Med 700 Newtonmeter under panseret, blir Audis nye S-versjoner av A6 og A7 seriøse landeveislokomotiver. Elektrisk kompressor sørger for sportslig respons.

Det er ikke første gang Audi velger diesel fremfor bensin på tanken når sport står i fokus. Vi lot oss for eksempel imponere av SQ7 tilbake i 2016. Også forrige generasjon SQ5, var en TDI.

Så ble det av flere grunner stille på dieselfronten en stund, men nå er tyskerne tilbake – med nye generasjoner betydelig renere maskineri. Mercedes kan for eksempel vise til ubetydelige, eller helt fraværende, utslipp av NOx i sin nye motorserie.

Vi har heller ikke unngått å få med oss at tyske kunder, som om ikke i samme grad som norske, så i alle fall i betydelig utstrekning har gått fra diesel til bensin, ikke har vært spesielt imponert over forbruket i autobahn-kjøring.

At bedre renseteknologi nå er i ferd med å gjøre dieselen aktuell igjen, er derfor positive nyheter for mange.

Nye S6 og S7 bruker samme spennende teknologi som SQ7 – både for å oppnå lavt forbruk og utslipp, og for å gjøre bilen sportslig og kjørbar.

Milde hybridsystemer med 48V elektrisk anlegg benyttes nå av en rekke bilprodusenter – hovedsakelig som et slags kraftig utvidet start/stopp-system. Med mer elektriske krefter, kan alle bilens systemer bortsett fra selve dieselmotoren driftes på strøm, slik at motoren for eksempel skrus av allerede når du triller inn mot rundkjøringer eller kryss.

Audis utgave tillater i tillegg at motoren skrus av i opp til 40 sekunder om gangen oppe i hastighet, når du for eksempel kan trille ned slake bakker. Servostyringen, bremsene og alt annet nødvendig for kjøring, sikkerhet og komfort, operer som normalt.

Det Audi i tillegg gjør i sine S-modeller med slike hybridsystemer, er at de monterer inn en elektrisk kompressor på snaue 10 hester som forer turboene med luft og spinner dem igang. Kompressoren bruker bare 250 millisekunder på å oppnå maks boost.

På denne måten forsvinner dieselmotorens begrensninger på gassrespons – du slipper å vente på at de vanlige eksosdrevne turboene oppnår trykk. I sportslig kjøring er dette essensielt.

En annen fordel er at Audi har kunnet programmere automatkassen (den vanlige med 8 trinn) til oftere å jobbe på lavere turtall. Det gir selvfølgelig i sin tur mer komfort og lavere forbruk.

Motoreffekten er ikke helt vanvittig, den ligger med sine 350 hestekrefter 10 over eksempelvis Mercedes E400d med den nye rekkesekseren. Dreiemomentet er på massive 700 Nm og leveres konstant fra 2 500 til 3 100 omdreininger.

Med det klarer S6 sedan sprinten til 100 km/t på bare 5,0 sekunder, mens A6 Avant og A7 betinger 5,1. Forbruket skal ligge helt nede på 0,62 liter pr mil, som er meget imponerende for så store biler med denne typen fartsressurser.

Firehjuldriften er permanent, og med evne til å levere opp til 70% av kreftene bakover. Dessuten har S-modellene fått et nytt adaptivt sportsschassis (standard), som blant annet senker S6 20 mm og S7 10. Sammen med dynamisk firehjulsstyring og mulighet for keramiske bremser – for ikke å snakke om all luksus, plass og komfort disse bilene i utgangspunktet leverer, snakker vi her virkelig seriøse landeveislokomotiv.

For den som ønsker ekstra komfort, kan også luftfjæring for første gang leveres i S6 og S7.

Med det, gjenstår kanskje bare å bestemme seg for om det er S6, S6 Avant eller A7 man ønsker seg mest?

Mer Audi? Les test av A7 SPORTBACK 50 TDI her!

Galleri: