Etter DS 3 og DS 7, viser det franske luksusmerket sitt fulle potensiale. Den store sedanen DS 9 byr på alt fra unik design og svært høyt utstyrsnivå, til ladbar drivlinje med firehjulsdrift.
Av David K Andersen
Vi har visst at noe skulle komme, men ikke vært sikre på hva det skulle bli. Mange har snakket om en stor Citroën, andre om DS. Utseendet har også vært et spenningsmoment. Kanskje kommer begge deler, men nå vet vi i alle fall at DS er først ut med stor sedan. Her nye DS 9.
Med lengde på 4,93 meter, er den hele 18 cm lenger enn en Peugeot 508, så her snakker vi voksen bil – den er faktisk en anelse lenger enn Mercedes E-klasse.
Vi regner imidlertid med plattformen er kjent, det samme gjelder drivlinjen. Til Norge er det nemlig E-Tense-modellene som kommer, og her minner mye om hva som er på vei inn i DS 7 Crossback E-Tense, ladbare Peugeot 3008 og 508, Opel Grandland X med flere.
HER KAN DU LESE PRØVEKJØRING AV ELBILEN DS 3 CROSSBACK E-TENSE!
Basen er en 1,6-liters turbo bensinmotor koblet til en 8-trinns converter-automat, og så får den selskap av enten én elmotor foran i de forhjulsdrevne utgavene, eller to for de med trekk også bak.
DS 9 vil i innstegsversjon være en ladbar hybrid med 225 hestekrefter og forhjulsdrift, mens topputgaven henter ut mer enn ventet: Hele 360 hester. Den har selvfølgelig også firehjulsdrift.
DS sier rekkevidden er ventet å være mellom 40 og 50 km WLTP avhengig av versjon og utstyr, batteriet har kapasitet på 11,9 kWt.
Alle de ladbare utgavene kan kjøres på strøm i opp til 135 km/t, og den firehjulsdrevne toppversjonen skal kunne kjøre rent elektrisk med trekk på alle fire. DS 9 er også satt opp sånn at du alltid har firehjulsdrift om du trenger det, selv om batteriet har lite strøm.
Aktiv fjæring skal både sørge for sportslige kjøreegenskaper de gangene det er nødvendig, men også levere uovertruffen komfort. Sistnevnte kommer blant annet via Active Scan Suspension, hvor kamera og flere sensorer leser veien og deretter stiller inn fjæringen for hvert enkelt hjul optimalt innen du treffer eventuelle ujevnheter i asfalten.
DS 9 vil også komme med Drive Assist som gir selvkjøring på nivå 2, automatisk parkering, night vision med infrarødt kamera, et avansert adaptivt LED hovedlys, appstyrt tilgang og start, og diverse annen teknologi vi ikke før har sett fra franskmennene.
Med det sagt, er det kanskje interiøret, luksusen, byggekvaliteten, materialene og komforten, som virkelig blir denne bilens høydepunkt. Konseptet DS Lounge betyr at komforten skal være like god bak som foran.
Dashbordet er trukket i Nappa-skinn og setene har det kjente klokkemønsteret. Både tak og solskjermer er Alcantara-dekket, og skinnet i dørhåndtakene er håndsydd. Som kjent fra DS 3 og DS 7, er knappene i dashbordet krystallformede.
Videre kan bilene utstyres ytterligere, blant annet i Performance Line, hvor vekten ligger på det sportslige. Mer interessant, er antagelig Bastille, Rivoli og Opera – oppkalt etter kjente steder i Paris.
Bastille og Rivoli er utstyrt med fullnarvet skinn, mens Opera kommer med Art Rubis Nappa-skinn. Alle sømmene er sydd med små perler i sømmene, og BRM-klokke er på plass, så her venter vi skyhøyt nivå på interiøret.
Baksete-passasjerene kan virkelig vente noe ut over det vanlige: Varme, massasje og kjøling er tilgjengelig. Oppbevaringsrom i skinn, tilkoblingsmuligheter og egne styringsmuligheter for baksetefunksjonene inkludert fargestyring av stemningsbelysningen, inngår.
For best mulig støykomfort har DS 9 spesielt glass i vinduene med akustiske egenskaper, og vil du høre musikk, skal lydanlegget fra Focal være svært påkostet.
DS 9 vises på bilutstillingen i Genéve, vi kommer tilbake til den derfra!
Galleri: