Originalen blir ny, for tredje gang: BMW var først ute med kryssing av SUV og coupé i 2008. Her er de første offisielle bildene av en helt ny generasjon.

-BMW gikk, som så mange ganger før, nye veier da BMW X6 ble lansert. Det er en bil som utfordrer det stereotypiske. I de senere årene har stadig flere bilprodusenter lansert tilsvarende konsepter og design, men BMW X6 er originalen, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.

Som før, bygger såklart X6 på X5, så det meste som er å finne under skallet, er allerede kjent i forbindelse fortsatt ferske fjerde generasjon X5.

Det er i utseendet forskjellen ligger, og der ligger jo også hele poenget med X6. I tillegg til å ha sluttende coupé-form på bakluken, er den stigende skulderlinjen mer fremtredende. Det er også mer som skjer i bilsidene fra bakdørene og bakover, sånn at mer enn bare taklinjen understreker viktigheten av designen. Smale og høyt plasserte baklys, forsterker særegenheten.

Også grillen skiller seg, den er helt ny og har betydelig skarpere design med spissere vinkler enn hos X5.

STORT BILDEGALLERI NEDERST I ARTIKKELEN!

En nyhet som vi har vært usikre på ville komme til Vest-Europa, er belysning av grillen. Detaljen har av enkelte blitt oppfattet som litt i overkant flashy for markeder som våre, men nå kommer den altså med X6. Du kan selv stille inn funksjonen, enten sånn at den lyser når du låser opp bilen eller åpner dørene, eller at belysningen også er påslått under kjøring.

Der berører vi kanskje også litt av hele poenget med BMW X6. For at det er en bil hvor designen gjerne fungerer sånn at du enten liker den veldig godt, eller ikke i det hele tatt, er det ingen tvil om. Men antagelig viktigere, er statusen den medfører. Her finnes nemlig ingen snik-versjoner med liten motor. Ei heller, i alle fall foreløpig, hybridutgaver som gjør den rimeligere i Norge. Dermed forstår de fleste med en anelse kunnskap om bil, at om du svinger opp på gårdsplassen i en X6, er det en relativt kostbar bil uansett utgave.

Den teorien bekreftes for øvrig via motoroversikten under. Prisene er for ordens skyld ikke klare enda, men vil ankomme i forkant av bilens ankomst i november.

Selv om X6 kan minne om en coupé, er det lite å utsette på de praktiske egenskapene. Med 21,6 cm bakkeklaring og evne til å vade i hele 50 cm dypt vann, forstår vi at selv offroad-egenskapene er ivaretatt. Det samme er tilhengervekten på voldsomme 3,5 tonn.

Innvendig plass nyter dessuten godt av noe økt totallengde (2,6 cm), og økt akselavstand med 4,2 cm. Her får du skikkelig baksete, og bagasjerom på 580 liter.

Alt mulig utstyr for komfort, luksus og sikkerhet, er naturligvis tilgjengelig.

Her kan du se BMWs egen bildeoppsummering av nyheter og detaljer med X6:

Motorer:

Modell: Motorvolum: Effekt: Dreiemoment: 0-100 km/t: Toppfart:
BMW X6 30d xDrive 2993 cc (6 sylindre) 265 hk 620 Nm 6,5 sek 216 km/t
BMW X6 M50d 2993 cc (6 sylindre) 400 hk 760 Nm 5,2 sek 250 km/t
BMW X6 40i xDrive 2998 cc (6 sylindre) 340 hk 450 Nm 5,5 sek 250 km/t
BMW X6 M50i 4395 cc (8 sylindre) 530 hk 750 Nm 4,3 sek 250 km/t

Bildegalleri:

MER HEFTIG BMW-SUV? LES VÅR FØRSTE PRØVEKJØRING AV NYE X3 OG X4 M HER!