Hjem Nyheter Prisen klar for ladbar Volkswagen Touareg

Prisen klar for ladbar Volkswagen Touareg

Ladbare Touareg beholder alle de kjente trekkene når den blir ladbar. Nå er norsk pris klar.

Av David K Andersen

Volkswagens stor-SUV har blitt en sjeldenhet de siste årene, men nå kommer de ladbare utgavene, og selv om det ikke blir noen billig bil, regner vi med den blir et mer vanlig syn på norske veier.

Som er bra, for jeg digger denne bilen. Volkswagens måte å tilnærme seg Volvo XC90, Mercedes GLE og BMW X5 på, er akkurat passe subtil, men stappfull av teknologi, luksus, krefter og komfort.

Den nyeste generasjonen, som nå blir ladbar, har vært på markedet i et par år, du kan lese første prøvekjøring fra lanseringen her, og min norske test av diesel-utgaven her.

Når den nå blir ladbar, beholdes alle trekkene vi liker. Tilhengervekten forblir 3,5 tonn, og den kan også trekke full vekt i elektrisk modus. Assistenten som rygger med tilhenger for deg er selvfølgelig også på plass.

Videre er bensinmotoren en 3-liters V6 TSi. Det er sentralt med sekser (eller mer) i en bil som dette, det sikrer kreftene og den raffinerte gangen, bilen fortjener.

Ladbare Touareg kommer i to versjoner, eHybrid og R. Begge har samme bensinmotor, men drivlinjen er tunet i R. Det gjør at eHybrid byr på 381 hestekrefter, mens R har hele 462 med boost. 700 Nm i R, slår eHybriden med 100.

Den elektriske motoren sitter på transmisjonen, som betyr at bilen beholder mekanisk firehjulsdrift fremfor å erstatte bakhjulsdriften med ren elmotor. I likhet med V6er under panseret, er nok det med på å gjøre hybridene til komplette stor-SUVer.

Batteripakken er ikke like kraftig som på BMW X5 45e og Mercedes GLE 350de (les test av dem ved å trykke på linkene), men 17,9 kWt brutto kapasitet (14,1 netto), gir eHybrid rekkevidde på 47 km, og R 46.

Bilene blir naturligvis kvikke, eHybrid er foreløpig den eneste oppgitt akselerasjonstall – den klarer 0-100 km/t på 6,3 sekunder.

Begge har topphastighet begrenset til 250 km/t, og det aktive sikkerhetssystemet Travel Assist er virksomt både forover og sideveis helt opp til den hastigheten. I rent elektrisk modus, som bilen automatisk starter i om batteriet har tilstrekkelig gjenværende energi, er topphastigheten 140 km/t.

Begge versjonene leveres med høyt utstyrsnivå som standard, eHybrid koster fra 924 400 kroner, mens R kommer på 1 065 800. Også en TDI-utgave med mildt 48V hybridsystem fortsetter å selges, den ligger prismessig mellom de to ladbare variantene.

Engangsavgiften for dieselutgaven er 371 000 kroner, så den bidrar betydelig mer til statskassen enn de to ladbare som må til med henholdsvis 112 000 og 123 000 kroner.

Selv om hybridene har mye utstyr som standard, blir det også mulig å velge til en god del. Touareg plasserer seg dermed merkbart over Ford Explorer i pris. Sammenlignet med den, er det mindre plass i Touaregen, selv om den er gigantisk. Den er, slik jeg kjenner disse to bilene, imidlertid et solid hakk mer premium i alt, enn Forden.

Salget av ladbare Touareg er nå åpent, og de første bilene leveres i Norge rett inn på nyåret.

Galleri: