Hjem Nyheter Ladbar SUV fra Citroën: C5 Aircross Hybrid

Ladbar SUV fra Citroën: C5 Aircross Hybrid

Er du på jakt etter en ladbar hybrid-SUV men kan klare deg uten firehjulsdrift, kan nye Citroën C5 Aircross Hybrid bli et attraktivt alternativ.

Av David K Andersen

Joda, vi vil gjerne ha firehjulsdrift på SUVene våre i Norge. Samtidig klarer mange seg uten, og det selges også et betydelig antall av det slaget her i landet. Billigere og lettere, kan for mange veie opp for mangelen på firehjulsdrift.

Når PSA er rett rundt hjørnet med utrulling av et antall ladbare hybrider, får noen trekk på alle fire, det er blant annet snakk om Opel Grandland X Hybrid4 og Peugeot 3008, mens andre vil holde seg til forhjulsdrift.

I sistnevnte kategori, havner C5 Aircross. Denne kompakt-SUVen skiller seg for øvrig markant fra resten av PSA-produktene ved å tilby mer komfort og annen følelse enten du ser til kjøringen eller interiøret.

HER KAN DU LESE FULL TEST AV CITROËN C5 AIRCROSS

Bilen utmerker seg med høy fjæringskomfort, takket være de spesielle demperne med hydrauliske puter i hver ende av vandringen, og den har et uvanlig stilig og påkostet interiør til denne klassen å være.

Bagasjeplassen er dessuten bra, og fleksibiliteten fin, med flyttbart og splittet baksete. Plassen i selve baksetet derimot, kunne vært bedre – les mer om bilen i testen det er linket til over.

Den ladbare hybriden, som vi regner med kommer til Norge i løpet av vinteren/våren, får naturligvis ekstra effekt. En 1,6-liters bensinturbo med 180 hester, yter sammen med elektrisk motor, 225 hestekrefter og 380 Nm. Det burde gjøre dette til en svært sprek SUV. Den er dessuten koblet til en fin 8-trinnsautomat, fremfor å være trinnløs.

Batterikapasiteten er på 13,2 kWt, det lades opp på under 2 timer om du har veggboks hjemme så den kan ta 7,4 kW.

Rekkevidde på bare strøm er på 50 km, målt i henhold til WLTP-måten. Du kan kjøre helelektrisk opp til 135 km/t.

Norske priser er foreløpig ikke klare, men vi regner med bilen vil starte på rundt 400 000 kroner eller litt mer, og dermed bli et betydelig rimeligere alternativ enn søstermodellene med firehjulsdrift som starter i underkant av 500 000.