Fra litt rar til skikkelig tøff: Nye Peugeot 2008 blir ikke bare elektrisk, for første gang blir den også barsk.
Det er ikke noe i veien med utgående 2008, bilen har vært populær, slik små SUV-aktige biler gjerne er.
Klasset inn blant de småbarske SUV-ene, har den imidlertid ikke. Med sterke hint av både flerbruksbil og tradisjonell småbil i designen, ga den heller signaler om god plassutnyttelse og hendig størrelse.
At den nye utgaven er mye tøffere, med relativt brutal grill, etterfulgt av langt panser og tilbaketrukket kabin, er det liten tvil om. Nye 2008 fremstår som en totalt annerledes bil – dette liker vi.
Det nye utseendet går heldigvis ikke ut over plassforholdene, bilen er 14 cm lenger enn dagens modell, og får bagasjerom på hele 434 liter. Med det hopper den en liten klasse opp, og utfordrer mange av de mest populære SUVene i Europa.
På innsiden følger 2008 opp stilen vi kjenner fra de siste Peugeot-modellene. Det betyr i-Cockpit 3D med digital instrumentering, høy kvalitetsfølelse og den særegne løsningen med lite ratt og instrumentene over.
De ulike utstyrsnivåene Active, Allure, GT-Line og GT, vil tydelig sette forskjellige preg på interiøret, med ulike farger, materialer og utstyr. Alcantara og Nappa-skinn vil være å finne i de mer påkostede utgavene.
Det samme gjelder et påkostet lydanlegg fra Focal med 12-kanals forsterker på 515 watt.
2008 kommer i likhet med de andre kommende bilene på CMP-plattformen, som DS3 Crossback, Peugeot 208 og Opel Corsa (les mer ved å trykke på navnene), både som elbil og med diesel/bensin-motorer.
Du vil kunne kjenne igjen elbilen blant annet via tofarget løve i grillen, «e»-logo på C-stolpen og grill i samme farge som karosseriet.
e-2008 har 136 hestekrefter og 260 Nm. Rekkevidden er oppgitt til 310 km i henhold til WLTP, og batteriet er på 50 kWt.
Ved hjelp av en app, kan du ikke bare ha oversikt over batteri-tilstand og lade-progresjon, men også styre klima-anlegget – for eksempel starte forvarming ved hjelp av varmepumpen.
Bilen kan ta hurtiglading opp til 100 kW.
For fossil-utgavene, er det kjente drivlinjer å finne: 1,2-liters bensinmotor med 100, 130 eller 155 hester, hvorav de to siste kommer med 8-trinns automatgir.
Eller 1,5-liters diesel med 100 eller 130 hester – også her kommer den siste med automatgir om du vil.
Nye Peugeot 2008 er på plass i Norge i januar 2020.