Citroën C5 Aircross Hybrid er klar med norske priser. At den mangler firehjulsdrift, sparer deg for mange penger.
Av David K Andersen
Mens søsknene Peugeot 3008 og Opel Grandland X er på markedet allerede, må du vente til høsten på Citroëns plug-in hybrid-SUV.
FØRSTE TEST AV OPEL GRANDLAND X HYBRID4 – LES DEN HER!
Når prisene nå er klare, er det imidlertid ingen tvil om at dersom du klarer deg uten firehjulsdrift slik de to andre har, kan du sitte igjen med en betydelig slump på kontoen.
Det er snakk om godt over 100 000 kroner. Riktignok går du også glipp av 75 hestekrefter, men 225 holder nok lenge i en kompakt-SUV som dette med komfortfokus.
Grunnversjonen koster fra 390 000 kroner eks leveringsomkostninger, og er utstyrt med Progressive Hydraulic Cushion-dempere, parkeringssensorer, ryggekamera, 8-tommers infotainment med navi, 18-tommers hjul og app-styring av lading og klimatisering.
Legger du på til 420 000, får du også komfortseter i delskinn med elektrisk justering, LED hovedlys, adaptiv cruise, takrails og mørke sidevinduer.
C5ens rival kommer til å være Ford Kuga ladbar hybrid, som vi nylig kjørte for første gang. Også den kommer kun med forhjulsdrift, og selv om prisleiet er det samme, ser Citroënen ut til å plassere seg en god del lavere.
Bensinmotoren i C5 Hybrid er PSAs velkjente 1,6-liters turbo på 180 hestekrefter. I tillegg har den en 110-hesters elmotor koblet sammen med 8-trinns automaten. Systemeffekten er på 225 hestekrefter og dreiemomentet 360 Nm.
Ikke alle dataene er offentlige foreløpig, så akselerasjonstall og eksakt rekkevidde har vi ikke. Citroën sier imidlertid den skal klare minst 50 km målt etter WLTP-metoden. Batteripakken på 13,2 kWt er den samme som i søsknene, og vi kom til info 55 km med Opelen vi testet nylig.
Ellers er jo C5 Aircross en trivelig kompakt-SUV med fokus på komfort. Som er smart – det passer ikke bare Citroën som merke godt, men også biltypen.
Den er dessuten fleksibel. Som i Kuga er baksetet skyvbart. Det gjør at bagasjevolumet kan variere mellom 460 og 600 liter. Begge tallene er bra for klassen.
Full test av Citroën C5 Aircross, i vanlig bensin-utgave, kan du lese her. Vi kommer tilbake med prøvekjøring så snart testbiler finnes tilgjengelige i Norge.