I løpet av året skal en ny Opel Corsa lanseres – for første gang på lenge er den tilbake under tonnet. Det lover også godt for den elektriske utgaven.

Etter fem generasjoner og 13,6 millioner solgte biler, er det klart for versjon seks: Corsa F. Bilen blir vist og lansert i løpet av året, før de første fossilutgavene ventes til Norge før jul, etterfulgt av elbilen på nyåret.

Plattformen er ny, selvfølgelig et samarbeid med søsknene i PSA, og heter CMP. Vi har allerede kjørt første bil ut med den: DS3 Crossback E-Tense. CMP er ikke bare utviklet fra starten av for både fossil- og batteridrift, men byr også på betydelige vektbesparelser.

Opels utviklingssenter ved hovedkvarteret i Rüsselsheim, har etter PSA-oppkjøpet blitt gruppens senter for ny teknologi (brenselcelle, selvkjøring, sikkerhetssystemer, software med mer), og har ikke bare ansvar for nye Corsa, men også en rolle i den nye plattformen.

Ved hjelp av avansert data-simulering, har det vært mulig å lære mer om hvilke deler av karosseriet som må være så sterke og stive som mulig, og hvilke ikke. Dermed kan materialkvalitet og type i mye større grad varieres fra sted til sted i karosseri og struktur.

I viktige deler benyttes både høyfast og såkalt ultrahøyfast stål samt avanserte feste- og sveiseteknologier, mens andre deler, som for eksempel panseret, vil bli produsert helt i aluminium. Nye og lettere seter, sammen med lettere motorer i aluminium, er andre vesentlige faktorer i redusert vekt på totalt 108 kg mot utgående versjon. Du ser mer hva som er spart hvor, på bildet under.

Selv med omtrent uendret lengde (4,06 meter), og med fem fører, veier letteste utgave av nye Corsa bare 980 kg. Sammenlignet med en to generasjoner gammel Corsa D fra 2006 med 1,4-liters motor og fem dører, snakker vi nesten 200 kg mindre her.

Elbilen vil selvfølgelig pådra seg noen hundre kg til, men det er ingen tvil om at dette utgangspunktet er meget lovende med tanke på rekkevidde og forbruk.

For fossil-utgavene betyr dette dessuten både lavere forbruk og utslipp, og ikke minst bedre og mer underholdende kjøreegenskaper.

Fra før har Opel sluppet informasjon om at Corsa blir førstemann ut i småbilsegmentet med LED Matrix lys. Resten av nyhetene på bilen, og spesifikasjoner for bensin og el-utgaver, må vi vente litt med. Men Opel lover nye Corsa vil gjøre avansert teknologi tilgjengelig for folk flest, som betyr at vi kan vente en velutstyrt og sikker ny bil mot slutten av året.