Av David K Andersen

Foto: David K Andersen

Dette er en av de viktigste bilnyhetene i 2015 – den kommer garantert til å bli en suksess i Norge. Vi har prøvekjørt, og forklarer hvorfor.

Kompakte crossovere er definitivt det hotteste segmentet i Europa for tiden med vekst på hele 56% bare fra 2013 til 14. Det antas også å øke betydelig de kommende årene. Da velkjørende men meningsdelende Nissan Juke dukket opp for noen år siden, lurte vi egentlig litt på hva dette var for noe. Så kom konkurrentene etter tur. Noen i Jukes fotspor med, hva skal vi si, annerledes design, mens andre fremsto som mer konvensjonelle. I dag er Renault Captur markedsleder i Europa, og selger for øvrig godt i Norge også. Peugeot 2008, Citroen C4 Cactus og Kia Soul er andre fine alternativer. Felles for alle, er at de er basert på småbilplattformer, men er strukket i de fleste retninger (mest merkbart i høyden). Noen få kommer med firehjulsdrift, men i dette segmentet er ofte crossoverens høye sitteposisjon, samt bedre plassforhold enn sine småbilsøsken, de viktigste egenskapene i tillegg til sprekt design.

Da nå Mazda endelig er på plass med CX-3, må de fleste i klassen se opp. De aller fleste må ha fått med seg at Mazda er i slaget for tiden, med Kodo-design og Skyactiv-teknologi, lanserer de den ene modellen etter den andre med flott utseende, sportslige egenskaper, lav vekt og konkurransedyktige priser. Da de nå slår seg inn i dette segmentet, har derfor forventningene fra både oss og folk flest vært store.

Kompakt
Vi skal snakke litt mer om segment og størrelse før vi hopper over til selve bilen. For crossovere kommer i alle mulige konfigurasjoner og det hersker til tider forvirring rundt størrelser og klasseinndelinger. CX-3 kan på avstand og på bilder se ut som en ganske voksen crossover/SUV. Det er ikke helt riktig, for selv om den er bittelitt lenger enn de fleste konkurrentene, snakker vi fortsatt kompakt bil. Tenk derfor kompakt-klassen hva gjelder utvendige mål. Med sine drøye 4,2 meter, er CX-3 veldig nære Golf på lengde. Storebror CX-5 er eksempelvis nesten 30 cm lenger.

Nye Mazda2 leverer plattform og dermed base for det tekniske. Med lav vekt og masse kjøreglede, er det et glimrende utgangspunkt. På motor og drivverk, er imidlertid mye hentet fra større modeller.

Foto: David K Andersen

Muskuløse proporsjoner og skarpe detaljer
Kodo-design er et begrep som begynner å sitte, og at CX-3 stammer fra samme filosofi, er lett å se. Først og fremst den langt tilbaketrukne A-stolpen som gir langt panser. Vi kjenner det igjen fra både Mazda2 og 3, og sammen med høy vinduslinje med smalere vinduer bakover, gir det et muskuløst inntrykk. Nye MX-5, som kommer senere i år, vil sikkert ta tittelen «Mazdas looker», men CX-3 imponerer og jeg lurer på om jeg ikke liker den ennå bedre en stilige 6 sedan.

Det er ikke bare proporsjoner og linjer som gjør utslaget. Detaljene på CX-3 er skarpere. Legg merke til det da du om ikke lenge møter en på veien: Frontlysene er smale og gir et sylskarpt inntrykk. Sammen med lettere heftig design i resten av fronten, gir den et veldig moderne inntrykk.

Mazda har valgt å brekke opp den høye bilsiden under de lave vinduene med en enkel linje som forsvinner nedover fra speilene og mot bakhjulene. Enkelt og stilig uten at det blir for mye.

Skjermbreddere i sort plast leverer røffhet og bredde, mens den sorte C-stolpen gir særpreg. Kuleste detalj for min del blir imidlertid nedre vinduslinje som går som en bølge – først ned, så opp og rundt C-stolpen, før den avslutter med å peke ned mot Mazda-emblemet midt på bakluka. Stilig, stilig!

Foto: David K Andersen

Ny motor – CX-3 1.5 105 hk automat AWD diesel
Ok, nok prat. Nå må vi komme oss ut på veien, så får vi ta resten av detaljene underveis.

Jeg hopper inn i en rød Optimum med diesel, automat og firehjulstrekk. Optimum er høyeste utstyrsnivå og gir i denne konfigurasjonen en pris på 322 000. På toppen av det har den Lux Suede-pakke til 5000 kroner. I den inngår ekstra påkostede materialer i innredningen og tofarget interiør med hvitt skinn. Den føles særdeles eksklusiv med tanke på prisen. Her er det skikkelig luksusfølelse.

Foto: David K Andersen

Nøkkelen legges i midtkonsollen og startknappen trykkes inn. 1,5-liters dieselen er helt ny og yter 105 hk og 270 Nm mellom 1600 og 2500 o/min. Det kan høres snaut ut i en crossover, men CX-3 veier bare 1295 kg (uten fører). Dermed er fartsressursene tilstrekkelige, 0-100 går unna på 11,9 sekunder.

Motoren er rimelig kultivert, du hører det er en diesel, men det er ikke plagsomt. Med firehjulstrekk og automat er forbruket oppgitt til 0,52 l/mil. Motorens største plusspunkter ved første prøvetur, er grei gassrespons (til å være diesel), og bredt effektregister – den drar jevnt på både lavt og høyt turtall.

Automatkassen med 6 gir er av konvensjonell type med converter, og fungerer meget bra sammen med motoren. Ikke riktig like direkte og skarp som en dobbelclutch-enhet, men på den annen side mykere og mer komfortabel. Jeg er stor tilhenger av bensinmotor og manuelt gir, men da det først skal være diesel, liker jeg at det er automat. Da Mazda har samkjørt de to så fint, gir det bilen en komfortabel og avslappende følelse.

Jeg har fått med meg at andre journalister som har kjørt CX-3 mener den er sportslig og gir fin kjørefølelse. De tar ikke feil – kommer tilbake til det. Det er likevel komforten som overrasker i første omgang. Bilen er langt mer raffinert enn jeg hadde ventet. Støynivået er lavt og fjæringen leverer glimrende absorbering av ujevnheter. Derfor overrasker CX-3 med diesel og firehjulstrekk ved å føles mer voksen enn den er. Jeg hadde sett for meg en slags GTI-aktig opplevelse slik lillebror Mazda2 gir et hint av, men får mer følelsen av å kjøre større bil.

Den føles imidlertid ikke stor det kommer til håndtering. Med kompakt format, noe høyere sittestilling og automat, er CX-3 omtrent så lettkjørt en bil kan bli.

Foto: David K Andersen

Kjøremaskinen – CX-3 2.0 120 hk manuell bensin
Jeg parkerer og hopper over i en hvit 120 hk bensin med manuelt gir og forhjulstrekk. Den er også i Optimum utstyrsnivå, men den har ikke ekstrapakken Lux Suede. Føles fint her også, men mitt umiddelbare inntrykk er at jeg ville lagt på de fem tusenlappene for det tofargede interiøret. Det førerorienterte innemiljøet med stor turteller midt på, er for øvrig en liten favoritt blant nybiler om dagen. Her føles det som om bilen er bygges rundt meg og for meg.

Mazdas Skyactiv-teknologi går helt på tvers av hva alle andre holder på med for tiden. I stedet for å lage små bensinmotorer med turbo og høy litereffekt, lager Mazda store motorer uten turbo. I denne sitter samme toliter på 120 hk vi kjenner fra Mazda3. Ved hjelp av svært høy kompresjon og diverse andre triks, klarer de utrolig nok å levere utslipp og forbruk tilsvarende konkurrentenes turbomaskiner. Med 204 Nm på 2800 o/min, er den ikke langt unna på moment heller.

Foto: David K Andersen

Men alt det der er på papiret. Dette er nemlig en motor som må oppleves, den er rett og slett helt genial. Med forhjulstrekk og manuelt gir som her, veier CX-3 lave 1155 kg. Dermed gjør den 0-100 på bare 9 sekunder. Veldig bra, men måten det skjer på er ennå bedre. Bensinmotoren er vibrasjonsfri og stillegående, men gir likevel fra seg en snert av sportslig lyd i bakgrunnen. Den leverer masse krefter fra tomgang og oppover, og føles sterk i alle situasjoner og ved alle turtall. Helt på toppen av registeret, går det til slutt tomt. Regner med at samme motor på 150 hk (kommer sammen med automat og firehjulstrekk), har en del ekstra der oppe.

Så langt på nivå med konkurrentene med turbomotor. Men så tar det slutt. Ikke for CX-3, men for de andre. Her er gassresponsen er fenomenal. Ikke nervøs og hakkete å kjøre eller noe sånt. Men likevel så utrolig kontant. Greia er at idet motoren svarer med en gang du justerer høyrebenet og ikke en antall millisekunder etter, blir du del av kjøringen på en helt annen måte – du får en connection med bilen det stadig blir vanskeligere å oppleve i nye biler.

Foto: David K Andersen

Girkassen er verdt et eget kapittel. Mazda sier de har hatt MX-5s giroverføring som forbilde under utviklingen. Det merkes. Den har korte og presise slag og leverer en tilfredsstillende mekanisk følelse av tannhjul i olje som glir sammen. Helt fantastisk og perfekt avstemt med motor, gass og clutch.

Moro på svingete vei
Kjøreglede kan være så mangt, men da vi snakker den sorten som får deg til å smile når tempoet på svingete vei er godt, kommer det ofte ned til hvilke tilbakemeldinger bilen klarer å gi sjåføren om hva som skjer med veigrep og understell. Det kan bare skje via to kanaler: Rattet og setet. Mazda har en helt spesiell greie hvor de tar utgangspunkt i føreren og førersetet. Deretter bygger de seg utover til hjulene via karosseri, chassis, styring, pedaler og så videre. Resultatet blir at Mazdaer leverer utrolig god kjørefølelse.

Sånn er det også med CX-3. Da jeg presser på gjennom svingene, vet jeg hele tiden hvor mye grep jeg har og hvordan ting ligger an. Dermed er det en glede å ratte den lille crossoveren gjennom kupert landskap i god hastighet. Den danser fra sving til sving og skifter retning raskt og kontant. I prosessen tildeles jeg masse inntrykk og igjen: Jeg føler meg som en del av bilen og kjøringen. Dynamisk er ordet.

Foto: David K Andersen

Mye skryt her, så la det også være sagt at alt dette ikke nødvendigvis betyr at CX-3 er verdens morsomste bil å kjøre på svingete vei. Det er tross alt en crossover. Da det går fort lener den seg litt i svingene, og da grensen for veigrep er passert, slipper den pent og udramatisk foran idet den går over i understyring. For den sportslig anlagte, er derfor personbilene 2, 3 og 6 mer tilfredsstillende å kjøre aktivt med. Blant konkurrentene, er imidlertid CX-3 usedvanlig bra.

Plass, utstyr og sikkerhet
Baksetet er helt greit, og bagasjerommet har plass til 350 liter under hattehylla og 1260 liter da baksetet legges ned. Foran føles det passe romslig ut for min del. Sittestillingen er perfekt – jeg sitter ganske lavt (du kan jekke opp og sitte høyt om du vil), og kan dra med rattet ut og ned. Setet virker komfortabelt, men er muligens litt kort i puten for de som er lenger enn meg. Kommer tilbake til slike ting i en grundigere test senere.

Foto: David K Andersen

Utstyrsnivået er godt allerede fra laveste nivå som heter Core. Påslaget ved å hoppe over mellomnivået Vision og rett opp til Optimum er imidlertid ikke all verden. 120 hk bensin med manuell og forhjulsdrift, koster 228 000 i Core, 241 000 i Vision og 259 000 i Optimum. Du sjekker selv hva de ulike nivåene innebærer på Mazdas sider, men Optimum innebærer et helt utrolig utstyrsnivå for en bil i denne klassen. Og spesielt til den prisen. Blant annet har du adaptiv cruisecontrol, Bose lydanlegg, automatisk fjernlys og head-up display. Selvfølgelig er også Mazdas geniale infotainmentsystem med. Det styres blant annet via joystick mellom setene og er antakelig det beste på markedet i dag. I alle fall på denne siden av BMWs iDrive.

CX-3 kommer fullspekket med sikkerhetsutstyr. Med autobrems, filholder, blindsonevarsling, varsling for kryssende trafikk bak bilen og mye mer, er alt det moderne og viktige utstyret med. Veldig bra for klassen.

Foto: David K Andersen

Konklusjon
Slik det ser ut akkurat nå, skal det mye til for å matche CX-3. Mazdas Skyactiv-teknologi som går på motorer, gir, chassis og karosseri funker så det suser. Plusspunktene er uvanlig mange og sterke. Her får du design, kjøreegenskaper, motor og utstyrsnivå i høy klasse. Skyactiv-teknologien leverer lav vekt, lavt forbruk og lave utslipp, som i sin tur her i Norge innebærer lavere avgifter. Prisene blir dermed oppsiktsvekkende gunstige.

Den norske favorittkomboen diesel, automat og firehjulsdrift vil alene hekte av de fleste konkurrentene. Legger du det sammen med resten av kvalitetene, er det ikke vanskelig å se hvor dette bærer.

Da det er sagt, er min favoritt lett Optimum 120 hk bensin med forhjulsdrift og manuell. Ta deg en tur med den før du automatisk bestiller dieselen. Til 259 000 er den et av Norges beste bilkjøp akkurat nå.

PS: Salget av CX-3 er i gang. Demobiler er på plass hos forhandlerne og i løpet av juli/august vil leveransene skyte fart.