Snart er det klart for første prøvekjøring – vi har i oppladningen til en av årets mest spennende biler tatt en prat med mannen bak: Tetsuya Tada, sjefsingeniør Toyota GR Supra.

Tekst og foto: David K Andersen

Nå er det jammen meg snart på tide å la oss slippe til, synes jeg. Det føles som en evighet siden vi fikk vite om nye Toyota Supra, men bortsett fra at enkelte har fått muligheten til å teste en prototype, har enda ikke lansering med første prøvekjøring funnet sted.

Tenker jeg meg om, har det nok ikke i realiteten tatt mer tid enn normalt. Det er bare det at forventningene er så store. For ikke å snakke om alt oppstyret på nett, blant annet i forbindelse med frigivelsen av de første offisielle bildene tidligere i vinter. Toyota GR Supra må være den eneste bilen som til og med danker ut Tesla, når kommentarfeltene åpnes.

Dette er utvilsomt en av årets mest spennende bilnyheter, vi har i oppladningen satt oss ned med sjefsingeniør for GR Supra, Tetsuya Tada.

BMB (Bil og Motorbloggen): Hvordan startet dette nye kapittelet i Supra-historien?

Tada: Mens jeg deltok på lanseringen av GT86 i Barcelona i 2013 (Tada er også ansvarlig for GT86), ringte de fra hovedkvarteret i Japan og lurte på om jeg kunne reise opp til München for å snakke med BMW om et mulig samarbeid. Allerede da fikk jeg følelsen av at dette måtte dreie seg om en ny Supra. Mens vi jobbet med utviklingen av GT86, pleide alltid Akio Toyoda (toppsjef i Toyota-konseret), å snakke om at vi burde få tilbake de tre sportsbil-brødrene. Siden GT86 er den mellomstore, skjønte jeg med en gang jeg fikk spørsmål om å reise til BMW, at det måtte gjelde storebroren – Supra. Alle Supra-fans verden over vet jo at de to ikoniske elementene i bilen er twinturbo rekkeseker og FR-layout, og på det tidspunktet var BMW de eneste i verden som produserte slike konfigurasjoner.

BMB: Du sier tre brødre – betyr det at vi kan vente MR2 tilbake også?

Tada: Mange spør etter MR2! Vi vurderer selvfølgelig slike spørsmål, men når det kommer til sportsbiler er det sånn at jo mindre de er, jo mer komplisert blir det. Sikkerhet og andre parametre er de samme for små som større biler, som det betyr at det er svært komplisert og kostbart å utvikle en liten og lett sportsbil i dag.

BMB: Kan du fortelle mer om samarbeidet med BMW under utviklingen av Supra? For eksempel når det kommer til utvikling, testing og justering av chassiset?

Tada: Vi hadde en avtale med BMW om å sette opp to ulike team for dette. Vårt team besto blant annet av erfarne testførere som hele tiden bidro med tilbakemeldinger og innspill under utviklingen.

BMB: Vil du si bilen er mest fokusert på å være rask rundt en bane, eller mer som GT86 at det først og fremst skal være morsom å kjøre?

Tada: Vi ønsket å lage en rendyrket sportsbil. Konseptet er veldig forskjellig fra GT86. Om du sammenligner med flyenes verden, er GT86 mer som en trainer-jet, som har til formål både å gjøre folk oppmerksomme på, og vant til, at Toyota er tilbake med sportsbiler – samt å fungere som en bil du lærer å håndtere på grensen – lærer aktiv bilkjøring med. Supra på sin side, er mer som et kampfly, den åpner en helt ny verden av opplevelser for den viderekomne.

BMB: Bilen har gjennomgått betydelig testing, blant annet på Nürburgring – kan du fortelle mer om denne delen av arbeidet?

Tada: Sammenlignet med hvordan denne typen biler ble testet og utviklet før og nå, er det betydelig mer omfattende testing på offentlige veier med nye Supra. Vi har kjørt over 100 000 km med den på vanlige veier. Altså har vi ikke bare fokusert på bane, men også mye på veier der bilen mest kommer til å brukes. Faktisk er det sånn at hvis du får en sportsbil som dette til å fungere godt på svingete fjellveier med mange humper og dårlig dekke, er det mye lettere å få den til å bli bra på bane også.

BMB: Blir det en allround sportsbil du både kan leve med til daglig til og fra jobb, men også ha det moro med på svingete veier eller bane i helgene?

Tada: Jeg vet ikke om du vet dette, men amerikanske veier er i ganske dårlig forfatning. Vi hører ofte om Porsche eller BMW-eiere i USA som ikke er fornøyd med hvordan bilene takler de dårlige veiene. Siden det amerikanske markedet er veldig viktig for Supra, har vi testet mye der. Vi har hatt team som har kjørt Supra mot Porsche og andre sportsbiler rundt om i USA – på de dårligste veiene man finner. Under denne testingen viste det seg etter kort tid at riften om å få kjøre Supraen var stor, mens de andre bilene gjerne ble stående. Så for å svare på spørsmålet: Ja, Supra vil være like god i hverdagen som på bane.

BMB: Har det vært mulig å for eksempel å dra nytte av Toyotas WRC-team under utviklingen av Supra?

Tada: De bruker jo en helt annen type teknologi i chassiset, men jeg har besøkt dem flere ganger og kjenner til måten de jobber på i sitt utviklingsarbeid. Og vi tar med oss så mye kunnskap vi kan fra dem. Imidlertid er det faktisk på motorsiden vi har kunnet dra mest nytte av det. Siden maks effekt er regulert med restriktor i rally, er det veldig fokus på å oppnå den så raskt som mulig, og holde et bredt effektregister for å bedre kjørbarheten. Det har vi også lyktes godt med på nye Supra.

BMB: Hvis vi ser på de ulike generasjonene Supra gjennom tidene, er de nokså ulike. Noen er mer fokusert mot gran turismo, mens andre har vært mer rene sportsbiler. Hva med fellesnevnerne – hvilke er tatt med til nye Supra?

Tada: Vi hadde egentlig ikke noe mål om å gjenskape Supra sånn sett, men mer å bruke den mest moderne teknologien, og den kunnskapen vi nå sitter med, til å lage en sportsbil som er så kompetent og morsom å kjøre som mulig. Da vi utviklet nye Supra var vi derfor nøye med å bare sortere ut de essensielle «Supra-elementene», som rekkesekseren og FR-konfigurasjonen, og ta med dem videre. På designsiden har vi ikke hatt noe mål om å kopiere forrige Supra – som du tydelig ser. På den annen side, om man ser litt nøye på den, minner den på sitt og vis også om eldre Supra-modeller. Det var også målet designerne jobbet etter, og jeg synes vi har oppnådd det på en bra måte. Men hva synes du? Hva er ditt inntrykk av bilen?

BMB: Jeg liker den veldig godt. Spesielt proporsjonene – den er lav, bred og kort. Og jeg ser kjente Supra-trekk i detaljene.

Tada: Bra – vi har klart å beholde en del ting. Fronten for eksempel, er helt annerledes enn før, men det er samtidig noe som minner om Supra i den.

BMB: Hva med manuell girkasse? Har dere vurdert det?

Tada: Dette er det spørsmålet alle stiller! Folk spør hvorfor jeg ikke liker manuelle girkasser, men det er ikke sant! Det vi ville gjøre, var imidlertid å la kundene oppleve hvor bra moderne automatkasser kan være – hvor effektiv nye Supra er med det. Vi er fornøyd med girkassen, men dersom kundene etter å ha blitt kjent med bilen i stor utstrekning vil etterspørre en manuell variant, er det selvfølgelig fullt mulig å se nærmere på dette i fremtiden. En sportsbil som dette vil uansett komme med årlige oppdateringer, så muligheten er der.

BMB: Så vi kan forvente en rekke ulike versjoner i fremtiden? For eksempel en firesylindret versjon?

Tada: Vi håper definitivt å kunne komme med spesialutgaver og ulike versjoner de neste årene, så det kan godt hende du har noe å se frem til!

Alle detaljer, og ikke minst våre første inntrykk av nye Supra fra førerstolen, kommer i slutten av mai. I mellomtiden kan du også lese mer om Supra i disse linkene: