Det kommer mange nye elbiler neste år, få er like lovende som nye Peugeot e2008.

Av David K Andersen

På grunn av betydelig strengere utslippsregler i EU fra januar av, vil vi neste år se noe tilnærmet en eksplosjon av nye elektriske modeller på det norske markedet. Tilgangen på biler fra de ulike merkene er eneste usikkerhetsmoment, men det begynner etterhvert å helle mot ventelistenes død.

Nye e2008 er en spesielt interessant bil i den sammenhengen. Mens vi frem til nå har sett nordmenn gå langt utenfor segmentene vi vanligvis ville shoppet i, bare for å få tak i en elektrisk bil, vil vi med større utvalg ta tilbake de tradisjonelle kriteriene når vi skal handle.

At en amerikansk firedørs sedan er landets mest solgte bil i år, sier alt. Det er ikke lenge siden en folke-SUV med automatgir og firehjulsdrift virket til å være det eneste det var mulig å selge her på berget.

Med «normalisering» av markedet, blir det derfor særdeles spennende å følge med på hvilke elbiler vi kommer til å kjøpe i 2020 og videre fremover. En del av nyhetene neste år er småbiler, men det er ikke sikkert det vil få det like enkelt som de har hatt det frem til nå.

Her kommer e2008 skliende rett inn der den trengs. Riktignok uten firehjulsdrift, men resten er på en måte i boks.

Designen er svært vellykket, med både barsk, stilig og akkurat passe særpreget SUV-form. Den er enkel å gå ut og inn av, du sitter høyt og har god oversikt. Sånt liker nordmenn.

Den mangler fortsatt nok plass til å kunne være nummer-1-bil for en del familier, men er betydelig mer romslig enn småbil-gjengen, og har et bagasjerom som tar 434 liter. Da nærmer vi oss stasjonsvogn/familie-SUV.

I lengde er den kortere enn Nissan Leaf, men plassforholdene burde være nokså like. Ikke bare den ekstremt populære japaneren, burde imidlertid være nervøs. Også bilen mange spår vil bli mest solgt av alle neste år, nye Volkswagen ID.3, vil få knallhard konkurranse fra e2008.

Peugeoten har nemlig betydelig større bagasjerom, SUV-form istedet for vanlig kombi-karosseri, og ikke minst forhjulsdrift mot ID.3ens bakhjulsdrift.

Også batteri og drivlinje lover godt – du har samme 50 kWt-pakke under gulvet som i nye e208 og Corsa-e, sånn at rekkevidden er satt til 320 km målt etter WLTP-metoden. Den kan dessuten hurtiglade i opp til 100 kW hastighet.

Motoreffekten på 136 hestekrefter er mer beskjeden enn hos mange av konkurrentene, og rekkevidden noe kortere, men det er antagelig ikke nok til å hindre e2008 i å bli en megahit.

Og det er før vi ser prisen. Den starter på 286 600 kroner, som betyr at Peugeoten ligger på omtrent det samme som en Leaf med 40 kWt batteri. Sammenlignet med resten av konkurrentene, er den vesentlig rimeligere.

Videre får e-2008 et lite forsprang på mange av neste års nyheter. Den leveres nemlig allerede fra våren av. De fleste andre kommer til høsten.

Når Peugeot både kommer med ladbar 508 hybrid, firehjulsdreven plug-in av 3008, elbilen e208 og denne, øker det elektrifiserte tilbudet bare fra dette ene merket utrolig på få måneder.

Vi kommer tilbake med prøvekjøring av e2008 så snart det er mulig å få til.

Bilen på bildene er 2008 med fossil drivlinje. Den er på plass allerede nå.

LIGNENDE ELBIL MEN MER LUKSUS? VI HAR KJØRT DS3 CROSSBACK E-TENSE