Tidlig på 90-tallet ble det klart for sjefene i Mercedes at de trengte en reell utfordrer til BMW M3.

Riktignok hadde Mercedes hatt noen svært potente EVO-versjoner av sin 190E i samarbeid med Cosworth.

Og – selvsagt fantes det allerede tuningfirmaer som sørget for å gi luksusmerket krefter og mer brutal sportslighet. AMG var bare ett av dem, sammen med kjente navn som Brabus og Lorinser. Men det ble lave volum – og relativt få av forhandlerne satset på denne delen av servicemarkedet.

Resultatet ble en avtale mellom AMG og Mercedes som førte til at C 36 AMG ble den første samarbeidsbilen for distribusjon gjennom den tyske bilprodusentens velutviklede forhandlernett.

Resepten viste seg å være en suksess – med dagens monstermotoriseringer hos AMG er det lett å trekke litt på skuldrene av 3,6-literen – men den var kraftigere enn M3 og bidro definitivt til å starte posisjoneringen av det Mercedes AMG har blitt i dag.

Produksjonen gikk frem til 1998 – og ikke lenge etterpå – tok Mercedes over 51 prosent av aksjene i AMG.

Styling og krefter

C 36 AMG var basert på W202 og som resten av AMG-modellene var volumet begrenset.

Utseendemessig er det lett å kjenne igjen C36 allerede forfra, med en helt ny front og sideskjørter som ifølge AMG reduserer løft og gir bedre kjøreegenskaper.

I tillegg har bilen karbonfiberdetaljer på B-stolpen og 17-tommers felger med fem eiker. Designet på felgene ble raskt et symbol for Mercedes-modeller med ekstra krefter.

Når man setter seg inn i bilen, er det lett å se at man ikke gikk helt av hengslene på første forsøk. Instrumentene og det tofargede rattet viser at dette er en ekte AMG.

Trimming på gammelmåten

Sekseren under panseret er i utgangspunktet samme motor som du finner i C 280, men økt boring og slaglengde sørger i kombinasjon med økt kompresjon og modifiseringer av både motorstyring og eksos sørger for 280 hestekrefter ved 5750 omdreininger.

Dessverre mangler C 36 en god manuell girkasse – og kom i stedet med en fire- eller femtrinns automatkasse. Bremsene ble hentet fra SL 600 – noe som gir tilstrekkelig med stoppevne for den langt lettere C-klassen.

Noe å tenke på?

Som de fleste andre AMG-biler kan det være smart å sjekke så mye historikk som mulig. Sannsynlighet for at de er tøft kjørt, er selvsagt større enn for mer vanlige motoriseringer. Samtidig er både Mercedes og AMG kjent for å bygge biler som tåler mye – men jo mer du vet – jo bedre er det.

De første årsmodellene har firetrinns kasse – denne er stort sett problemfri, mens femtrinnskassa som kom i 97 bør sjekkes nøyere.

Sjekk også servicehefter og girolje. Ta også en prøvetur som gjør at du kan forsikre deg om at girkassen fungerer som den skal.

Ut over dette – er det helt vanlige ting som bremser, dempere og øvrige skader som bør sjekkes før kjøp.

Akkurat nå ligger det en tilsynelatende fin utgave på Finn.no til 150.000 kroner – så skulle vi gitt deg inspirasjon er det bare å slå til!
Det kan du gjøre her!