Hjem Nyheter Nye BMW M2 snart her

Nye BMW M2 snart her

Det nærmer seg M2-tid, andre generasjon av bilen som ble en legende allerede på første forsøk, lover godt.

Av David K Andersen

Jeg tror ingen som har kjørt BMW M2, ikke har elsket den bilen. Det bare er noe med den, akkurat som med forløperen 1M. En lekenhet, som kanskje storebrødrene M3 og M4 har mistet litt av i kampen om å stadig bli raskere, mer kompetente og perfekte.

Min personlige favoritt er selvsagt CS-versjonen som kom til slutt i nå utgående versjon. Den lettede spesialutgaven var ekstremt fokusert både på drivlinje og chassis, men selv da klarte den å beholde essensen. M2 er liksom den glade M-bilen.

Å lansere en helt ny generasjon samme år som BMW M fyller 50 år, kunne vel ikke passet bedre. Sammen med nye M3 Touring, blir dette høydepunktene fra BMW i år. Såfremt det ikke kommer mer som vi ikke vet om, da. Og det kan jo skje i jubileumsåret.

Kompakte dimensjoner med tilpasset drivlinje- og chassisteknologi fra M3 og M4, er kjernen for andre generasjon M2. Sammenlignet med dem, er den den imidlertid 214 mm kortere og har en 110 mm kortere akselavstand. Samtidig har den en betydelig bredere sporvidde enn BMW 2-serie Coupé.

HER KAN DU LESE TEST AV BMW M240i XDRIVE!

Sjelden mulighet til riktig girkasse

BMW lover nær perfekt vektfordeling for optimal balanse, og så kan du velge karbontak med 6 kg vektbesparelse som resultat.

Den turboladede rekkesekseren yter 460 hestekrefter og 550 Nm i dreiemoment. Effekt og krefter skal være spredt godt ut over turtallsregisteret for best mulig kjørbarhet.

Du kan velge 8-trinns automat, men det riktige er selvsagt å gå for 6-trinns manuell girkasse. Skal du ikke maksimere kontroll og kjøreglede i en sånn bil, kan du vel heller gå for elbil? Eller?

0-100 km/t avklares på 4,1 sekunder med feil girkasse, og 4,3 med riktig. Topphastigheten er begrenset til 250 km/t, men sperren fjernes om du tar med M Drivers Package. Da gjør den 285.

Hjulutrustningen er den samme som på storebrødrene, som betyr 19-tommere foran og 20 bak. Også M karbon bøttesetene kan medfølge – de sparer samtidig 10,8 kg.

Merk deg forresten av M2 kommer med den buede infotainmentskjermen fra elbilene og faceliftede 3-serie, allerede fra start. Der skiller den seg altså fra M240i som det er linket til over.

De første bilene skal rulle på veier rundt om i verden i løpet av våren, og så håper vi at den del også havner i Norge. Prisen har imidlertid øket mye sammenlignet med da forrige M2 ble lansert.

Den kom på perfekt tidspunkt med tanke på norske avgifter, men det vinduet er lukket nå. Ordentlig kjøreglede skal selvsagt koste. Prisene starter denne gangen på ca 1,17 millioner korner.

STØRRE M-COUPÉ? LES TEST AV BMW M8 COMPETITION HER!

Galleri: