Vi var tilstede da Porsche viste nye 911 RSR for første gang under Goodwood Festival of Speed. Til tross for tilnærmet helt ny bil, beholdes selvpustende motor – i bilen vi venter å se Dennis Olsen kjøre i kommende sesong.

Det er ikke bare blant de vanlige gatebilene turbo-lading er i ferd med å overta. Også i racing, er det stadig flere som går bort fra sugemotor.

OGSÅ MERCEDES BEHOLDER SUGEMOTOREN I GT-RACING: LES OM NYE AMG GT3 HER!

Så er det samtidig sånn at en racingbil oppnår visse fordeler ved å holdes selvpustende. Kjørbarheten øker, med skarp gassrespons uten fordrøyning. For selv om turbo-teknologien er under en utrolig utvikling, der rask respons og nøye kontrollerte momentkurver gir fordeler, blir det aldri helt det samme som på en sugemotor.

Kjørbarhet er essensielt når Porsche lager ny utgave av sin nå heftigste racerbil. Den skal riktignok kun kjøres av Porsches eget fabrikksteam den første sesongen, men etter det, er det fritt fram for privat-team å gå til innkjøp av den nye modellen.

Greia med disse racingbilene, som blant annet kjøres i GTE-klassen i langdistanse-racing, er at de homologeres for tre år av gangen. Det betyr altså at når en ny modell er utviklet, godkjennes den og sertifiseres av FIA (det internasjonale bilsportforbundet) for tre år av gangen.

I motsetning til i mange andre former for bilsport, er det da ikke tillatt med endringer på bilen i denne perioden. Nåværende RSR, har derfor hengt med siden 2017.

I den perioden har den vært ekstremt suksessrik, den er selv i sin siste nettopp avsluttede sesong regjerende mester i WEC (World Endurance Championship). Dette er forresten også bilen Dennis Olsen kjørte i 24-timersløpet i Le Mans i sommer.

På grunn av dette, er det mange nyheter på nye RSR – her har nok ingeniørene lenge verket inne med forbedringer i hopetall. Hele 95 prosent av bilen er ny – bare stolene, clutchen, lysene og deler av hjulopphenget er med videre. Og basen fra 991.2.

Midtmotor-layouten beholdes, men den vannkjølte bokseren byr på mange nyheter. Først og fremst øker volumet til 4,2 liter. Effekten er restriktor-avhengig, men Porsche sier den som oftest vil ligge på rundt 515 hestekrefter.

Den største nyheten er bredere og jevnere moment- og effektkurver. Girkassen er sekvensiell og har 6 gir, mens eksosutslippene er flyttet til siden av bilen, slik at aerodynamikken kunne bedres.

Det skal ikke finnes ulemper med sugemotoren fremfor turbo hva gjelder driftssikkerhet. Dette har selvfølgelig Porsche lang erfaring med, men de har også testet nye RSR grundig.

I mars i år ble et testeksemplar kjørt på maks i 33 timer i strekk under et simulert langløp på Paul Ricard-banen i Frankrike. Porsche fant ingen problemer hverken under eller etter den ekstreme testen.

Vi var for øvrig til stede under visningen, og kunne bivåne bilen anta bakken på Goodwood for aller første gang. For publikums del, er det også fint at Porsche beholder sugemotor, for her var det godlyd i massevis.

Dere som følger oss på Instagram, husker kanskje lyden i RSRen under årets løp – vi mente bilen var av de absolutt råeste på motorlyd – det blir jo ekstra høy og syngende klang når ikke eksosen skal innom en turbo på vei ut.

Med det er det altså bare å glede seg til sesongstart i WEC – 1. september på Silverstone. Vi regner også med å se Dennis Olsen i denne bilen i løpet av kommende sesong.

Galleri: