I takt med at GTI-bilene tok helt av på både ytelser og pris, dukket et nytt segment opp: GT – en mellomting mellom normale kompakt-biler og topputgavene. Når disse nå begynner å vise seg i bruktmarkedet, også som stasjonsvogner, kan du gjøre sport-kupp – også som familiebil.

Som en slags nisjemodell, et sted inne i kompaktklassen (Golf-klassen), er ikke ideen om en GTI light noe nytt. Storselgeren selv, altså Golf, har hatt noe lignende på programmet helt siden 90-tallet, hvor utvalget av både tredje og fjerde generasjon, kunne by på 8 og 16-ventils GTI, VR5, VR6, 1.8 turbo og GTD. Med Golf V, kom også en egen modell som het GT – den hadde både turbo og kompressor – effekten var 170 hestekrefter.

Ford har også fulgt opp, du husker kanskje første generasjon Focus ST med 170 hester. Introduksjonen av nye Kia Proceed GT nå i år – en shooting brake stasjonsvogn med 204 hestekrefter, minner det oss om GT-nisjens boost de siste årene.

Og nå er det altså mulig å skaffe seg en av disse på bruktmarkedet

Fordelene med en nesten ny Opel Astra eller Renault Megane, sammenlignet med en eldre tyske premiumbil med lignende ytelser, er mange.

Først og fremst får du en topp moderne bil, med alt hva det innebærer av infotainment og tilkoblingsmuligheter, aktiv sikkerhet og annen teknologi. Garantien gjelder også fortsatt.

Dessuten er driftsutgiftene og servicekostnadene selvfølgelig svært hyggelige sammenlignet med eldre premium-biler.

For ikke å snakke om hvor utrolig mye kulere det er, både med tanke på design og image, men også kjøreglede, å ha en av disse kompaktbilene som daglig transport i stedet for en kjip crossover eller SUV, maken til naboens.

Mange av tipsene under kommer selvfølgelig også som stasjonsvogner, som betyr at de har betydelig mer bagasjeplass en eksempelvis en liten SUV.

I og med at den «slitsomme» delen fra GTI-bilene er fjernet, altså steinhard fjæring, blodtrimmet motor, ekstreme sportsseter og sånne ting, er disse bilene stort sett like enkle og komfortable å bruke i hverdagen som alt annet.

Samtidig er de litt oppstrammet og skarpere, de har sportslige elementer og følelse i interiør, tøff styling, og ikke minst rundt 200 hestekrefter fra bensintrubo-motorer under panseret.

Miksen er perfekt for en familie der mor eller far eller begge, synes bilkjøring er moro.

Her er noen forslag fra oss, du kan lese mer om de fleste av bilene i linkene. Vi sier ikke noe om driftssikkerhet, hva man bør være obs på ved kjøp og slike ting denne gangen – rett og slett fordi bilene er såpass nye at vi ikke vet så mye om det foreløpig. Prisantagelsene er fra Finn.no per april 2019.

 

Alfa Romeo Giulietta

Litt eldre modell enn de fleste andre her, og kommer ikke som stasjonsvogn. I stedet kan den skilte med fortreffelig design, sportslige og underholdende kjøreegenskaper og bredt motorutvalg.

Kom i QV-versjon med 240 hester, men i vår lille GT-sammenstilling, passer 170-hesterne inn. Giulietta kom nemlig både med en 1,4-liters turbo bensinmotor og en 2-liters diesel med den effekten.

Produsert: 2011 – Facelift i 2016

Priser på Finn.no fra – til: 140 000 – 320 000

Pluss: Design, spreke og villige motorer for effekten, sportslig å kjøre, naboen har garantert ikke maken, stor pris-range.

Minus: Ikke stasjonsvogn, kunne hatt bedre sittestilling, ikke lenger topp moderne

 

Ford Focus ST

Bensinturbo-versjonen på 182 hestekrefter kvalifiserer seg strengt tatt, men la oss holde oss til ST. Den er både raskere og har mer kjøreglede enn alle andre her. 250 bensinhester er mye, men bilen føles faktisk enda raskere enn tallet antyder. Kjøreegenskapene er utsøkte på alle måter, samtidig som komforten lider lite. Ford er nå som før ekstremt gode på sånne biler. Kommer også med diesel på 180 hester, som er et bra alternativ for den som kjører mye.

Produsert: 2013 – 2018. Facelift i 2015

Priser på Finn.no fra – til: 240 000 – 450 000

Pluss: Masse power, fantastisk chassis, ekstremt kul å kjøre, kommer som stasjonsvogn, stor bredde i utvalg og pris.

Minus: Litt dyrere enn de andre her, dashbordet i pre-facelift rotete og gammeldags, noe høy sittestilling.

 

Kia Ceed/Proceed GT

Forgjengeren til helt nye Proceed er ikke en stasjonsvogn med coupé-look som den nye, men en tredørs kombi med litt sportsligere linjer enn vanlig. 1,6 turbo bensin med 204 hester får du både med 3 og 5 dører, men ikke som stasjonsvogn. Sportslig interiør med flotte seter, og motoren har fin punch. Den manuelle girkassen er kul å bruke. Ikke blant de sportsligste her, og har noe høyt støynivå samtidig som den kan være litt stiv i fjæringen. Kompromisset er imidlertid greit og klarer du deg uten stasjonsvogn, er den fin å leve med til daglig.

Produsert: 2014 – 2017 Facelift i 2015

Priser på Finn.no fra – til: 250 000 – 330 000

Pluss: Design, motor, girkasse, passe sportslig, sportslig interiør, seter.

Minus: Ikke stasjonsvogn, noen komfortmisser, begynner å føles gammeldags.

 

Mazda 3 2.2 Diesel

Med nød og neppe får Mazda 3 lov til å være med. I andre land kommer den med 2,5-liters sugemotoren på 192 hester vi kjenner fra Mazda 6 og CX-3 og den er perfekt i sammenhengen, men importeres ikke. Dermed må vi leve med 2,2-liters dieselen på 150 hester. Den har imidlertid masse moment og gjør 3 kvikk. Dessuten har 3 fantastisk chassis, nesten så bra som Focus. Dermed er den både kjempekul å kjøre på svingete veier, og komforten er god. Betinger manuell for maks kjøreglede.

Produsert: 2014 – 2019. Facelift 2017

Priser på Finn.no fra – til: 170 000 – 240 000

Pluss: Moderne med blant annet god infotainment, design, økonomi, utstyr, fantastisk chassis, godt utvalg.

Minus: Ikke stasjonsvogn, chassis fortjener mye mer power.

 

Nissan Pulsar

Mange har kanskje allerede glemt at Nissan kom med en Golf-konkurrent i 2015, midt oppe i alle Leafene. Men det gjorde de, og den kom faktisk også med 1,6-liters bensinturbo på 190 hester. Lite sportslig å kjøre, men komfortabel og rask. Ikke stasjonsvogn, og kan være vanskelig å finne brukt.

Produsert: 2015 – 2018

Priser på Finn.no fra – til: 290 000 (Kun 1 til salgs pr nå)

Pluss: Komfortabel, kraftig motor, bra baksete.

Minus: Ikke særlig sportslig å kjøre, ikke stasjonsvogn, vanskelig å finne.

 

Opel Astra 200

Bilen kom i 2016 og er en av de mest moderne her. Forseggjort interiør og generelt nesten uten ting å klage på. 1,6 turboen med 200 hester nytes best med manuelt gir og leverer seriøs punch, spesielt i mellomregisteret. Ikke veldig sportslig på veien, men dynamisk og godt avstemt. Og komfortabel. Svært høyt utstyrsnivå med ting som LED Matrix lys, ventilerte skinnseter og Apple Carplay.

Produsert: 2017 –

Priser på Finn.no fra – til: 270 000 – 360 000

Pluss: Sterk motor, topp moderne bil i alt, kommer som stasjonsvogn, mye utstyr, høy komfort, sittestilling og seter.

Minus: Kunne hatt morsommere kjøreegenskaper, automaten tar vekk noe av kjøregleden (velg manuell), lite sportslig design på stasjonsvogn.

 

Renault Megane GT

Nærmest identisk oppskrift som Opel Astra: 1,6 turbo bensin med 200 hestekrefter. De to kjører også nokså likt, altså ikke supersportslig, men til gjengjeld med fin komfort. Megane kan imidlertid skilte med 7-trinns dobbeltclutchautomat som funker fint. Manuell dessverre ikke mulig. Interiøret er dessuten svært sportslig med blant annet nokså ekstreme, men like fullt komfortable seter.

Produsert: 2016 –

Priser på Finn.no fra – til: 250 000 – 370 000

Pluss: Design på både kombi og stasjonsvogn, sportslig og fint interiør, sterk motor, høy komfort, sittestilling og seter, moderne i alt.

Minus: Ikke ekstremt sportslige kjøreegenskaper, litt knotete infotainment, ikke mulig å få med manuell girkasse.

 

Peugeot 308 GT

Har mistet litt moment etter strålende suksess ved introduksjonen, men det gjør ikke 308 til noen dårlig bil. Ikke like fantastisk på veien som spreke Peugeoter fra gammel av, men mye bedre enn 307 og foregående 308. Dette er fortsatt en topp moderne bil med mye utstyr, og den er komfortabel i tillegg til å være sportslig. GT kommer både med diesel på 180 hestekrefter og bensin turbo med 205.

Produsert: 2015 –

Priser på Finn.no fra – til: 260 000 – 370 000

Pluss: Valg mellom diesel og bensin, stasjonsvogn, fint kompromiss mellom sport og komfort, moderne bil.

Minus: Noe knotete betjening, ikke perfekt kjørestilling.

 

Skoda Octavia RS

Octavia er stor, men tilhører teknisk sett kompaktklassen, så RS er et naturlig alternativ i sammenhengen. Utvalget er godt og du får den både med diesel og bensin. Førstnevnte (184 hk) kommer også med firehjulsdrift, mens 220-hesters bensinen trekker foran (kommer med 230 og 245 hk i siste utgaver). Octavia er forsiktige på design, så den gjør seg godt i tydelige farger. Både sedan og stasjonsvogn.

Produsert: 2014 – Facelift 2017

Priser på Finn.no fra – til: 220 000 – 480 000

Pluss: Særdeles praktisk, rask og effektiv, stort utvalg, etablert modell.

Minus: Litt anonym

 

Volkswagen Golf GTE/GTI

Golf er allround-bil nummer 1, og det gjenspeiles også i GTI-utgaven, som knapt ofrer et komfort-hårstrå mot resten av lineupen. GTE er ladehybrid og kvikk, men langt mindre underholdene å kjøre enn GTI, selv om den leverer gode kjøreegenskaper. Du kan også velge GTD med 184 hester. Golf VII er straks er moden for utskifting, men føles fortsatt moderne, og byr på både komfort- og sikkerhetsutstyr av siste slag. Du som virkelig liker å kjøre bil må velge GTI, helst med manuelt gir. Ingen av de to kommer imidlertid som stasjonsvogn. Golf R er selvfølgelig også et alternativ, men mer kostbar.

Produsert: 2013 – (GTI og GTD)/2015 – (GTE)

Priser på Finn.no fra – til: 170 000 – 450 000

Pluss: Allround, moderne, ladbar hybrid, høy komfort, GTI kjapp og kul, diesel mulig.

Minus: Ikke stasjonsvogn, ladbar hybrid ikke så sportslig som enkelte andre her.

Våre valg

Kjører du mye, trenger stasjonsvogn og vil ha en bil av siste generasjon med alt hva det innebærer av teknologi, komfort og sikkerhet, ville vi satset på Astra eller Megane, som gir mye for pengene. Octavia er også et supert valg om det praktiske er viktig.

Er du på strengt budsjett, er både Giulietta og Mazda 3 gode alternativ. Sistnevnte både hva gjelder innkjøpspris og driftskostnader.

Vårt valg i gruppen er imidlertid Ford Focus ST med facelift.