Det er mange modeller vi aldri ser i Norge, men som burde vært mulig å selge her også. Kia Seltos kunne vært et alternativ for de som ønsker kompakt SUV.

For noen år siden var Kia et bilmerke som var lavt på rangstigen i Norge, men i løpet av kort tid, har koreanerne tatt smarte grep og gjort merkevaren spiselig for de aller fleste. Dagens modeller fra Kia er moderne, stilige og godt skrudd sammen. Sedanmodellen Stinger bør kunne vurderes som premium, og ut fra design, ligger også Seltos der oppe.

Den bygges i India og Korea, skal lanseres globalt, men er ikke aktuell for Norge. Hvorfor? Kanskje motoriseringen har noe og si? Motoriseringen som tilbys er et dieselalternativ på 1,6-liter og to bensinalternativer, en på 1,6-liter med turbo og en 2,0-liter uten turbo. Effekten varierer fra 136 – 177 hk. Koblet til motorene sitter det enten en automatkasse med 6 trinn, en dobbelclutsjkasse med 7-trinn eller en CVT-girkasse, alt etter hvor bilen skal selges.

Designet er spennende og særlig fronten ser utrolig tøff ut. LED-lyktene i flere etasjer kjenner vi fra andre produsenter, og gjør at fronten ser høyere og kraftigere ut enn det den er. Vellykket trekk på kompakte SUVer. Ellers er hjulene i dimensjonen 16, 17 eller 18″ alt etter hva slags modell du velger. Bakenden har også moderne LED-lykter, doble eksospotter og skliplate.

Interiøret er det ingen bilder av, men Kia lover et moderne indre med 10,25″ stor skjerm i dashbordet mens føreren har tilgang på et 8″ stort head-up display. Ellers skal det være høy kvalitet på materialer, samt en ungdommelig stil.

Som seg hør og bør har Seltos høy andel av førerassistenter og sikkerhetsutstyr. Kia lover en standard som takler det globale markedet, men altså blir ikke dette et alternativ for oss. Vi må klare oss med XCeed, som har verdenspremiere 26. juni. Blir kanskje ikke så dum den heller…