Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Nissan Ariya e-4orce 87 kWt

Prøvekjøring: Nissan Ariya e-4orce 87 kWt

Nissan er ikke først med firehjulsdreven, elektrisk familie-SUV, men kanskje kommer de desto sterkere når Ariya e-4orce endelig er klar.

Av David K Andersen

Mens de har lastet ut nærmest grenseløse mengder Leaf år etter år, har konkurrentene brukt tiden til å utvikle og lansere elbiler som kanskje passer norske kunder enda bedre: Firehjulsdrevne crossovere/SUVer.

Nå er endelig Nissan ute med svaret, vi kjørte Ariya for første gang i fjor sommer, og testet den nylig med det lille batteriet og forhjulsdrift (les testen i denne linken). Den har vært tilgjengelig en stund, og Nissan er i ferd med å få biler ut i markedet.

Den mest ettertraktede versjonen, altså den med firehjulsdrift og stort batteri, har imidlertid latt vente på seg. Men nå skal ting begynne å løsne, i løpet av uker vil de første firehjulsdrevne Ariya-utgavene ankomme landet.

Sammenlignbar med elektriske SUVer og crossoverne fra Ford, Volkswagen, Skoda, Toyota, Kia og Hyundai, skal Ariyaen få litt å bryne seg på.

Mer effekt – drift på alle

Valgmulighetene innad i serien er gode, den kommer med tre ulike motoreffekter, hvorpå det toppes av testbilen vi har her som yter 306 hestekrefter. Sammen med 600 Nm i dreiemoment, er den blant de kvikkere i sitt segment. 0-100 km/t avklares på bare 5,7 sekunder. Den topper dessuten 200 km/t – det er mye mer enn de fleste.

Og så er det firehjulsdriften, som ifølge Nissan er mer enn bare det. e-4orce-systemet er nyutviklet og justerer kraftfordelingen konstant etter behov. Kreftene fra elmotorene foran og bak kan justeres på 1/10000s sekund, som betyr at elektronikk kan skyve kreftene forover eller bakover raskere enn et mekanisk system – for å balansere bilen og optimalisere grepet.

Innad på akslingene benyttes bremsene for å sende kreftene til riktig side. Ved siden av å hjelpe med fremkommelighet, sørger e-4orce-systemets evne til å kontinuerlig kontrollere kreftene til hvert enkelt hjul individuelt, til mer presis styrefølelse, og til å holde linjen gjennom svingene – uavhengig av underlag.

Du skal også oppleve mindre karosseri-bevegelser i lengderetning, spesielt i forbindelse med regenerering. Det løses ved kraften som tas opp når du går av gassen eller bremser lett, kommer med ulik styrke for for- og bakaksling, avhengig av situasjonen.

Du oppnår dessuten mer effekt fra regenereringen enn i den forhjulsdrevne utgaven.

Ariya med e-4orce kommer bare med den store batteripakken på 87 kWt netto (10 mer enn eksempelvis i Volkswagen Group-bilene), og har rekkevidde på opp til 515 km. Hurtiglading kan skje med effekt på opp til 130 kW, og så har den faktisk 22 kW ombordlader.

På pris og utstyr kan du velge mellom Advance til 555 038, eller Evolve til 605 463.

Som testen av forhjulstrekkeren med lite batteri i førstnevnte nivå forteller, er det en uvanlig godt utstyrt bil til innsteg å være. Evolve på sin side, gir deg alt. Det gjør Ariya prisgunstig sammenlignet med konkurrentene.

Jeg skal ikke bruke mye tid på resten av bilen her, siden den allerede er testet.

Men vi kan jo slå fast at interiøret ikke blir mindre imponerende når det kommer i toppversjonen Evolve.

Den elektrisk justerbare midtkonsollen, Bose lydanlegg, skinnseter med ventilasjon, motorisert og stort oppbevaringsrom i midten og masse annet, drar opplevelsen av interiøret opp ytterligere. Dette er som sagt flere ganger før, virkelig et flott miljø å befinne seg i.

Den virkelig store forskjellen, kommer imidlertid når du trykker på startknappen og setter bilen i gir. Tråkker du gasspedalen i gulvet, er kraften du skyves inn i førersetet med, virkelig noe annet enn i innstegsmodellen.

Og selvsagt er kritikken vi hadde mot hvordan den slet med å få ned kreftene i asfalten under visse forhold, helt borte. På tørt eller vått, bart underlag, sitter alt som støpt. Ikke bare drar du av gårde uten hjulspinn, styringen forstyrres ikke av overveldende mye krefter som skal gjennom forhjulene.

Kjøreopplevelsen er som Nissan selv sier i beskrivelsen av firehjulsdriften, presis og forutsigbar. Å ratte Ariya opp og ned fjellveier i Pyreneene, som for øvrig minner veldig om norske fjellveier, er lekende lett – og temmelig tilfredsstillende.

Når du både har krefter i overflod og en bil som gjør akkurat som du ber om uten å miste noe som helst kontroll over karosseriet, blir det sånn.

På snø i Sør-Europa

Nissan lot oss dessuten stikke innom verdens høyest plasserte racingbane, Circuit Andorra. Den ligger på 2 400 meter, og var selvsagt dekket av snø på denne årstiden.

Kanskje litt i meste laget, akkurat denne dagen – det hadde snødd natten før, og med snø fra før under det igjen, var det rett og slett ikke spesielt glatt på banen. Det var nok ikke hensikten med å ta oss hit.

Noen runder i godt driv, kunne imidlertid konstatere hva jeg allerede hadde opplevd på veiene opp til banen: Denne bilen er uvanlig lettkjørt og intuitiv å håndtere når forholdene blir mer krevende.

Og så mistet den selvsagt ikke pusten på 2400 meter, slik som meg. Der har du en elbilfordel du ikke har tenkt på!

Mye snø ga dessuten mulighet til å slå fast at fremkommelighet neppe blir et problem heller. På et eller annet tidspunkt vil alltid elbilens iboende vekt-ulempe sette en stopper sammenlignet med en fossilbil, men med smart firhjulsdrift-system skal det nok litt til før du kommer dit.

Hvor mye bedre en Nissan Ariya med firehjulsdrift er enn en hvilken som helst konkurrent utstyrt med lignende drivlinje, kan vanskelig besvares uten en test side om side.

Derfor er det i denne omgang greit å slå seg til ro med at bilen leverer som den skal under vriene forhold og på krokete, tidvis glatte veier. Skal du ha en elektrisk familiebil med drift på alle fire, kommer du garantert til å bli fornøyd med Ariya.

Mer interessant, er det egentlig å se på totalpakken. Det store batteriet gir utmerket rekkevidde, krefter til å imponere passasjerene er på plass, kjørefølelsen svært god, interiøret flott, og utstyrsnivået høyt.

Det eneste som drar ned litt for Ariya er bagasjerommet, som med e-4orce er begrenset til 415 liter.

Når alt det andre er i orden, og prisen god, gjør kanskje ikke det så mye.

Våre bilder:

Data:

Nissan Ariya e-4orce 87 kWt
Pris fra 555 038 (Advance)
Pris testbil 605 463
Motortype Elektrisk x2
HK 306
Nm 600
Sek. 0-100 km/t 5,7
Topphastighet km/t 200
Forbruk blandet kWt/mil 1,97
Egenvekt kg 2 293
Tilhengervekt kg 1 500
Bagasjerom liter 415  – 1 280
Lengde mm 4 595
Bredde mm 1 850
Høyde mm 1 660
Akselavstand mm 2 775
Taklast kg 75
Ombordlader 7,4 eller 22 kW
Batterikapasitet kWt 91/87 brutto/netto
Rekkevidde WLTP 515