Hjem Nyheter 5 grunner til å elske nye Fiat 500

5 grunner til å elske nye Fiat 500

Et italiensk sjarmtroll!

Viva la rivoluzione! Fiat 500 gjenoppstår i helt ny drakt – en teknologisk revolusjon alle kan ta del i

Tekst og foto: Odd Erik Skavold Lystad

Fiat-importør FCA Norway har hårete mål for Fiat 500. Neste år skal de selge 1800 biler av den nye Fiat 500 i Norge.

Det høres kanskje ikke mye ut, men dette er faktisk like mange personbiler som Fiat har solgt i Norge de siste åtte årene – til sammen!

Og vet du hva, jeg håper virkelig spådommen slår til. Her er fem knallgode grunner til at Fiat 500 bør bli en salgssuksess for Fiat neste år:

De runde lyktene har blitt todelt, og den øverste delen kan minne om et øyenbryn.

1: Un design per sciogliere il tuo cuore
(En design som får hjertet til å smelte)
Se på den. Den er jo helt nydelig. De klassiske 500-linjene hentes fra både den originale 1957-modellen og fra den utgående, som er en av de mest vellykkede moderne retro-bilene vi har, på alle måter.

Og skulle man likheten til tross være i tvil om hva slags bil det er, kan man finne 500-logoer nær sagt overalt. Utvendig er det intet mindre enn ti 500-logoer spredt rundt, og faktisk bare én Fiat-logo – på bakluka. Det vil si; på cabriolet-utgaven er hele stofftaket preget av Fiat-navnet.

Foran har bilen fått delte frontlykter, men som i helhet beholder det runde, sjarmerende preget vi er vant til fra 500 – og lyktene er naturligvis i LED-utgave.

Bilen har vokst seks centimeter i både lengde og bredde, men proporsjonene er beholdt fra den utgående modellen. Ifølge Fiat har de ekstra centimeterne bidratt til bedre plass innvendig, men forvent ingen «plassmester», for å bruke et litt forslitt bil-uttrykk. Dette er i all hovedsak en to-seter.

Åpne dørene, og du blir møtt av et interiør som har tatt langt større steg enn den utvendige designen. Her er det rene linjer, god oversikt og et kvantesprang i materialkvalitet sammenlignet med den utgående 500.

Særlig litt opp i utstyrsgradene gjør dette seg gjeldende, med den store multimedieskjermen og dashbordet trukket i et spesielt flettet stoff som gjør interiøropplevelsen lun og hjemmekoselig – om enn ikke helt på sofa-i-stuen-nivået til Honda e.

I likhet med nettopp Honda e, har nye 500 et to-eket ratt. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg er usannsynlig svak for to-ekede ratt. Da Mercedes S-klasse generasjon W222 ble lansert i 2013 ble den utstyrt med et deilig to-eket ratt i skinn og treverk. Jeg falt pladask. Og nå i det siste har jeg et kjempe-crush på Genesis GV80-interiøret av nettopp samme grunn.

Nok om ratt-formen (dette er ikke bil- og rattbloggen), la oss se litt mer på noe av det rattet kan gjøre; nemlig å kontrollere mye av bilens teknologiske funksjoner:

Kraftig forbedring i materialkvalitet og kvantesprang i teknologi. Fiat 500 er en bil for 2020-tallet.

2: Una rivoluzione tecnologica
(En teknologisk revolusjon)
Gleder du deg til en ny 500 med hissig bensinmotor og manuell girkasse? Glem det. Nye 500 er utelukkende en elbil. Ikke bare i Norge, men generelt.

Se på 500-logoen og du ser at den har fått en diskret, liten e-fasong på den siste 0-en.

Under gulvet sitter en batteripakke på enten 24 kWh eller 42 kWh, som gir henholdsvis 185 kilometer og 298-320 km (avhengig av utstyrsnivå) rekkevidde.

Det minste batteriet mater en 95-hesters motor, det største en 118-hesters motor – men i praksis er forskjellen i ytelse ganske liten, ettersom det store batteriet har en viss vekt-ulempe.

Det store batteriet – som etter alle solemerker blir det de fleste nordmenn velger – kan hurtiglades med inntil 85 kW effekt. Ombordladeren for hjemmelading har en makseffekt på 11 kW

Og det er ikke den eneste teknologiske revolusjonen.

Det lune interiøret er også fullstappet med godbiter. I de to øverste utstyrsnivåene er bilen utstyrt med en stor 10,25-tommers multimedieskjerm (instrumentpanelet er digitalt på alle utstyrsnivåer), med alt det man forventer av et moderne multimediesystem. Grensesnittet er elegant og lettfattelig, samtidig som det åpenbart ligger litt datakraft i bakgrunnen også; systemet responderer lynraskt.

Faktisk starter den teknologiske reisen allerede idet du tar i dørhåndtaket. De elegante slusene på utsiden av dørene inneholder en elektronisk bryter som åpner dørene, og innvendig åpnes de med en elegant liten knapp på dørpanelet.

Som seg hør og bør i en moderne bil er ting som skiltleser, autobrems og filholder standardutstyr på 500 – men ting som radarbasert cruise control, aktiv filholder som holder deg sentrert i filen og ryggekamera er naturligvis å finne i utstyrspakkene.

Cabriolet er en av tre karosserivarianter for nye 500. Caben er kul – om enn noe upraktisk.

3: Una versione per tutti
(En utgave for alle)
Nye 500 blir tilgjengelig i tre fasonger. To av dem kjenner vi godt fra før – den tredje er helt ny for denne generasjonen.

Bilene Fiat-importøren hadde fått til Norge var alle i cabriolet-form. Jeg tror kanskje det er karosseriet jeg ville valgt, rett og slett fordi jeg koste meg sånn i en 500 cabriolet på ferie i Portugal en gang – men kanskje er det litt som vin i syden: God på ferie, middels hjemme.

En ordinær hatchback er naturligvis standardutførelsen av 500, men litt utpå nyåret kommer også 500 i en helt ny karosseriform Fiat selv kaller «3+1».

Denne har faktisk tre dører: En førerdør og to dører på passasjersiden, hvor bakdøra åpner bakover – en såkalt selvmordsdør. Der har Fiat også fjernet B-stolpen, slik at tilgangen til baksetet blir noe enklere.

Slike dører har vi sett her og der. BMW i3 har det, Mini Clubman i første moderne generasjon og naturligvis blogg- og hamburgerdirektør Davids egen Mazda RX-8 er også utstyrt med selvmordsdører uten B-stolpe. Men ingen av disse er asymmetrisk som Fiaten.

Hyundai Veloster hadde på sin side en dør på førersiden og to på passasjersiden – men der åpnet bakdøren som andre bakdører.

Og når jeg tenker meg litt mer om, er dette versjonen jeg egentlig hadde kommet til å velge. Ingen kompromisser på bagasjeplass, og minimalt med ekstra vekt (rekkevidden forringes med rundt fem kilometer sammenlignet med hatchbacken).

Men hva koster så herligheten?

500 er nå helt elektrisk – ikke bare i Norge, men generelt.

4: Prezzi che ti fanno sorridere
(Priser som får deg til å smile)
Hva om jeg fortalte deg at prisene på Fiat 500 starter på nivå med Volkswagen e-Up – ville du trodd meg?

Faktum er at det stemmer. Startprisen på nye 500 er 214.900 kroner – det er 700 kroner billigere enn Volkswagen e-Up!

Da får du en Fiat 500 i utstyrsnivå Action. Denne er spartansk utstyrt – ikke en gang multimedieskjerm, det skal du bruke mobiltelefonen til (ikke helt ulikt løsningen i nevnte e-Up, for øvrig) – og er kun tilgjengelig som hatchback med det minste batteriet.

For noen vil dette være et glimrende bybil-valg, og kanskje også ideell for en del bildelingstjenester av typen Vy Bybil?

Herfra og opp finnes tre ytterligere utstyrsnivåer. De er alle utstyr med det store batteriet, og kan alle fås i alle karosserivarianter.

  • Passion: Fra 254.900 kroner
  • Icon: Fra 269.900 kroner
  • La Prima: 309.900 kroner

Disse prisene er for hatchbacken, og de to andre karosseriene har følgende prispåslag:

  • 3+1: 20.000 kroner
  • Cabriolet: 30.000 kroner

(OBS: Alle priser er eks. levering og frakt)

Fiat forventer selv av Icon-utgaven med litt ekstrautstyr vil være volumselgeren i Norge, og det er lett å forstå. Da får man tilnærmet fullt utstyrt Fiat 500 med over 30 mils rekkevidde for under 300.000 kroner.

Det er det lett å smile av. Men det finnes mer å bli glad i:

Djevelen ligger i detaljene, heter det. Her fra dørhåndtaket innvendig.

5: Dettagli che ti rendono felice
(Detaljer som gjør deg glad)
Finnes det noe bedre enn å kjøpe seg en bil – eller noe annet skikkelig – og så oppdage i lang tid etterpå små detaljer som gjør at du forelsker det på nytt og på nytt? Neppe.

Gled deg i så fall til å finne seter hvor mønsteret i sømmen blir Fiat-logoen på rad og rekke.

Ta en kikk på plata for trådløs mobillading, og se silhuetten av Torino i framkant.

Se ned i åpningen for å lukke døren, og finn et piktogram av den originale 500 sammen med «Made in Torino» innprentet.

Eller hva med de små «vingene» på forskjermene som fungerer som blinklys? De kuleste blinklysene på denne siden av første generasjon BMW Z4.

Og som kronen på verket: Som EU dikterer må bilen lage en lyd slik at fotgjengerne skal være oppmerksom på den i lave hastigheter. Når bilen når makshastighet for lyden (25 km/t) spiller den en liten melodi fra La Dolce Vita. I ingen andre biler hadde det vært greit. Her er det dritkult.

I det hele tatt skal det mye til for ikke å smile ved synet eller lyden av en Fiat 500 – uansett hvilken generasjon det måtte være. Den nye gjør aldeles ikke skam på det.

Viva la rivoluzione? Si grazie!

Data:

Fiat 500
Pris fra 254.900 (42 kWt), 214.900 (24 kWt)*
Motortype Elektrisk
Drivlinje Forhjulstrekk
Effekt 118 hk/87 kW (95 hk/70 kW med minste batteri)
Dreiemoment 220 Nm
Sek. 0-100 km/t 9,0 (9,5 med minste batteri)
Topphastighet km/t 150
Forbruk blandet kWt/mil 14,0-14,9 (største batteri)
Utslipp CO2 g/km 0
Egenvekt kg 1365-1405
Tilhengervekt kg
Bagasjerom liter 185-550
Lengde mm 3.632
Bredde mm 1.900
Høyde mm 1.527
Akselavstand mm 2.322
Ombordlader kW 11
Hurtiglading kW 85 (50 med minste batteri)
Batterikapasitet kWt 42/24
Rekkevidde WLTP 298-320 (42 kWt), 185 (24 kWt)
*: Eks. frakt- og leveringsomkostninger.