Rekkevidden er ikke rekordlang. Plassen er ganske begrenset. Formen er ikonisk og klassisk. Endelig har Mini blitt elektrisk.

Det har gått 60 år siden Sir Alec Issigonis kom med en ny ide om hvordan man skulle frakte folk på en effektiv måte. Mini skulle konkurrere med Bobla, men var likevel ganske så mye mindre i form. Likevel var det helt ok plass til 4 personer på tur.

Mini ble kopiert av de fleste, og om du tar en titt på småbilene fra 1960 og til i dag, ser du at mye av Minis grunnformer lever videre i småbilsegmentet. Dagens Mini er et godt bevis på hvor bra ideene fra Issigonis står seg. Nå tar Mini en ny og moderne vending, men fortsatt skal den være en effektiv og morsom bil.

– MINI ble født som en annerledesbil i en tid med stor etterspørsel etter små og effektive biler på grunn av den globale drivstoffrasjoneringen. Nå er bilverden igjen i endring, og MINI tar utfordringen på nytt. Vår nye Mini Cooper SE er ikke en typisk elbil, det er en genuin MINI, sier Anders Brocknäs, ansvarlig for MINI i de nordiske landene.

Det er ikke overraskende at det i første omgang er 3-dørs utgaven som får elektrisk motor. Den er liten og lett, og krever ikke det helt store batteriet for og gi tilfredsstillende rekkevidde. Så blir det sikkert en diskusjon om 270 km er nok.

Mini Cooper SE, som den elektriske versjonen kommer til å hete, er nær identisk med vanlig Mini 3-dørs, men høyden har økt med 18 mm for å få plass til batteriene. Resten er mål vi kjenner fra tidligere, og det vil si lengde på 384,5 cm og bredde på 172,7 cm. Høyden har blitt 143,2 cm, men du skal ha godt øye for å se økningen fra standard Mini.

Høyspenningsbatteriet har en bruttoeffekt på moderate 32,6 kWh, og består av 12 moduler som er bygget sammen i T-form og plassert i gulvet under setene. Det gir et lavt tyngdepunkt og tar ikke noe av plassen til de reisende. Bagasjerommet har fortsatt plass til 211 liter med setene oppe, eller 731 liter med baksetene nedfelt. Dette er samme tall som for den vanlige 3-dørs utgaven.

Batteriet kan lades fra til 80 % på 2 timer og 30 minutter gjennom Type 2-kontakt med 11 kW-kapastitet. Fra 0 til 100 % er tiden 3 timer og 30 minutter. Med hurtiglading gjennom CSS og 50 kW-kapasitet lades batteriet til 80 % på 35 minutter.

Den elektriske Minien skiller seg ikke veldig fra sine søsken, men noen forskjeller er merkbare. Grillen er tett med ny logo som også skjuler ladekontakten. e-logoen går igjen flere steder på bilen. Felgene har fått en særegen design, og Mini Cooper SE har full-LED hovedlys og baklys med Union-Jack design.

Interiøret byr på nye funksjoner og elementer. Først og fremst skiller det 5,5″store digitale instrumentpanelet bak rattet (standard) seg ut fra instrumentpanelet i andre MINI-modeller. MINI Connected navigasjon og infotainmentskjerm på 6,5″ er også standard. Infotainmentsystemet er sentralt for oppkobling av MINI Connected appen, som tillater fjernstyring av lading og forvarming og annet nyttig for Mini-eieren.

Forskjellige kjøremoduser er selvfølgelig på plass. «Mini driving mode» justerer i tillegg layout og farger i displayet.

Som den første elektriske modell fra BMW Group, er Mini Cooper SE utstyrt med en bryter der du kan stille inn rekurparasjonen eller regenerering av strøm etter dine egne preferanser. Om du ønsker får du en sterk bremseeffekt når du slipper opp gassen, og da vil du regenerere mer strøm enn om bilen ruller lett.

2-soners klimaanlegg, multifunksjons-sportsratt, og varmepumpe står også på listen over standardutstyr. Varmepumpen er nyutviklet til MINI Cooper SE og bruker 75 % mindre energi enn et konvensjonelt elektrisk varmesystem.

– For våre nordiske markeder tilbyr vi MINI Cooper SE med tre ulike utstyrsnivåer, hvor selv innstegsmodellen har et høyt nivå av standardutstyr. Vi ønsker å gjøre valget lett og oversiktlig for våre kunder, sier Anders Brocknäs.

Modell: Inkluderer blant annet følgende utstyr: Pris:
MINI Cooper SE «Essential» MINI Connected Navigation, valgfri farge, oppvarmede forseter, comfort access, lyspakke, ryggekamera og parkeringssensorer bak, førerassistentsystem med mer Fra kr. 259.900
MINI Cooper SE «Experience» Som «Essential» med tillegg som MINI Connected Navigation Plus, parkeringsassistent, adaptive LED-frontlykter, head-up display, parkeringssensorer foran og bak, trådløs lading for mobiltelefon, Harman Kardon høyttalsersystem med mer Fra kr. 279.900
MINI Cooper SE «Maximise» Som «Experience» med tillegg av blant annet sportsratt, skinninteriør, panoramasoltak, egen farge med mer Fra kr. 299.900

Serieproduksjonen av Mini Cooper SE starter i høst, rett etter bilutstillingen i Frankfurt, der den nye elbilen får sin verdenspremiere.