Mazdas første elbil er klar med pris og det hele, og kommer til Norge neste år. MX-30 er elbil med ny vri – vi tok en nærmere kikk under premieren på Tokyo Motor Show.
Tekst og foto: David K Andersen
Med annet karosseri, var Mazdas nye elbil på hemmelig Norgesbesøk allerede i august i år, hvor en knippe journalister fra hele verden fikk prøvekjøre en prototype.
Nå er det endelig klart for visning av den ferdige produksjonsbilen, som lander i butikkene over sommeren. Mazda i Norge åpnet forrige uke for reservasjoner.
Som du ser, er det snakk om en kompakt SUV, bilen er på størrelse med nye Mazda CX-30, som betyr at den plasserer seg mellom de kjente modellene CX-3 og CX-5. Eller sagt på en annen måte: Omtrent som en Nissan Qashqai.
Svært uvanlig, er imidlertid valget av dørløsning bak. Her er Freestyle-dørene, som Mazda selv kaller dem, tilbake. Du må altså først åpne fordørene, og så åpnes bakdørene «feil vei».
Hvordan dette blir i praksis må vi vente litt med før vi kan si mer om, men som eier av en Mazda RX-8 – sportsbilen hvor de først dukket opp – kan jeg i alle fall si at løsningen er mer praktisk enn man kanskje skulle tro.
Dessuten tilfører det selvfølgelig MX-30 et særegent preg hva utseendet gjelder. Den blir jo en coupé-SUV.
Som vanlig må du selv bestemme hva du synes om utseendet, men i virkeligheten, og etter min oppfatning, er dette ganske tøft. Det lange flate panseret sammen med skjermbredderne, coupé-linjene og den nye grillen, ser meget bra ut sammen.
Når det kommer til batteri og rekkevidde, har Mazda tenkt annerledes. De mener CO2-avtrykket og ressursbruken er for høy ved produksjon av store batteripakker. Derfor er batteriet i MX-30 på relativt beskjedne 35,5 kWt. Rekkevidde er ikke offisiell foreløpig, men det antas rundt 200 km i henhold til WLTP-metoden å måle på.
Før du rister på hodet og ser etter alternativer, må du imidlertid få med deg hele bildet – det som gjør at vi velger å kalle dette elbil med ny vri.
Mazda sier nemlig selv at dette er ment som en nummer to-bil. Den du bruker til og fra jobb, i skytteltrafikk mellom fotballtrening og butikken på kvelden, eller rundt omkring i byen.
Og så har de satt prisen deretter. First edition koster 249 000 kroner, og i den prisen får du ikke bare en velutstyrt bil med head-up, adaptiv cruise, 18-toms felger, adaptivt LED-lys og mye mer, men også vegglader ferdig montert hjemme.
Da blir det brått ganske mye sense i det hele. Rekkevidden er riktignok kortere enn på andre elbiler til samme pris – men hvor ofte kjører du mer enn 20 mil på en vanlig dag? Og hva foretrekker du til denne prisen – en småbil eller en kompakt SUV?
Ikke alle data er klare for MX-30 foreløpig, men den får hurtiglading på 50 kW, og den innebygde laderen er på 6,6. Motoreffekt er ikke angitt foreløpig, men vi hører rykter om at det dreier seg om rundt 140 hestekrefter.
Det totale CO2-avtrykket gjennom hele bilens livsløp er ikke bare hensyntatt hva batteristørrelse gjelder, men også på andre områder. For eksempel brukes resirkulert ull i stoppingen i setene, og flere deler av interiøret er utført i kork. Mazda startet jo med produksjon av det allerede i 1920, så her er det også litt arv med i bildet. Det benyttes også resirkulert plast i deler av interiøret.
Som du ser, er interiøret særdeles stilig – her har du faktisk oppsett ala siste generasjon Audi. Det betyr tre skjermer; en for instrumentene (7 tommer), en for infotainment (8,8 tommer) og en egen for styring av klimaanlegg og enkelte andre funksjoner (7 tommer).
Skulle du lure på hvorfor MX-bokstavene tas i bruk, gjør Mazda dette for å markere noe helt nytt for merket. Selv om MX-5 nå er 30 år gammel, var den nyskapende den gangen den kom, det samme gjelder andre modeller som har brukt bokstavkombinasjonen.
Så får vi se hvordan Mazdas elbil-vri funker og tas imot i markedet – ideen er i alle fall ikke så dum – hverken for brukere eller miljø.
Våre bilder:
Bilder fra Mazda: