Mens mye elektrifisert har en tendens til å mangle et eller annet, ser nye Peugeot 3008 GT Hybrid4 ut til å treffe midt i den norske blinken.

Tekst og foto: David K Andersen

Er det ikke litt sånn? Har den firehjulsdrift, så er det ikke SUV – eller motsatt. Og om rekkevidden er god nok, er prisen utenfor rekkevidde.

Hva nordmenn har ønsket seg de siste årene, er om ikke enkelt å oppdrive, så helt tydelig: SUV stor nok for familien med bagasje, pris rundt halvmillionen, firehjulsdrift, automatgir, ren el eller ladbar bensin-drivlinje, og selvfølgelig så lang rekkevidde som mulig.

I ren elektrisk utgave, eksisterer foreløpig ikke den bilen, og på ladbar hybrid er Mitsubishi Outlander eneste mulighet. Den er da også en av Norges mest solgte biler med over 3 000 registrerte så langt i år – til tross for at den begynner å dra på åra.

Heldigvis er det nå ikke lenge til valgmulighetene blir flere, og når Peugeot nå har sluppet tekniske spesifikasjoner for sin ladbare 3008-SUV, ser den ut til å treffe så midt i blinken det er mulig å komme.

Plug-in hybriden har en 1,6-liters bensinmotor 200 hestekrefter og to elmotorer. Den som bidrar sammen med fossilmotoren på forakselsen er på 110 hestekrefter, men bakhjulene drives av en på 112.

Med det har du tilgjengelig systemeffekt på 300 hester, og en bil som klarer 0-100 km/t på bare 5,9 sekunder. Noe ganske annet enn Outlanders 10,5.

At de delene av kreftene som sendes til hjulene via girkasse passerer gjennom en moderne 8-trinns converter-automat og ikke via en trinnløs transmisjon, vil nok mange også sette pris på.

Siden Outlanderen er nevnt i kraft av at biltypene er så like, bør det samtidig nevnes at 3008 GT Hybrid4 er en klasse mindre SUV enn Mitsubishien. Den er hele 25 cm kortere.

Samtidig sier Peugeot at bagasjerommet over gulvplaten i ladbare 3008 er uendret mot fossil-utgavene, så vi venter faktisk like stort, hvis ikke større bagasjerom her. Vi regner også med tilfredsstillende tilhengervekt for Peugeoten, men den er foreløpig ikke oppgitt.

MER PEUGEOT? LES TEST AV 508 GT HER!

Batterikapasiteten er på 13,2 kWt, og bilen er utstyrt med ombordlader på 7,4 kW. Det betyr at du med veggboks vil kunne lade den opp på 1 time og 45 minutter.

Rekkevidden på strøm er 59 km målt etter WLTP-metoden. Det betyr at du i praksis vil kunne kjøre på omtrent det om sommeren – hvis du ikke belaster gasspedalen spesielt hardt.

Det offisielle forbrukstallet er 0,13 liter pr mil, men det er helt uinteressant – hva tallet er med tomt batteri, er det som teller ved siden av ren elektrisk rekkevidde.

Systemet med to elektriske motorer betyr at firehjulsdriften ikke har mekanisk forbindelse mellom for- og bakaksling, men Peugeot lover god fremkommelighet og fine kjøreegenskaper, blant annet takke være uavhengig multilink bakhjulsoppheng. Bilen kan selvfølgelig kjøres med firehjulsdrift i elektrisk modus også.

3008 GT Hybrid4 kommer bare i dette utstyrsnivået, altså GT. Det betyr blant annet seter i Alcantara og pyntelister i eik. Også de siste aktive sikkerhetssystemene er på plass.

Litt senere vil det også komme en forhjulsdreven ladbar 3008. Den får litt redusert effekt, med bensinmotor på 180 hestekrefter og systemeffekt på 225.

Opel Grandland X, 3008s søstermodell, kommer for øvrig med nøyaktig samme drivlinje. Den burde dermed ha tilnærmet helt like spesifikasjoner.

HER KAN DU LESE MER OM DE ELEKTRISKE NYHETENE FRA PSA-KONSERNET!