Peugeot viser fram småbilen 208 i Genève, og det er ikke bare utseendet som kommer til å gjøre denne til en suksess.

Om man ser til det ytre, er det få småbiler som ser bedre ut enn kommende Peugeot 208. Med klare likhetstrekk til storebror 508, slik som lyktearrangementet, har den utseendet med seg. Den er noe lengre og litt bredere enn forgjengeren, mens den raver litt kortere i høyden.

Nye Peugeot 208 kommer på en helt ny plattform, som kalles CMP (Common Modular Platform). Den er fleksibel i både lengde og bredde, i tillegg til at den kan være base for biler med bensin-, diesel- og elmotor. CMP-plattfomen skal være bas for biler i B- og C-segmentet.

For å ta den viktigste utgaven først, så er det den blå på bildene. Det er en e-208, en elektrisk versjon med rekkevidde etter WLTP på 340 km. Motoren har en effekt på 136 hk / 260 nm som henter energi fra et batteri på 50 kWt.

– Vi er svært glade for å kunne lansere en ny elektrisk bil i det norske markedet. Peugeot e-208 er som skapt for Norge med lang rekkevidde, varmepumpe og hurtiglader! Dessuten tror vi rett og slett utseendet vil gi reservasjonsløsningen en kick-start 5. mars, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.

Lading kan skje via hurtiglader på opptil 100 kW, og da skal 80 % av kapasiteten lades i løpet av 30 min. Lading via veggboks hjemme tar 5 timer og 45 min (11 kw) eller 8 timer (7,4 kw). En Peugeot-app gir deg muligheter til å stoppe lading når du måtte ønske, og den gir deg også informasjon om hvor mye bilen har ladet.

Tre kjøreprogrammer gjør at man kan velge mellom lang rekkevidde, eller rask bil. Eco er for lange turer og både temperatur og fart er moderat, mens i Comfort har du tilgang på maks effekt i motoren uten at den settes opp for sprintløp, mens Sport gir skjerpa respons fra motor, noe som resulterer i en sprint til 100 på 8,1 sekund.

e-208 har like stor plass som bensinutgaven av nye Peugeot 208. Dette har de fått til fordi batteriet er plassert i gulvet mellom fram- og bakaksel. I tillegg til at det sparer plass, forbedrer det vektfordelingen.

Vil du ha noe annet enn elektrisk kan du velge mellom tre utgaver av en 1,2-liters bensinmotor. Disse er bensingjerrige og har effekt på 75, 100 og 130 hk. Med minste motor er det en 5-trinns manuell girkasse som gjelder. På utgaven med 100 hk kan du velge mellom en 6-trinns manuell eller 8-trinns automat, mens på den største motoren er det kun 8-trinns automat som leveres.

I alle utgaver får du et oppgradert interiør med nyeste versjon av Peugeot i-Cockpit med alle dens fordeler. Som du kan se på bildene er det et stilig interiør med vekt på finnish og kvalitet.

Førerassistentsystemene er også oppgradert, og nå får du utstyr som Adaptiv Cruise Control, Filassistent, Filskifte assistent, Parkerings assistent, Bremseassistent, Automatiske lys, Head-up display, Blindsone varsler og skiltgjennkjenner.

Samtidig som Peugeot viser bilen i Genève, åpner man for en reservasjonsløsning på e-208 for kunder som vil sette seg på venteliste. Nye e-208 ventes til Norge mot slutten av året.