Nye GLS tar siste bokstav i modellnavnet mer seriøst enn noensinne. Her spares det ikke på kruttet – selv baksetepassasjerene er usedvanlig høyt prioritert.

Du kjenner jo SUV-historien til Mercedes, som ved siden av Geländewagen startet med ML på 90-tallet, før det de siste årene har eksplodert i et bredt modellspekter.

Størst av dem alle er GLS, som for første gang så lyset som GL i 2006. Siden den gang har Mercedes endret litt på bokstavnavnene, sånn at alle SUVene heter GL, men har fått en ekstra bokstav som henspeiler på personbil-modellene. GLC er SUVenes C-klasse, GLE (tidligere ML) E-klasse, og denne altså topputgaven.

Så er også alt stort på denne bilen. 5,2 meter lang, 2 meter bred, og litt over 3,2 meter akselavstand (+ 6cm mot forrige generasjon), er tall vi svært sjelden setter inn i test-tabellene våre.

Fronten er barsk så det holder med stor vertikal grill og tøffe lykter med LED Multibeam. Sistnevnte har her 112 lysdioder i hver lykt og visstnok det kraftigste lyset som er tillatt å ha på en bil – fjernlyset skal sørge for dagslys i hele 650 meter foran bilen.

I bakenden følger den opp nye GLE med å by på litt mer karaktér og design enn tidligere, selv om GLS naturligvis er langt mer firkantet og mindre dynamisk i måten taket avsluttes på.

Det gir da også grunnlaget for enorme innvendige plassforhold. Mercedes lover til og med tilstrekkelig plass og komfort på tredje seterad for folk opp til 1,94. Det er særdeles uvanlig.

De ofte neglisjerte passasjerene på siste rad, får også enklere tilkomst via et smart system for flytting av andre seterad, og ikke minst varme i setet og uttak til mobil og den slags. De har også sin egen klimasone der bakerst.

På midtre rad er det enda bedre: Der har hver side egen klimasone. Dessuten kommer GLS for første gang med to ulike seteløsninger for denne raden. Du kan enten få en treseter som vanlig, med separat justerbare ryggstød, eller du kan gå for to kapteinstoler med armelener.

Begge bakseteradene kan felles vekk elektrisk via et knappetrykk eller to. Maks lastevolum er latterlig enorme 2 400 liter.

Bestiller du Rear Comfort-pakken, vil midtarmelenet i treseteren inneholde en kontrollskjerm på 7 tommer. Med den kan du styre alle komfort- og underholdningsfunksjoner i baksetet. Blant dem klima, varme og kjøling i setene, samt massasje. Ikke dagligdags i baksetet på en SUV.

Baksetepassasjerene har i tillegg to 11,6-tommers skjermer som begge er online og kan fungere som nettbrett om man vil. Innholdet er separat for hver skjerm, og begge kan kobles til mobil om man skulle ønske å spille musikk eller annet innhold derfra.

Foran kjenner vi igjen de to widescreenskjermene Mercedes nå utstyrer flere modeller med, men her er dee på 12,3 tommer og har oppgradert innhold sammenlignet med A-klasse som til nå har vært siste generasjon.

Infotainmentsystemet kan styres på en rekke måter; via touchpadden i midtkonsollen, de berøringsfølsomme flatene i rattet, med gestikulering og håndbevegelser, eller via stemmestyring.

Systemet er selvfølgelig smart som i A-klasse, sånn at om du for eksempel pleier å ringe moren din på vei hjem fra jobb på tirsdager, registrerer bilen dette og minner deg på det – om du skulle være litt sløv en tirsdag.

Head-up displayet er i farger og av siste generasjon, som betyr oppløsning på 720 x 240 pixler.

Under panseret finner vi blant annet V8 med mildt hybridsystem. GLS 580 får 489 hestekrefter og 700 Newtonmeter, men takket være 48-voltssystemet, gis du 250 Nm og 22 hestekrefter til med EQ Boost. Hybridsystemet reduserer selvfølgelig også forbruket.

Også den mindre GLS 450 har 48-volts hybrid, rekkesekseren leverer 367 hestekrefter og 500 Nm, men gis samme boost som 580 i korte perioder ved behov.

I Norge vil nok imidlertid diesel fortsatt gjelde for de fleste GLS-kundene, og de kan glede seg over den glimrende nye rekkesekseren som i GLS 350d har 286 hk/600 Nm og i 400d 330 og 700. Forbruket er oppgitt til rett under 0,8 liter pr mil i blandet kjøring, og disse dieselmotorene er så rene at de enkelt møter kommende avgasskrav fra EU.

LES MER OM 400D-MOTOREN I DENNE TESTEN AV MERCEDES E400D ALL-TERRAIN

Automatkassen har 9 gir, og firehjulsdriftssystemet har via en fordelingskasse med flerplateclutch evne til å fordele 0-100 prosent av kreftene til for og bakaksel uavhengig.

For de med seriøse offroad-planer (kanskje ikke så mange), kan GLS bestilles med en egen fordelingskasse med reduksjonsgir. Firehjulsdriftsystemet benyttes for øvrig også aktivt i vanlig kjøring på vei, hvor det bedrer kjøreegenskapene ved å hele tiden fordele kreftene på en måte som hjelper bilen med å gjøre som du vil.

Hjelpe- og sikkerhets-systemene for kjøring er naturligvis av siste generasjon, blant annet med en adaptiv cruisekontroll som også er online og dermed for eksempel i stand til å redusere hastigheten i god tid dersom den registrerer stillestående kø lenger fremme.

Kø-kjøringsassistenten er også forbedret og kjører bilen for deg, selv om du blir stående helt rolig i opp til ett minutt: Når trafikken omsider beveger seg igjen, vil den følge på og ved ledig kjørefelt ta deg tilbake til den hastigheten du har bedt den om å holde. Klarer du å kjøre bilen foran i baken med GLS, er du god.

Luftfjæing er standard, og den er koblet til en ny bilvask-funksjon. Aktiveres den, vil GLS heves til maks høyde, slik at sporvidden (på grunn av geometrien i hjulopphenget) reduseres og du enklere kommer mellom skinnene inne i vaskehallen. Den høye stillingen vil også gjøre underspyling lettere og mer effektiv.

I bilvask-modus, dobbeltsjekker GLS også automatisk at alle vinder og dører er helt igjen, feller inn speilene, setter klimaanlegget på resirkulering og aktiverer 360-graders kamerasystemet sånn at du enkelt kan følge med på om du treffer midten når du kjører inn.

E-Active Body Control er koblet til luftfjæring og hjuloppheng, og er unikt i at det kan kontrollere hvert hjul separat. I aktiv kjøring betyr det mindre krenging, understyring og sånne ting. Dessuten lener det bilen inn i svingen som en motorsykkel.

I offroadkjøring, betyr det at om du skulle være så uheldig å kjøre deg fast, er GLS i stand til å hoppe opp og ned slik at du lettere kommer deg løs. Nei, vi tuller ikke, og 1. april var for mer enn to uker siden.

Men det er altså der lista nå ligger.