Helt nye motorer med færre sylindre, men koblet til automatgir med flere trinn, er blant nyhetene når Opel oppdaterer Astra til høsten.

Astra i inneværende generasjon ble lansert i 2016 og har vært en suksess for Opel, med både Årets Bil-tittel i Europa og solid salg.

Ikke så rart, vi synes dette virkelig er en vellykket bil med svært høy kjørekomfort. Prisen har dessuten vært attraktiv og gjerne inkludert utstyr vi setter stor pris på – for eksempel klassens desidert beste seter med både ventilasjon og massasje.

HER KAN DU LESE TEST AV OPEL ASTRA MED 200-HESTERS TURBOMOTOR!

Nå er det på tide med midtlivsoppdatering, og for den litt ekstra interesserte, er denne faceliften svært interessant.

For i motsetning til etterhvert mange nye Opel-modeller for tiden, er Astra et rent Opel-produkt, som betyr egen plattform og ingen mulighet for samkjøring med komponenter fra den nye eieren PSA.

Dermed er de nye motorene i Astra faktisk helt nye, egenutviklede enheter. Og det er ikke bare én ny motor, men tre. To av dem bensin, og begge med tre sylindre. Den minste er på 1,2 liter og yter 110 hestekrefter, mens storebroren er på 1,4 og har opp til 145 hester og 236 Nm. 1,4-literen kan leveres med CVT trinnløs automat.

Den tredje motoren har også tre sylindre, og er en diesel med 1,5 liter med mellom 105 og 122 hestekrefter. Den leveres om ønskelig med en helt ny 9-trinns automatkasse av vanlig converter-type.

Alle tre har kontra-roterende balanseaksel og skal ha lite vibrasjoner. De sender også kjølevannet en tur innom eksosmanifolden sånn at de skal bli raskt varme.

Ellers har Opel gjort endringer i karosseriet for å senke luftmotstanden – også dette som et ledd i å oppnå utslipp som får bilene inn under Euro 6.2d-standarden.

På innsiden er Infotainmentsystemet nytt, vi regner med det holder lignende standard som det i 2019-modellene av Insignia – altså meget bra. Speedometeret blir dessuten digitalt. Også sikkerhets-systemene er oppdatert, blant annet med fotgjengerleser for autobremsen.

Galleri:

Mer Opel?