Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Porsche 911 Speedster

Prøvekjøring: Porsche 911 Speedster

Selv om 992 allerede er på plass er det fortsatt tid igjen til å gi den siste varianten av 991 på en siste tur. La oss presentere 911 Speedster!

Tekst og foto:  Matt Robinson / Porsche

Speedster – det er få ord i Porsche-vokabularet som vekker like mye følelser. Det sier ganske mye for et bilmerke som kan smykke seg med navn som Turbo, Spyder og Targa.

I tillegg – dette er en helt spesiell Speedster. Det er den siste utgaven av 991-generasjonen av 911. I praksis er den en bastard – i ordet desidert beste betydning: Litt GT3 manuell, litt GT3 Touring og en porsjon 991 Cabriolet, bare med en litt annerledes takløsning.

Bakspoiler og fanger er hentet fra GT3 Touring, mens den ekstra beskyttelsen om du skulle være så uheldig at du ruller, er hentet fra Cabrioleten.

LES OGSÅ: VI HAR KJØRT PORSCHE TAYCAN

Legg til at 991 Speedster kun blir laget i 1.948 eksemplarer, til en prislapp som gjør at du må ta en alvorsprat med banken om det nye rammelånet.

Den flate fireliters sekseren fra GT3, kombinert med en sekstrinns manuell girkasse er i seg selv en svært potent sak. Den blir ikke akkurat dårligere av at den har nye individuelle gass-spjeld, forbedret innsprøytning og et 10 kilo lettere rustfritt eksosanlegg.

Resultatet er 10 ekstra hestekrefter som gir et totalt antall på 510 – noe som oppveier for de ekstra 50 kiloene sammenlignet med en GT3 med samme girkasse.

Den svært begrensede vektoppgangen skyldes at Porsche har brukt store mengder med karbon på steder som panser og de to ikoniske Speedster-bulene bak hvert av setene.

Taket er elektrisk betjent, og en betydelig mer robust konstruksjon enn det vi kjenner fra tidligere Speedster-modeller. Likevel kreves det fortsatt litt manuell håndtering når det skal av og på.

LES OGSÅ: CAYMAN GT4

Gutta på GT-avdelingen hos Porsche har også tatt en skikkelig runde og plukket frem noen godbiter fra hyllene. Det inkluderer den 25 millimeter lavere sportslige varianten av Porsche Active Suspension Management (PASM), Porsche Active Drivetrain Mounts, Porsche Torque Vectoring med mekanisk differensialbrems, Porsches keramiske bremser (PCCB), bakhjulsstyringen (RAS) og smidde 20-tommers felger med Michelin Pilot Sport Cup 2.

Det finnes med andre ord ingen rasjonelle grunner til ikke å angripe hver eneste svingete landevei.

Det å sitte bak rattet i 911 Speedster må være noe av det mest optimale du kan oppleve når det kommer til førerposisjon. Foran deg har du en klassisk turteller – utstyrt med hvite nåler og grønne siffer – et klart tilbakepek mot 365 Speedsteren fra 1954.

Skal du klare å finne ett eneste kritisk punkt mot denne bilen, må det være at det nye interiøret i 992 nødvendigvis gjør at Speedster – som fortsatt er en 991 – virker litt gammeldags.

Betydningen av utseende og interiørdetaljer blir imidlertid temmelig uviktig når du starter motoren og tar denne bilen ut på veien.

Frykten for at de to partikkelfiltrene, som er montert for at motoren skal holde seg innenfor utslippskravene, skulle ødelegge lyden i motoren blir gjort til skamme. For når 510 hestekrefter hyler opp mot rødgrensa på 9000 omdreininger er det trolig en av de fineste lydopplevelser du kan kjøpe for penger.

LES OGSÅ: FORTSATT SUGEMOTOR I NYE PORSCHE 911 RSR

Dette fantastiske lydbildet akkompagnerer det som ligger tett opp mot supersportsbilytelser – både når det kommer til gassrespons og fartsressurser.

Det er imidlertid kjøreegenskapene som er det desiderte høydepunktet. De adaptive demperne er så perfekt vektet at Speedster oppleves som en GT på sitt mykeste, og en rendyrket racerbil når du strammer maksimalt.

Til tross for mangel på tak er det ikke antydning til fleksibilitet i karosseriet. Følsomheten og presisjonen i bremser, styring og girkasse bidrar til følelsen av integrasjon mellom menneske og maskin.

Resultatet er at du har en bil som føles like perfekt til cruising som når du vil banke den langs svingete landeveier eller på track day.

Ikke bare er 911 Speedster den beste kabrioleten Porsche har sendt ut fra samlebåndet, men med sitt svært begrensede opplag og statusen GT-modellene har, vil den bare stige i verdi fremover.

JA!  Dette er en antagelig en av de fineste pakkene Porsche noen gang har levert.

Bare synd at alle de 1.948 bilene allerede er solgt….

Data:
Modell: Porsche 911 Speedster (991)
Price: Fra rundt 270,000 Euro – pluss avgifter
Drivlinje: 4-liters sekssylindret boxer med sekstrinns manuell girkasse, bakhjulsdrift og mekanisk differensialbrems.
Forbruk: Om du bryr deg – 1,37 liter pr mil
CO2 utslipp: 317 g/km
Toppfart: 309 km/t
0-100: 4 sekunder
Effekt: 510 hester ved 8.400 o/min
Moment: 470 Nm ved 6,250 o/min