Når Volvos racing-avdeling ikke bygger racingbiler, bygger de enda kulere biler.

Av David K Andersen

Det er noen uker siden Cyan viste sin usannsynlig attraktive Volvo P1800-tolkning. I dag har de første bildene av interiøret kommet.

Cyan Racing er Geelys offisielle motorsport-partner. Om det sier deg lite, kan vi ta det på nytt, grundigere.

På 90-tallet var standardbilracing, eller touringcar racing om du vil, ekstremt populært. Noe stort internasjonalt mesterskap fantes ikke den gangen, men det ble kjørt nasjonale mesterskap med svært høyt nivå, hvor teamene var fabrikk-støttet, og førerne profesjonelle.

Av disse er sikkert det tyske DTM-mesterskapet kjent for mange, men på 90-tallet var det britiske BTCC, som var det hotteste mesterskapet. Ikke like heftige biler som i DTM, men ekstremt heftig racing – bare sjekk BTCC fra 90-tallet på YouTube.

Etter en pause i standardbilracing etter 242ens opptreden på 80-tallet, kom Volvo tilbake med et digert smell i 1994, da legendariske Tom Walkinshaw Racing (TWR) på ordre fra Volvo, bygde racingbil av 850 stasjonsvogn og driftet et team i BTCC med stor suksess. Året etter kom sedanen, før den ble avløst av S40. Stor suksess ble oppnådd med Rickard Rydell bak rattet.

Også Sverige ble smittet av standardbilracing-boomen, og STCC (Swedish Touring Car Championship), ble ut over 90-tallet faktisk en av de beste seriene. Du husker kanskje at Tommy Rustad kjørte der, og var i toppen flere av sesongene.

I STCC var fra starten av Janne «Flash» Nilsson en dominerende figur. Med sitt selskap Flash Engineering, utviklet og driftet han Volvo 850, og senere S40 – med suksess.

Det er dette selskapet som er Cyan Racing i dag. Og som mellom Flash Engineering og Cyan, het Polestar Racing. Som Volvo-eieren Geelys offiiselle partner, drifter Cyan i dag Lynk & Cos racingteam i WTCR.

Det er disse folkene som har utviklet P1800en vi snakker om her. Etter en idé om hvordan P1800 kunne ha vært i dag – om analog kjøreglede var det viktigste.

Bilen ser ikke bare helt fantastisk fet ut, den har alt det riktige på den mekaniske siden også.

Under panseret sitter en kraftig trimmet VEA-motor. Altså en 2-liters bensinfirer av dagens moderne motorserie Volvo investerte voldsomt i for 7-8 år siden.

Hele 420 hestekrefter og 455 Nm, yter turbomotoren i P1800en, og den leverer kreftene til bakhjulene via en 5-trinns manuell kasse fra Holinger. Med egenvekt på bare 990 kg, kan vi bare ane hvor sykt kul denne bilen er å kjøre.

Hjulopphenget er egenutviklet, den stive bakakslingen fra originale P1800, er naturligvis skiftet ut med uavhengig hjuloppheng.

Doble triangellenker og alle tenkelige justeringsmuligheter er tilstede. Også styringen er skiftet ut så den har en moderne tannstang med kort giring.

4-stemplede kalipere og 362 mm skiver fra AP Racing, uten ABS og uten bremsekraftforsterker, understreker både det heftige, og det analoge.

En limited slip-diff som Cyan kan dreve etter eget ønske, og som sitter i hus fra Holinger, setter kreftene i asfalten etter beste evne.

Interiøret, hvor bildene ble sluppet i dag, minner i likhet med eksteriørdesignen kraftig om originalen.

Bur følger med på kjøpet – i titan, men skinnkledd.

Denne bilen ser jo bare helt umenneskelig hot ut, på utsiden som på innsiden, og det mekaniske lokker om mulig enda mer.

En spesielt oppnåelig doning er nok ikke dette, men enten du liker Volvo, eller bilkjøring på den ordentlige måten, er det bare å drømme i vei.

Galleri: