Super-SUVene fra Lamborghini, Bentley og Rolls-Royce får konkurranse fra Mercedes-Maybach.
Av David K Andersen
Det er ikke at disse dyreste og fineste SUVene i verden nødvendigvis konkurrerer direkte på størrelse, egenskaper eller utseende. Men det er heller ikke poenget, for SUV er en moteting, og for de rikeste, dreier det seg egentlig ikke om hvor stor, bra, eller sportslig bilen er, men at det er det nyeste, dyreste og mest moteriktige.
Med det, kaster Mercedes seg inn i kampen, i tråd med den nye strategien for luksus-avdelingen Maybach.
Mange husker sikkert at Maybach ble lansert som eget merke tilbake i 2002, i kjølvannet av oppkjøpet og fordelingen av Rolls-Royce og Bentley til henholdsvis BMW og Volkswagen. Mercedes ville være med i kampen om de aller rikeste kundene, og vekket det gamle Maybach-merket til liv igjen.
Det gikk ikke så bra, og satsingen ble etterhvert lagt ned igjen.
For så å komme tilbake under ny strategi. Nå er det slutt på forsøkene på å skjule at en Mercedes hviler under skallet. Istedet gjør man som med AMG: Fremfor for å hete Mercedes-Benz, er navnet Mercedes-Maybach. Som Mercedes-AMG.
Bilene har samme karosseri i grunnen, men tilføres annen styling, nye detaljer og selvfølgelig mye høyere standard innvendig.
Med det, har vi bakgrunnen for denne bilen, som hadde premiere på bilutstillingen i Guangzhou for kort tid siden, der vi var tilstede.
Basen er som navnet antyder GLS, du kan lese mer om den her!
Bilen er et ikke ubetydelig stykke byggverk, idet du ser den virkeligheten. Lenger enn allerede enorme BMW X7, som vi testet nylig her på Bil og Motorbloggen.
Som du ser på bildene, har grillen eget utseende, og det er nok krom til å få en 50-talls Cadillac til å se seg rundt etter skammekroken.
For meg er nok dette i overkant mye, men smaken er selvfølgelig forskjellig. Som nevnt først: Her dreier det seg like mye om å bli sett som om hva du egentlig kjører rundt i.
Styling-grepene skal dog ikke være til bilens forkleinelse. Her er det nemlig mye mer å imponeres av, enn negativ kritikk å komme med.
Med Maybach GLS, kommer Mercedes for første gang etter merkets tilbakekomst med en egen motorversjon. 4-liters V8eren vi kjenner fra en rekke modeller, har to turboer og yter her 558 hestekrefter og 730 Nm. Den har også EQ Boost, som betyr mildt 48-volts hybridsystem. Det gir ekstra boost på 22 hester og 250 Nm om nødvendig.
MERCEDES-LUKSUS I TRADISJONELL COUPÉ-FORM: HER ER TEST AV S560!
Å ta plass i herligheten er ikke spesielt vanskelig, den senker seg diskret på luftfjæringen samtidig som et opplyst stigtrinn lydløst kommer ut. For det er sånne ting dette dreier seg om. At du ikke hører elmotoren og mekanismen som sender stigtrinnet ut.
Bilen er bare 4 eller 5-seter, som betyr at baksetet kan tildeles 12 cm mer lengde. De to ytterste setene er selvfølgelig de beste, du kan blant annet legge de rekordbrede ryggstødene 43,5 grader bakover.
Alt styres digitalt via touch-skjermer med høy oppløsning. Mercedes sier baksetet er optimalisert for både avslappende reising, og for jobb hvis du vil bruke det som kontor.
Fjæringskomforten skal nå nye høyder, blant annet takket være det nye luftfjærings-systemet Airmatic og E-Active Body Control. Finessen er at det driftes av 48-volts-systemet sånn at det er kraftigere og raskere, samt at hvert enkelt hjørne av bilen separat kan justeres fortløpende.
Mercedes-Maybach GLS 600 kommer på markedet andre halvår 2020. Den ventes også til Norge, men vi kan jo tippe at antallet ikke blir voldsomt. Når en velutstyrt Mercedes-AMG G63 betinger godt over 2,5 millioner kroner, aner vi at denne lett passerer 3.
IKKE LIKE LUKSURIØS, MEN KANSKJE MINST LIKE TØFF? LES TEST AV NYE G-WAGEN HER!
Bilder fra Mercedes: