Det er litt mer enn et år siden vi så nye Mirai for første gang. Nå er den straks på plass, og Toyota er klare med flere detaljer.

Av David K Andersen

I Norge har det vært litt roligere rundt hydrogenbiler i det siste, men det satses fortsatt fra flere merker. Blant annet har Hyundai andre generasjon brenselcelle-bil, som de også kalles, på markedet allerede, med Nexo.

Også blant annet BMW jobber med teknologien, men neste ut, er andre generasjon Mirai fra Toyota.

Mens utgående versjon brukte samme virkemidler i design og konsept som Prius, gjør Toyota helomvending med denne nye modellen.

Den spesielle designen, hvor hovedpoenget er å vise at man kjører en miljøvennlig bil, er skiftet ut med klassisk lekkert og sportslig utseende.

Langt panser, lav profil på hele bilen, stilrene linjer og dynamisk uttrykk: Jeg var tilstede da Toyota viste den for første gang i Tokyo i fjor, og den er rett og slett utrolig lekker. En bil du får lyst til å kjøre med når du ser den.

Det sportslige utseendet følges dessuten opp av drivlinjen. Denne bilen ser jo ut som om den har bakhjulsdrift, og det er også det den har.

Selve brenselcellen er flyttet fra under gulvet til under panseret. I tillegg er tankene lagt ut i T-form – under baksetene og forover i det som ellers kunne vært en transmisjonstunell.

Dette gir ikke bare lavere tyngdepunkt og bedre kjøreegenskaper, men også bedre plass inne i bilen. Spesielt for baksetepassasjerene, hvor det nå er plass til tre.

Konfigurasjonen gir 50:50 vektfordeling, så sammen med multilink hjuloppheng i alle fire hjørner og den helt nye GA-L-plattformen, skal Mirai være like dynamisk å kjøre som den er å se på.

Et annet mål med den nye modellen, er å være bedre på rekkevidde enn vanlige elbiler. Med 30 prosent større tank-kapasitet, skal Mirai klare hele 650 km på hver fylling.

175 hestekrefter i kombinasjon med relativt lav vekt (siden hydrogenbiler slipper det tunge batteriet som elbiler har), lover godt for kjøreopplevelsen.

Ut over å være helt utslippsfri, skal nye Mirai faktsik bidra til å rense luften. En ny oppfinnelse med et katalysatorfilter i luftinntaket, trekker svovel, NOx og PM 2.5-partikler inn i brenselcellen, som fjerner mellom 90 og 100% av partikler mellom 0 og 0,25 mikroner.

Toyota regner med å tidoble salget sammenlignet med utgående modell. Det skal ikke bare skje via god design og positiv kjøreopplevelse, men også fordi bilen er 20% rimeligere enn før.

Hva norske priser blir, vet vi ikke før salget åpner senere i desember. Men om den skal være 20% rimeligere, burde det bety at den vil koste under halvmillionen.

De første bilene kommer til Norge i første kvartal neste år.