Hjem Nyheter Autobest-kandidatene klare: En av disse blir Årets Bilkjøp

Autobest-kandidatene klare: En av disse blir Årets Bilkjøp

I opptakten til Årets Bilkjøp i Europa, som kåres av Autobest hvor undertegnede er norsk jurymedlem, er nå de fem finalistene klare.

Av David K Andersen

Autobest er en jury bestående av biljournalister fra 31 land i Europa. Kåringen av Årets Bilkjøp, skiller seg fra Årets Bil ved at stemmene fra hvert land teller likt, og at kandidatene må ha en startpris før nasjonale avgifter på under 20 000 Euro.

Vi stemte i september frem fem finalister, som nå offentliggjøres. Neste skritt er en stor test, som i år kommer til å ha base på Formel 1-banen i Tyrkia, Intercity Istanbul Park.

Etter at den er gjennomført, avgir vi poeng i en rekke kategorier, og deretter, i midten av desember, offentliggjøres vinneren.

Her er kandidatene, sortert alfabetisk etter merke.

Nissan Juke

Andre generasjon av Nissans lille crossover skal faktisk ikke selges i Norge. Den kommer nemlig ikke som elbil, og her i landet er Nissan så fokusert rundt Leaf at de har valgt ikke å importere bilen til landet i det hele tatt.

Etter å ha vært på markedet siden 2010, er det på høy tid at originalen erstattes. Denne helt nye utgaven, har roet det nokså spesielle utseendet noe ned, men er fortsatt enkel å kjenne igjen som en Juke.

Plassforholdene blitt betydelig bedre med blant annet 5,8 cm mer benplass i baksetet, og bagasjerom på hele 422 liter – det er bra i denne klassen.

Under panseret sitter det en 1-liters turbomotor med 117 hestekrefter. Den kommer med manuell eller 7-trinns dobbeltclutch automat.

 

Opel Corsa

Langt mer aktuell for oss – Corsa kommer jo både som elbil og fossilbil. Vi har allerede prøvekjørt en prototype (les mer i denne linken).

Stilig design, lavere og mer sportslig enn før, samt god plass, kjennetegner bilen som deler mye teknologi med nye Peugeot 208.

Elbilen blir svært attraktiv i Norge, den har solid batterikapasitet på 50 kWt og rekkevidde på 330 km. Prisen starter på attraktive 249 900 kroner.

 

Peugeot 208

Teknisk er mye det samme som på Opelen, også denne får 136 hester som elbil, og blir rimelig kvikk med 0-100 km/t ned mot 8 sekunder.

Designen er særdeles stilig, og minner litt om den gamle storheten 205. Vi liker selvfølgelig også Peugeots spennende interiør, og gleder oss til å kjøre bilen for første gang i november.

Prisene starter på det samme som Corsaen.

 

Renault Clio

Kommer ikke som de to over i elbil-utgave, Renault har jo Zoe til å dekke den biten. Imidlertid vil den etterhvert komme som fullhybrid, med spennende ny teknologi.

Vi har allerede gjennomført full prøvekjøring av nye Clio (trykk på navnet over) – en bil som byr på uvanlig høy kvalitetsfølelse i det forseggjorte interiøret, samt stilfull klassisk småbildesign på utsiden.

 

Skoda Kamiq

Ikke en småbil som de tre franskmennene i denne gruppen, men en crossover med god plass og de typiske Skoda-fordelene på pris og smarte løsninger.

Vi kjørte Kamiq for første gang under den europeiske presselanseringen i sommer, så du kan lese full rapport om den ved å trykke på linken i navnet over.

Andre priser

Autobest-juryen deler i tillegg ut en del andre priser – noen av dem offentliggjøres denne uken.

Opel-sjef Michael Lohscheller blir tildelt prisen med navn i lettere utakt med tiden; «Manbest». Her er det snakk om ledere i bilindustrien som står ut, og Lohscheller har utmerket seg ved å være den første lederen av Opel som har sørget for overskudd i selskapet på over 20 år. Det er imponerende i en tid med store investeringer i grønn teknologi og stadig strengere utslippskrav for fossil-modellene.

«Companybest» tildeles kinesiske Geely, som blant annet eier Lotus, Volvo, Lynk & Co og 9,6% av Daimler AG. Selskapet er langt framme på elbiler og den raskest voksende grupperingen i bilverdenen.

Niki Lauda vil bli tildelt «Sportbest» post mortem. Formel 1-legenden som gikk bort tidligere i år, er en av tidenes beste førere, og den eneste som har tatt tittelen med både Ferrari og McLaren – de to mestvinnende teamene i F1s historie. Han var helt frem til slutten engasjert i sporten, og har spilt en viktig rolle i utviklingen av den.

«Safetybest» går til Jaguar Land Rover, for Clear Sight-teknologien, som tilfører sikten bak bilen nye dimensjoner, og også lar deg se «gjennom bilen» for full oversikt.

Prisene for teknologi, eco og design, vil offentliggjøres senere. Alle utmerkelsene vil bli utdelt under en galla i februar neste år.

Jeg kommer tilbake med en rapport etter stortesten av de fem finalistene i slutten av november.