Ladbar SUV med firehjulsdrift er ingen nyhet. At du får den med 300 hestekrefter og firehjulsdrift, godt utstyrt til under 500 000, er sjelden kost. Her er Opel Grandland X Hybrid4.

Tekst og foto: David K Andersen

Opel har i løpet av året tatt igjen ventelistene på Ampera-e, sånn at de nå kan by på elbil med lang rekkevidde med kort leveringstid. Når Corsa neste år følger opp med 50 kWt e-versjon til startpris på 250 000, har merket god kontroll på den helelektriske fronten.

Nå er det så klart for SUV som ladbar hybrid. Det skjer i form av Grandland X Hybrid4 – en bil i typisk familiestørrelse – du kan lese test av fossilversjonen her.

Teknisk er det snakk om en 1,6-liters bensinfirer med turbo og 200 hestekrefter i front, og så er det elmotorer både foran og bak som henholdsvis assisterer, gir firehjulsdrift – eller helelektrisk kjøring. Begge yter 109 hestekrefter. Til sammen er systemeffekten på 300.

Kreftene plasseres i bakken via en moderne 8-trinns automatkasse, og det gjøres i den grad at bilen klarer 0-100 km/t på svært friske 6,1 sekunder.

Topphastigheten er selvfølgelig mindre interessant, men det er ikke ofte en folke-SUV til denne prisen topper 235 km/t.

Batterikapasiteten på 13 kWt gir elektrisk rekkevidde i henhold til WLTP på 59 km (69 NEDC om du vil sammenligne med eldre/eksisterende konkurrenter). Her er det altså store sjanser til å faktisk kunne kjøre godt over 5 mil.

Grandland X Hybrid4 kan hurtiglades, men de fleste vil nok nesten alltid lade hjemme – med veggboks. Den innebygde laderen på 7,4 kW gjør at du der lader den opp på bare 1 time og 50 minutter. Det er svært praktisk.

For deg som lurer på plass, tilhengervekt og den slags, forsvinner naturlig nok rommene under bagasjeromsgulvet, sånn at totalvolumet senkes. Nå er det snakk om fra 390 til 1 528 liter avhengig av baksetenes stilling. Bakseteplassen er uendret, og tilhengervekten 1 250 kg.

Det laveste utstyrsnivået droppes for Hybrid4, du kan velge mellom Premium og den nye topputgaven Ultimate.

Førstnevnte koster 489 900 før leveringskostnader, og er godt utstyrt. Inkludert er blant annet 19-tommers felger, nøkkelløs tilgang og start, automatisk LED-lys, parkeringsassistent, 8-tommers infortainment med navi, adaptiv cruise med mer.

Ultimate til 517 900 ser ut til å gi mer enn fornuftig merverdi for påslaget. Her får du premium lydanlegg med 9 høyttalere, ryggekamera og automatisk lukeparkering, ventilerte skinnseter med elektrisk justering og minne på førersiden, 230V strømuttak bak og varme i nedre del av frontruten, for å nevne noe.

Opel Grandland X Hybrid4 kan bestilles nå, og leveringene i Norge starter tidlig neste år.