Mens trenden går mot færre fabrikkteam i tradisjonell racing, øker mulighetene for selv å kunne kjøre fullblods racerbil. Drøm deg bort med nye Mercedes-AMG GT3 – med monster-V8 under panseret.

Av David K Andersen

Bilfabrikkene vrir seg stadig unna. Mens det for 15 år siden var skyhøy deltakelse fra bilfabrikkene i alle former for bilsport, har det dessverre de siste årene blitt færre og færre merker som aktivt deltar.

Den gode nyheten – midt oppe i denne triste utviklingen – er fremveksten, og spissingen, av såkalt «customer racing». Bilfabrikkenes motorsportavdelinger bygger ferdige racerbiler du selv kan kjøpe og kjøre løp med.

Her kan du lese om Porsches GT4-racer, og her om Toyotas forslag til Supra GT4!

Mercedes begynte med denne typen levering av kunderacing-biler med SLS GT3 i 2010, så erfaringene har blitt mange. 130 biler er levert. Når AMG GT3 nå oppdateres, skreddersys den i enda større grad for GT-racing.

Ved siden av å være konkurransedyktig i løp, den selvsagte hovedfaktoren ved bilen, har Mercedes-AMG lagt stor vekt på å tilby en bil som er mest mulig økonomisk og enkel å drifte.

Det betyr blant annet lenger levetid for motoren, sånn at du kan kjøre flere løp mellom hver gang den må overhales.

Og apropos motoren: Her finner du ikke den nye 4-liters turbo-åtteren som sitter i gatebilene i dag, men det gamle 6,3-liters monsteret. Uten turbo, er dette av mange regnet som en av tidenes absolutt råeste motorer – enten den satt i gatebiler eller nå i racerbiler. I GT3 har sugemotoren over 640 hestekrefter!

I år blir fronten på bilen ny, men bare på innsiden. Ekstra stag og andre forsterkninger, skal sørge for at den tåler lettere sammenstøt ute på banen bedre.

Mekanikernes jobb skal også gjøres enklere og raskere, både front-splitteren og bakvingen får får nye justeringsmekanismer som er kjappere å jobbe med. Luftfilteret får dessuten hurtig-skift, og justeringsmulighetene for bakhjulsgeometrien forbedres.

Viktig for de som kjører langløp, som 24-timersløpet på Nürburgring der nye GT3 både har premiere og startfeltet er fullt opp av lignende biler, er verdens første live diagnose for dele-slitasje. Teamet kan nå se slitasjen på en rekke vitale deler – live på PCen inne i pit. Det gjør at pitstop kan planlegges bedre, og faren for havari reduseres.

Selve pitstoppene, blir raskere i og med automatisk motorstart når bilens integrerte jekker slipper den ned.

Videre er antispinn og ABS-systemer videreutviklet. Blant annet har de justerbare ABS-bremse blitt optimert mot den nye generasjonen dekk som brukes på disse bilene.

På sikkerhetssiden, kommer den selvfølgelig ferdig med bur, karbon-stoler og alt FIAs strengeste regler krever. Lysene er nye for maksimal sikt under racing i mørket.

Førerkomfort er dessuten en viktig faktor i langdistanseracing. Drikkesystemet for føreren er forbedret, skinnet i rattet er endret for bedre grep, og ikke minst finnes det systemer for ventilasjon inne i hjelmen og i setet.

Bilen testes for øyeblikket grundig, blant annet kjører AMG Motorsport 30-timers banetester i fullt racetempo. Den nye modellen er klar for levering mot slutten av året, slik at du og teamet ditt har tid til å bli kjent med, og teste bilen før sesongstart i 2020.

Med det er det bare å bla opp rundt regnet 4 millioner for bilen, pluss antagelig ganske mye mer for en sesongs drift, og du er good to go!

MER RÅ AMG? LES VÅR TEST AV MERCEDES-AMG GT 63 S FOUR DOOR COUPÉ HER!

Galleri: