Alfa Romeo har hentet inn spisskompetanse for den siste testingen av Giulia GTA og GTAm. Både Kimi Räikkönen og Antonio Giovinazzi testet nylig bilene på den legendariske Balocco-banen mellom Torino og Milano.

Giulia GTA-prosjektet er en del av et langt samarbeid mellom Sauber og Alfa Romeo, der man skal trekke på den store kompetansen som Sauber Engineering har når det kommer til produksjon av karbonfiber og – særlig den som bidrar til bedre aerodynamikk.

Giulia GTAm i vindutunnelen til Sauber i Sveits.

For GTA og GTAm handler det om ny frontfanger, sideskjørt, diffusor samt spoileren på GTA og den store vingen på GTAm.

Sauber har 50 år med erfaring fra motorsport – blant dem 27 i F1 – og er et av få team som har sin egen vindtunnel. Fabrikken som ligger rett utenfor Hinwil i Sveits, er en av de mest avanserte i Europa.

Erfaringene fra vindtunnelen har selvsagt vært viktige for utviklingen av den store bakvingen på Giulia GTAm, men også i arbeidet med det optimaliserte gulvet, har Saubers F1-erfaring vært viktig.

Hardcore

Giulia GTAm har manuell justering av vinger både foran og bak, og gir ifølge Alfa Romeo eierne en unik mulighet til å kunne justere bilens aerodynamiske karakteristikk avhengig av om du skal bruke bilen på bane, eller ute på veien.

Både GTA og GTAm drar også nytte av økt marktrykk som følge av den nyutviklete diffusoren, som altså i dette tilfelle er noe mer enn bare noe fancy plast som er festet under bakfangeren.

Om du optimaliserer for maksimalt marktrykk på din GTAm så leverer den altså dobbelt så mye som GTA og tre ganger så mye som det vi kjenner fra Giulia Quadrifoglio – en bil som har vært med på å sette en standard i denne klassen.

F1 know-how
Det legendariske testanlegget Balocco har vært sentralt i all testing av Alfa Romeo-modeller helt siden 60-tallet – og er en bane som både Räikkönen og Giovinazzi kjenner godt fra før.

Kompetansen og erfaringen de to hadde med seg inn i den avsluttende testingen er nok mer enn bare en gimmik. For F1-førere er justeringer av aerodynamikk og oppsett en viktig del av jobben og deres analyser og tilbakemeldinger har vært med på å gjøre de siste finjusteringen av begge bilene.

– Det er kult å se hvilke forbedringer vi var i stand til å få til i dag, sa Antonio Giovinazzi som særlig hadde fokus på de nye karbonfiberkomponentene og den tekniske løsningen som gjør at hjulene festes med en sentermutter – på F1-vis.

For Räikkönen var det de justerbare vingene som var det viktigste. Han jobbet også sammen med ingeniørene med å forbedre balansen i bilen – og var temmelig fornøyd med arbeidet:
– En perfekt miks for både hverdagsbruk og dager på banen.

Inspirasjonen

Alfa Romeo har en langt og rik racingtradisjon å se tilbake på. Inspirasjonen er hentet fra 1965 Giulia GTA – eller Gran Turismo Alleggerita som er det fulle navnet. Bilen ble utviklet av Autodelta, basert på Giulia Sprint GT – en bil som hadde vunnet løp over hele verden.

Den moderne tolkningen har basis i Giulia Quadrifoglio, og er utstyrt med en oppgradert versjon av den 2.9-liter store V6 Bi-Turbo-motoren – nå med 540 hester.

GTAm nyter også godt av en vektreduksjon på 100 kilo, noe som gir et vekt/effekt-forhold på hyggelige 2.82kg/hk.