensel, har store forventinger: – Vi er svært glade for å slippe denne attraktive prisen på helt nye e-208. Fabrikken har funnet en perfekt middelvei mellom motor, rekkevidde på 34 mil og pris. Bilen er dessuten pakket med morgendagens teknologi, ser helt fantatisk ut og kommer til å passe norske kunder svært godt. Dette er en modell vi kommer til å se mye av på veien i tiden som kommer, forteller han.

Vi har for øvrig allerede kjørt prototype-utgaven av første elbil på CMP-plattformen, DS3 Crossback e-tense. Les rapport om den her.

I tillegg vil Opel Corsa også dukke opp med lignende drivlinje om ikke lenge.