Hjem Nyheter Snart elektrisk Porsche Cayenne, men først facelift

Snart elektrisk Porsche Cayenne, men først facelift

Testingen av en kraftig oppdatert Cayenne nærmer seg slutten. Den skal holde modellen aktuell frem til helt ny elektrisk versjon ankommer.

Av David K Andersen

Cayenne er Porsches klare bestselger, hele 95 604 biler levert i fjor. Sammen med Macan (86 724), har de to SUVene kraftig forsprang på resterende modeller.

Lillebror Macan i ny, elektrisk form, var ventet allerede i år, men skal være forsinket – slik vi forstår det, er 2024 året for den.

Også Cayenne kommer som elbil, men først skal dagens versjon, lansert i 2017, fornyes. Målet er selvsagt å opprettholde trykket frem til elbilen er klar. Og sikkert også etter det – i en del markeder.

Tredje generasjon Cayenne har gjennomgått kontinuerlige forbedringer siden introduksjonen, men faceliften som nå kommer, skal være langt mer omfattende. Porsche sier det er en av de største modelloppgraderingene de noen gang har gjort.

Kjøreegenskaper på vanlig vei, langtur-komfort og offroad-egenskaper skal alle tre forbedres betydelig. Det betyr også at spennet i bilens evner blir større. Et nytt semi-aktivt chassis skal sørge for å gjøre det mulig.

Vi kan også vente nye skjerm-systemer på innsiden, Porsche sier interiøret får et omfattende digitalisert display- og betjenings-konsept.

Det skal videre være gjort tekniske fremskritt på lysteknologi – bilen får nye HD-Matrix-lys. De skal levere høyoppløselig, aktiv distribusjon av lys-strålene.

Bildene i artikkelen, stammer fra testarbeidet, som produsenten sier er svært omfattende – siden oppgraderingene på bilen er så store. Ved siden av simulator-testing, er bilene verden rundt, og kjøres flere hundre tusen km i alle mulige vær-forhold, og i forskjellige miljø.

2026

Hva den påfølgende elbilen gjelder, antas den å lande i 2026, hvor den etter hvert vil plassere seg mellom elektriske Macan og konseptet som i dag heter K1. Det er en SUV i klassen over Cayanne igjen – tenk BMW X7 eller Mercedes GLS, bare elektrisk og sannsynligvis med svært høy pris.

Cayenne EV, som foreløpig er arbeidsnavnet på elbilen (den kan komme til å få et annet navn), vil baseres på samme PPE-plattform som elektriske Macan. Dette er gruppens nye arkitektur for større biler, vi vil også se Audi A6 e-tron og Q6 e-tron på denne.

Den skal ha 800 V system og evne til å lade med effekt opp til 270 kW.

Og siden Macan er ventet å få 100 kW batterikapasitet, bør minst det samme ventes for Cayenne – antagelig vil den få mer enn det, skal den være rustet for hva som ventes av store, luksuriøse elbiler om få år.

Mer enn 600 hestekrefter ventes også, med tilhørende ytelser på nivå med eller over dagens GTS.

Det er selvsagt ventet at Cayenne EV vil være sentral i Porsches plan om å nå elbilandel på over 80 prosent i 2030.

Hvordan bilen kommer til å se ut, er usikkert – vi venter at Macan EV kommer til å skille seg markant fra den fossil-baserte varianten som fortsatt vil selges side om siden med elbilen. Det samme kommer til å skje med Cayenne, og kanskje får vi en antydning om hvor det bærer da den ferdige Macanen vises om ikke veldig lenge.

Galleri:

NOE HELT ANNET FRA PORSCHE? VI KJØRTE 911 DAKAR I ØRKENEN!